Regnbue babyen

NinjaInPyjamas (bygdejente)

Gift med forumet
Himmelbarn
Marsboerne2017
Dette skriver jeg først og fremst for meg selv men alle er selvfølgelig velkommne til å lese :)

Jeg er gift og har en 3 år gammel datter fra før.
Når jeg gikk gravid med datteren min i 2013 utviklet jeg svangerskaps hypertensjon som resulterte i forløsning i uke 27. 925g kom en bitte liten men vellskapt jente til verden. Etter noen mnd med pustehjelp og kuvøse opphold fikk vi reise hjem med en i dag helt frisk jente.

Ble gravid igjen med tvillinger i november 2015 men mistet de i februar 2016.
Fant ut i juni 2016 at jeg igjen var gravid og har nå kommet til uke 23+4.

Svangerskapet hittil har ikke vært uten problemer. Jeg har vært til kontroll hver 14 dag på sykehuset siden uke 5, går på trandate og albyl e og kommer nå til å få ukentlig oppfølging fra uke 24. Dette for å passe på at morkaken ikke har begynt å svikte og at mageboeren fortsatt vokser som h*n skal.
Heldigvis har blodtrykket holdt seg stabilt på 130/90 (+-) på medisiner gjennom hele svangerskapet og før, så selvom det er høyt er det det som blir ansett som normalt for meg.

Jeg følte behov for å begynne å skrive nå siden jeg kjenner at det er mye spenning og uro nå frem mot lille julaften som er når jeg har kommet like langt som da datteren min ble født. Ukene går fryktelig sakte men bortsett fra noen dager hvor jeg hadde bronkitt så har ikke blodtrykket vist noen tegn til stigning enda :)

Eksperten har sagt at det blir en tidlig fødsel igjen men han tenker at jeg kan komme ett sted mellom 33 og 37 uker. Håper selvfølgelig på å få gå gravid så lenge som mulig.

Neste kontroll er på 1 desember når jeg er 24+3. Det er altid spennende før ul -men nå som barnet er ansett som levedyktig er det enda mer spennende.
 
Var på ny kontroll hos både jordmor og legen på sykehuset på torsdag. Blodtrykket hadde så vidt begynt å stige så medisinene ble økt men alt så bra til med mageboeren som har vokst som h*n skal. Var da 24+3.
Hadde slitt noen uker med voldsom hoste og fått cosylan som jeg tok noen netter som kan også ha påvirket trykket men den ser ut til å ha roet seg ned igjen til 128/87 på 100mg trandate *2. Den lå på 157/95 på det høyeste når jeg var syk og da sto jeg på 200mg trandate *2 så det var litt ekkelt... Er litt over to uker unna der jeg var da jeg fødte sist men jeg skal reise bort fra i morgen til torsdag uten mann og barn sånn at jeg får sovet og hvilt 100% ettersom vi skal fikse dreneringen på huset og da blir det bare stress og bråk. Ny kontroll på den 13 og igjen uka etter når jeg er kommet til 27+2 som var da jeg fødte datteren min.
 
Var på kontroll på tirsdag og alt så bra ut med babyen men ikke fult så bra med meg. Trykket mitt har fortsatt å stige og er nå på 145/93 mens jeg tar 200mg trandate morgen og kveld og 100mg trandate midt på dagen.
Skal på neste kontroll om 5 dager. Tenker jeg får kommet meg gjennom jul og nyttår men kan se ut til bli en januar baby sånn som ting er nå. Krysser fingrene for at alt går like bra denne gangen :)
 
Uff, skjønner det kan komme mange tanker nå.. Håper virkelig du får en flott og rolig jul og nyttår foran deg, og at mageboer blir inne så lenge som det går for din del :Heartred krysser fingre for dere!
 
Krysser fingrene for at blodtrykket ikke tar noen brå hopp så ting får en vending [emoji173] Og at du kan få komme lengre enn uke 27. Har du hatt effekt av Albyl-e tidligere; eller er det første svangerskapet du har fått dette? Følger gjerne innlegget ditt på veien, da jeg har vært borti noe liknende selv.

Kan du få maksdose Trandante så lenge du går gravid, eller er det begrenset til en viss mengde daglig?

Skal krysse fingrene for deg!
 
Krysser fingrene for at blodtrykket ikke tar noen brå hopp så ting får en vending [emoji173] Og at du kan få komme lengre enn uke 27. Har du hatt effekt av Albyl-e tidligere; eller er det første svangerskapet du har fått dette? Følger gjerne innlegget ditt på veien, da jeg har vært borti noe liknende selv.

Kan du få maksdose Trandante så lenge du går gravid, eller er det begrenset til en viss mengde daglig?

Skal krysse fingrene for deg!

Jeg kan selv regulere det til maks dose på 400*3 (morgen, midt på dagen og kveld) Om trykket går til 160/100 og ikke går ned med medisiner på 12 timer må jeg inn -men selvfølgelig med mulighet til å komme inn før om jeg skulle føle for det.
Jeg får veldig flott og tett oppfølging på sykehuset med den samme legen hver gang.
Albyl e har jeg ikke tatt før og den har ikke gjort noe som kan sees på trykket hverfall, men jeg får det for å hjelpe at blodet strømmer som det skal i morkaken tilfelle bp skulle gjøre at det blir noe der.
Sist skjedde det ikke noe annet enn at bt gikk helt ut av kontroll. Ingen kramper, ingen problemer med morkaken kun latterlig høyt bt.
Er kun noen få dager unna uke 27 :D
 
Uff, skjønner det kan komme mange tanker nå.. Håper virkelig du får en flott og rolig jul og nyttår foran deg, og at mageboer blir inne så lenge som det går for din del :Heartred krysser fingre for dere!

Takk :) Er nokså sikker på at jeg kommer meg frem til januar hverfall :) Håper selvfølgelig på at jeg kommer enda lenger ;) <3
 
Jeg kan selv regulere det til maks dose på 400*3 (morgen, midt på dagen og kveld) Om trykket går til 160/100 og ikke går ned med medisiner på 12 timer må jeg inn -men selvfølgelig med mulighet til å komme inn før om jeg skulle føle for det.
Jeg får veldig flott og tett oppfølging på sykehuset med den samme legen hver gang.
Albyl e har jeg ikke tatt før og den har ikke gjort noe som kan sees på trykket hverfall, men jeg får det for å hjelpe at blodet strømmer som det skal i morkaken tilfelle bp skulle gjøre at det blir noe der.
Sist skjedde det ikke noe annet enn at bt gikk helt ut av kontroll. Ingen kramper, ingen problemer med morkaken kun latterlig høyt bt.
Er kun noen få dager unna uke 27 :D
Leit å høre om tvillingene dine forresten <3 Vært igjennom litt du.

Så bra du kan regulere til maks dose, da har du litt å gå på hvertfall. Nei, det er jo ofte ønskelig at trykket ikke ligger særlig høyere enn 140/90 da. Men godt at du får god oppfølging, det er jo så viktig. Og det med samme lege har jeg erfart selv, det er så viktig som pasient. Man føler seg tryggere da! Albyl-e er gjerne for å hindre propper og infarkter i morkake da, som kan forekomme av høyt blodtrykk. Så det er fint de har satt deg på det, for det kan også utgjøre en forskjell. Godt at det "bare" var hypertensjon sist, men det er jo ikke til å spøke med i lengden det heller. Har du fint BT utenom svangerskapene? Da skal vi heie deg forbi uke 27 :) Jeg hadde selv keisersnitt 34+5, med høyt BT og kramper, så skal selv gå på Albyl-e om vi tør å få flere senere. Min morkake hadde totalsvikt da, min side var full av propper. Min datter var mye større enn din, men kun 1600gram 34+5 så ikke stor, hehe.
 
Leit å høre om tvillingene dine forresten <3 Vært igjennom litt du.

Så bra du kan regulere til maks dose, da har du litt å gå på hvertfall. Nei, det er jo ofte ønskelig at trykket ikke ligger særlig høyere enn 140/90 da. Men godt at du får god oppfølging, det er jo så viktig. Og det med samme lege har jeg erfart selv, det er så viktig som pasient. Man føler seg tryggere da! Albyl-e er gjerne for å hindre propper og infarkter i morkake da, som kan forekomme av høyt blodtrykk. Så det er fint de har satt deg på det, for det kan også utgjøre en forskjell. Godt at det "bare" var hypertensjon sist, men det er jo ikke til å spøke med i lengden det heller. Har du fint BT utenom svangerskapene? Da skal vi heie deg forbi uke 27 :) Jeg hadde selv keisersnitt 34+5, med høyt BT og kramper, så skal selv gå på Albyl-e om vi tør å få flere senere. Min morkake hadde totalsvikt da, min side var full av propper. Min datter var mye større enn din, men kun 1600gram 34+5 så ikke stor, hehe.

Ja det var mye diskusjon om vi skulle prøve på en til. Vi var på nyfødtintensiven i tre mnd og sa da at gi aldri skulle tillate oss å gå gjennom det igjen. Men så ble jo jenta eldre og det er jo helt herlig så vi fikk lyst på en til.
 
26+4 i dag. Sitter på bussen på vei inn til Elverum for å bli sjekket etter at blodtrykket har hatt ett undertrykk på over 100 siden i går kveld. Har kjempe angst i tillegg for er så redd for at alt skal settes i gang allerede nå. En hel uke tidligere en sist isåfall. Tenker jeg tar nok sorgene på forskudd men angsten er nå der fordet.....
 
Ja det var mye diskusjon om vi skulle prøve på en til. Vi var på nyfødtintensiven i tre mnd og sa da at gi aldri skulle tillate oss å gå gjennom det igjen. Men så ble jo jenta eldre og det er jo helt herlig så vi fikk lyst på en til.
Ja det forstår jeg godt. Blir nok slik med tiden at man ønsker en til :) Så bra at dere også turte å ta det valget ♡ Med god oppfølging så går det som oftest bra, men dere har jo vært igjennom litt så jeg tenker at det er naturlig å være litt nervøs og bekymret.
 
26+4 i dag. Sitter på bussen på vei inn til Elverum for å bli sjekket etter at blodtrykket har hatt ett undertrykk på over 100 siden i går kveld. Har kjempe angst i tillegg for er så redd for at alt skal settes i gang allerede nå. En hel uke tidligere en sist isåfall. Tenker jeg tar nok sorgene på forskudd men angsten er nå der fordet.....
Lykke til! Krysser fingrene for at du får gå flere uker, selvom jeg kan forstå angsten din.
 
Hvordan gikk det på kontroll?

Sitter her enda. Alt er fint med lille. H*n veier 1000g så vi har klart å passere storesøster mtp fødselsvekt :D Blodprøvene mine var fine men jeg har 2+ proteiner og det er skremmende synes jeg. Jeg har allerede høyt bt og nå proteiner... Har levert en ny urinprøve for å se om det leser likt.
 
Sitter her enda. Alt er fint med lille. H*n veier 1000g så vi har klart å passere storesøster mtp fødselsvekt :D Blodprøvene mine var fine men jeg har 2+ proteiner og det er skremmende synes jeg. Jeg har allerede høyt bt og nå proteiner... Har levert en ny urinprøve for å se om det leser likt.
Huffda, forstår det er skremmende. Håper urinen blir ren igjen, og at det kun er en forurensning. Men godt de passer på!
 
Så bra! Det var godt å høre. Da håper jeg proteiner har forsvunnet til tirsdag, også heier vi deg frem til uke 30, et fornuftig mål :) Forespeilet de noe på sykehuset?

De er ikke spesielt fornøyde med trykket mitt men ettersom jeg har blitt tett fulgt opp siden uke 5 så slipper jeg at de plutselig begynner å stresse og skal forløse :) De er fornøyd så lenge trykket mitt ligger under 150/100!! Så jeg er jo fortsatt godt innenfor :) Trykket mitt nå er på 138/93.
Fikk også vite at ettersom jeg har ett langvarig blodtrykks problem så kan det hende proteinene kommer av det. Får vite mer på tirsdag :)
 
De er ikke spesielt fornøyde med trykket mitt men ettersom jeg har blitt tett fulgt opp siden uke 5 så slipper jeg at de plutselig begynner å stresse og skal forløse :) De er fornøyd så lenge trykket mitt ligger under 150/100!! Så jeg er jo fortsatt godt innenfor :) Trykket mitt nå er på 138/93.
Fikk også vite at ettersom jeg har ett langvarig blodtrykks problem så kan det hende proteinene kommer av det. Får vite mer på tirsdag :)

Nei det forstår jeg, det er jo ganske høyt. Men det er veldig fint at du får god oppfølging, da føler man seg gjerne litt tryggere også :) Får håpe du holder deg der du er en stund, så du får safet noen uker til. Og enda "bedre" om proteinene ikke tyder på sf. Håper på det beste for deg :)
 
Back
Topp