Regler

Alyssa

Gift med forumet
♡Junigull 2016♡
Hei

Min sambo har med tidligere samboer levert prøve for noen år siden, og fått beskjed om at han kan bli far, men kommer nok til å trenge hjelp til å bli det.

Noen som vet hvor jeg finner regler/vilkår for ass. befruktning? Hva som skal til etc?

Siden det er noen år siden han leverte prøver, må han da levere nye? Snakket så vidt med legen i fjor sommer om at vi prøvde, og dette med prøvene til sambo. Og synes da han sa at det var ikke noe vits i å ta nye prøver, da det ikke forandret seg om han hadde fått resultat.

Tror ikke han må levere nye prøver,har han først blitt testet så har han fått svaret..
Men du kan jo oxo få sjekket deg før dere søker?

Men når dere skal ha forsøk så må han levere ny fersk sæd vær gang[;)]

Jepp..
Men vet ikke når vi evt. kan ta kontakt med legen. Er vel 1 år man må ha vært prøvere? Er det ikke noe med at man må være gift og?

ORIGINAL: celeste

Jepp..
Men vet ikke når vi evt. kan ta kontakt med legen. Er vel 1 år man må ha vært prøvere? Er det ikke noe med at man må være gift og?

man trenger ikke  å være gift men hatt adresse sammen i to år tror eg det var[:)]

de foretrekker at man er gift,men ellers så ser de på hvor lenge man har vært sammen..[;)]
man skal vel helst ha prøvd i 1 år, men når dere vet at han er utredet så kan det være at dere får komme i gang tidligere..[;)]
her er oxo sæden problemet og vi prøvde i 1 år, og måtte vente i 6mnd for det var ventetiden da...men så ble det så vi ventet til etter bryllupet og prøvde på egen hånd frem til da...men vi kan ikke få selv da...det fant vi ut når vi startet med prøverør...

Du har jo i signaturen din at du er i pp 11. blir jo ikke å måtte vente i 1 år da vell???? Håper ikke det hvertfall...

Vi hadde bare prøvd i ca 9 mnd når jeg gikk til legen å sa at vi ville utredes for det skjedde ikke noe.

Hei

Da vi oppsøkte legen så hva det gått ca 2 mnd etter jeg hadde tatt ud spiralen.Men vi viste at jeg ikke kunne få uten hjelp. Og samboer leverte da prøve,å da fikk vi vite at han heller ikke kunne få uten hjelp.
Da sendte legen henvisning med en gang til sykehuset.
Men ingen har spurt oss hvor lenge vi har våre samboer.

Lykke til!!!

1 IVF november/negativ

2 IVF februar/mars

ORIGINAL: VilSåGjerne

man trenger ikke  å være gift men hatt adresse sammen i to år tror eg det var[:)]

Dette trengte ikkje me, me fekk egenadresse i fjor i april, har bodd i lag tidligere da, men hatt to forskjellig postadresser då. Men allikevel er eg gravid med prøverørs[;)]

Men når sambo din leverte prøver for et par år siden, leverte han bare ein da, eller var han innom med en ny 3 mnd etter den første? Trudde dersom det var noko gale at det hørte med ekstra oppfølging/prøver eg[8|]

Når dere skal på forsamtale, så må dere uansett levere en ny sædprøve, det måtte me i alle fall!

Men om du har hatt utredning du også, så skal vel gyn. som hadde din utredning kunne sende dere videre til en ivf-avdeling?
Lykke til i vertfall[:)][:)]

ORIGINAL: [miss]

ORIGINAL: VilSåGjerne

Dette trengte ikkje me, me fekk egenadresse i fjor i april, har bodd i lag tidligere da, men hatt to forskjellig postadresser då. Men allikevel er eg gravid med prøverørs[;)]

Men når sambo din leverte prøver for et par år siden, leverte han bare ein da, eller var han innom med en ny 3 mnd etter den første? Trudde dersom det var noko gale at det hørte med ekstra oppfølging/prøver eg[8|]

Når dere skal på forsamtale, så må dere uansett levere en ny sædprøve, det måtte me i alle fall!

Men om du har hatt utredning du også, så skal vel gyn. som hadde din utredning kunne sende dere videre til en ivf-avdeling?
Lykke til i vertfall[:)][:)]

Jeg har hørt, og lest om den 2 års regelen. Og siden vi har vært samboere siden februar i fjor (samme adresse fra mars av) så regner jeg med at selv om vi har prøvd siden april så ville vi ikke få utredning pga at vi ikke har vært samboere i mer enn 1 år enda.

Han leverte to prøver ja. Prøve nummer to var visst bedre enn den første. Men han vet ikke hvor papirene ligger, og husker i grunn ikke hva som stod på de eller. Bare at legen sa at han kunne bli far, men måtte nok ha hjelp.

Jeg har ikke hatt utredning. Jeg får positive EL tester, men vet jo ikke om EL faktisk blir "gjennomført" for det, eller om det kan være noe annet. Men i og med at sambo har fått påvist dårlig sædkvalitet regner vi med det er det som er hovedårsaken, ihvertfall til noe annet blir påvist.

Okei, men kan eg då spør om kor du har lest om den?[8|] For altså, om du leste det eg skreiv så har ikkje me bodd sammen i 2 år på papira? I og med at me har hatt to forskjellige postadresser. Som sagt var det i fjor, april 08 me fekk fellespostkasse, hehe, eller postadresse[;)] Så med det så meiner eg at den regelen ikkje gjelder for oss akkurat.. Me fekk jo prøverør i haust. Spørsmålet om kor lenge me hadde bodd sammen var ikkje noko som kom opp under forsamtalen til prøverør, eller under utredningen hos gyn. i juni/juli 07. Dersom dåke snart har prøvd i 1 år, så kan du i vertfall ta kontakt med fastlegen din å få utredning, for begge skal utredes først meiner eg, men dersom sædkvaliteten er ekstremt dårlig så kan det jo hende at dere blir ført rett videre. Om dåke begynne ei felles-utredning, så er vel sjansene der for at han må levere ny prøve. Og det kan jo kanskje være greitt å gjere også? Om det er mange år siden han leverte sist, kven veit, kanskje kvaliteten er blitt til det bedre? Om ikkje, så får dere i vertfall nye papir, og hjelpen er kanskje endo nærmere i form av ivf/icsi.
Kor hen vil dåke høyre til om dåke kjem i gong med prøverør då? Alternativet, dersom dåke ikkje har "tid" til å vente på det offentlige, er jo å kontakte private klinikker og spør til råds?[8|][:)] Håper du/dåke finner ut av det[:D]

ORIGINAL: [miss]

Okei, men kan eg då spør om kor du har lest om den?[8|] For altså, om du leste det eg skreiv så har ikkje me bodd sammen i 2 år på papira? I og med at me har hatt to forskjellige postadresser. Som sagt var det i fjor, april 08 me fekk fellespostkasse, hehe, eller postadresse[;)] Så med det så meiner eg at den regelen ikkje gjelder for oss akkurat.. Me fekk jo prøverør i haust. Spørsmålet om kor lenge me hadde bodd sammen var ikkje noko som kom opp under forsamtalen til prøverør, eller under utredningen hos gyn. i juni/juli 07. Dersom dåke snart har prøvd i 1 år, så kan du i vertfall ta kontakt med fastlegen din å få utredning, for begge skal utredes først meiner eg, men dersom sædkvaliteten er ekstremt dårlig så kan det jo hende at dere blir ført rett videre. Om dåke begynne ei felles-utredning, så er vel sjansene der for at han må levere ny prøve. Og det kan jo kanskje være greitt å gjere også? Om det er mange år siden han leverte sist, kven veit, kanskje kvaliteten er blitt til det bedre? Om ikkje, så får dere i vertfall nye papir, og hjelpen er kanskje endo nærmere i form av ivf/icsi.
Kor hen vil dåke høyre til om dåke kjem i gong med prøverør då? Alternativet, dersom dåke ikkje har "tid" til å vente på det offentlige, er jo å kontakte private klinikker og spør til råds?[8|][:)] Håper du/dåke finner ut av det[:D]

Jeg satt og leste på noen hjemmesider til private klinikker. Der skrev de at de fulgte samme vilkår som de offentlige gjør, og et av de vilkår var 2 års samboerskap eller at man var gift. Skal se om jeg finner den siden igjen..

Det blir vel Trondheim regner jeg med.. Eller om det er noen steder i Nord Trøndelag?? Men det er ikke noe vi har undersøkt eller snakket om, da vi har avventet det litt til vi begynner å nærme oss 1 års prøvetid.

Ca 1 år det tar fra utredningen begynner før det evt blir innsetting? Mye hormoner og sånn man må gå på?

Link til de vilkårene: http://www.medicus.no/hvem-kan-soke-assistert-befruktning-/index.php

Back
Topp