Regler om bindestrek i etternavn?

Tuppelura92

Glad i forumet
Aner ikke hvor jeg har det fra, men noe sier meg at det er blitt noen regler om at man må ha bindestrek mellom etternavnene hvis man velger to. Vi vil at vår sønn skal ha både mitt og samboerens etternavn, men må man da ha bindestrek mellom? Eller kan dette unngås ved å ta det ene navnet som "mellomnavn" og det andre som etternavn? Noen som vet noe om dette? :D

Om man har bindestrek mellom navnene, blir begge navnene etternavn. Uten bindestrek er kun det siste etternavn og det andre blir da et slags mellomnavn.

Min har bindestrek i etternavnet ;) men vi måtte ikke , er ikke noe regel bare at da er begge etternavnene ''like mye verd'' om du fks har Hansen Olsen blir Hansen mellomnavnet og Olsen etternavnet om jeg ikke har misforstått helt nå men om du har Hansen-Olsen så er Begge etternavn :p haha ja rotete forklart

Jeg forstår :) men hvis du velger feks
Martin Petter Hansen-Olsen så er Petter mellomnavn. Men hvis du velger uten bindestrek, så må det isåfall bli Martin-Petter Hansen Olsen, hvor Martin-Petter er fornavn, mens Hansen blir mellomnavn? :P eller?

Jeg forstår :) men hvis du velger feks
Martin Petter Hansen-Olsen så er Petter mellomnavn. Men hvis du velger uten bindestrek, så må det isåfall bli Martin-Petter Hansen Olsen, hvor Martin-Petter er fornavn, mens Hansen blir mellomnavn? :p eller?

Nei. Du kan berre ha eitt etternavn (med eller utan bindestrek), men fleire for- eller mellomnavn. Fornavn er fornavn, Petter eit fornavn nr. to, og kan ikkje vere mellom-/etternavn uansett om du velger å skrive fornavnet utan bindestrek.

Martin Petter Hansen Fredriksen Olsen-Jensen heiter Martin Petter til fornavn, Hansen Fredriksen til mellomnavn og Olsen-Jensen til etternavn. Hadde det ikkje vore bindestrek mellom Olsen og Jensen ville Olsen vore enno eit mellomnavn og Jensen etternavnet.

Edit: Må rette på meg sjølv etter å ha lest litt meir: Det er mulig å ha fleire etternavn utan å ha bindestrek, men det er ikkje vanleg. I slike tilfeller er det og umulig å sjå ut frå navnet kva som er mellom- og kva som er etternavn.

Last edited:
"I Skandinavia brukes begrepet mellomnavn bare om navn som opprinnelig er slektsnavn/etternavn. Fornavn, uavhengig av hvor mange man har, kalles fornavn. Mellomnavn i Skandinavia er ikke en del av slektsnavnet, og regnes som et «personlig» navn. Normalt bruker man ikke mellomnavnet til vanlig."

Henta frå Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Mellomnavn

Ikke lov å ha to etternavn fikk jeg beskjed om på folkeregisteret i alle fall da jeg giftet meg. Mannen heter da Silva til etternavn, og med mindre det var bindestrek mellom da og Silva, så ville da bli mellomnavn og Silva etternavnet mitt...

Dattere min har bindestrek.. Hvis ikke hadde mitt etternavn fungert som et mellomnavn,, og da faller det gjerne ut.. Og jeg ville at hun skulle ha med mitt navn også :)

Hvis du velger bindestrek i etternavnet, ses navnet som ett og kan ikke etterpå deles opp til to igjen. Slik er jeg blitt fortalt i alle fall.

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Back
Topp