Regler på bindestrek i etternavn?

Tuppelura92

Glad i forumet
Postet denne på generelt også, men tenkte jeg kunne poste den her også :) Men aner ikke hvor jeg har det fra, men noe sier meg at det er blitt noen regler om at man må ha bindestrek mellom etternavnene hvis man velger to. Vi vil at vår sønn skal ha både mitt og samboerens etternavn, men må man da ha bindestrek mellom? Eller kan dette unngås ved å ta det ene navnet som "mellomnavn" og det andre som etternavn? Noen som vet noe om dette? :D

Vår sønn har både mitt og samboers etternavn. Men mitt blir stående som mellomnavn da, siden vi ikke har bindestrek mellom.. :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Okei, men da har man gjærne ikke dobbeltnavn på ungen? :) for da blir jo "mellomnavn-plassen" opptatt?
Vi har dobbeltnavn på ungen i tillegg. Uten bindestrek. Så mellomnavnet hans og det første ettermavnet blir stående sammen som mellomnavn hvis du skjønner :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Du kan ha det ene etternavnet som mellomnavn så slipper du bindestrek

Dersom det ene etternavnet er mellomnavn og det andre etternavn så trenger man ikke bindestrek. Hvis begge skal være etternavn må man ha bindestrek.

Jeg og mannen min har tre navn. Fornavn, mellomnavn (Hans mors pikenavn) og etternavn (Hans fars etternavn) Vår pike skal hete Mai-Eline, så da blir det egentlig tre navn på henne også....

Back
Topp