Regler legekontor, noen som vet?

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Er det noen som vet om det er noen regler på det å avvise noen som ringer for å bestille time på et legekontor?

Finner det veldig merkelig å bli diagnosert på telefon av en kontordame når jeg prøver å bestille time, med beskjed om å ta smertestillende (som ikke funker) og god bedring...

Kan de egentlig gjøre dette?
 
Det kan da umulig være lov? Jeg hadde ringt en gang til og krevd time. De har da på langt nær kompetanse til å uttale seg sånn.
 
Altså, man skal jo bruke fastlege på dagtid og legevakt resten av døgnet. Hva pokkern er poenget med fastlege når en uten kompetanse til å stille diagnoser avviser folk på den måten?!
 
Snakka du med kontorpersonell eller sjukepleiar?
Ein sjukepleiar er jo i stand til å vurdere medisinske problem, som feks virus uten feber, smerter uten skade, omgangssyke osv, og da be vedkommende å ringe tilbake om ikkje symptoma gir seg etter feks tre døgn.

Eg ber ofte om å snakke med sjukepleier for å diskutere om eg kan avvente, eller om eg bør komme på time, spesielt om det gjeld ungane (er spl sjølv, så me er stort sett enige;))

Kontorpersonell har ingenting med å avvise nokon som ber om legetime etter mitt skjønn:)
 
Snakka du med kontorpersonell eller sjukepleiar?
Ein sjukepleiar er jo i stand til å vurdere medisinske problem, som feks virus uten feber, smerter uten skade, omgangssyke osv, og da be vedkommende å ringe tilbake om ikkje symptoma gir seg etter feks tre døgn.

Eg ber ofte om å snakke med sjukepleier for å diskutere om eg kan avvente, eller om eg bør komme på time, spesielt om det gjeld ungane (er spl sjølv, så me er stort sett enige;))

Kontorpersonell har ingenting med å avvise nokon som ber om legetime etter mitt skjønn:)
Ikke alle legekontorer som har sykepleier, men har helsesekretær.
 
Snakka du med kontorpersonell eller sjukepleiar?
Ein sjukepleiar er jo i stand til å vurdere medisinske problem, som feks virus uten feber, smerter uten skade, omgangssyke osv, og da be vedkommende å ringe tilbake om ikkje symptoma gir seg etter feks tre døgn.

Eg ber ofte om å snakke med sjukepleier for å diskutere om eg kan avvente, eller om eg bør komme på time, spesielt om det gjeld ungane (er spl sjølv, så me er stort sett enige;))

Kontorpersonell har ingenting med å avvise nokon som ber om legetime etter mitt skjønn:)
Jeg snakket med kontordame som svarer telefonen. Jeg fikk ingen mulighet til å forklare problemet fullt ut, hun pratet i munnen på meg og sa til meg at smertene jeg har er muskulære. Stilte ikke et eneste spørsmål, ba meg ta paracet, og ønsket meg god bedring.
 
Greit er det ikke, men har opplevd det selv! Under graviditeten var jeg allergisk mot penicillin, men det nektet hun i skranken å høre på.. Fikk ikke snakke med lege! Endte i en uke hvor jeg kastet opp enormt etter pencilinen og hvor den ikke fungerte (naturligvis).
 
Jeg snakket med kontordame som svarer telefonen. Jeg fikk ingen mulighet til å forklare problemet fullt ut, hun pratet i munnen på meg og sa til meg at smertene jeg har er muskulære. Stilte ikke et eneste spørsmål, ba meg ta paracet, og ønsket meg god bedring.
Og hvordan kan hun vite om det er muskulært da?? Hvilke smerter har du?
Kanskje du kan ringe til legevakten?
 
Jeg snakket med kontordame som svarer telefonen. Jeg fikk ingen mulighet til å forklare problemet fullt ut, hun pratet i munnen på meg og sa til meg at smertene jeg har er muskulære. Stilte ikke et eneste spørsmål, ba meg ta paracet, og ønsket meg god bedring.
Da hadde eg ringt legevakten for å spørre om råd. Det er heilt klart at ho ikkje kan vite kva som feilar deg når ho ikkje stiller spørsmål, og ho har ikkje utdanning til å vurdere dette.
Ønsker deg god bedring:)
 
Det der irriterer meg! At det skal være opp til helsesekretær å bedømme om man trenger legetilsyn eller ikke. For noen uker siden prøvde jeg å få legetime pga ubehagelige kynnere og hevelser. Legesekretæren mente jeg kunne få legetime tre uker etter og at jeg ikke trengte akuttime. Da brukte jeg all innflytelse jeg har som sykepleier, og overtalte henne til å få snakke med legen personlig. Legen eksploderte på sekretæren sin, og var klar på at det ikke er hennes jobb å avvise pasienter.
 
Greit er det ikke, men har opplevd det selv! Under graviditeten var jeg allergisk mot penicillin, men det nektet hun i skranken å høre på.. Fikk ikke snakke med lege! Endte i en uke hvor jeg kastet opp enormt etter pencilinen og hvor den ikke fungerte (naturligvis).
Det burde ikke være lov :-(
 
Og hvordan kan hun vite om det er muskulært da?? Hvilke smerter har du?
Kanskje du kan ringe til legevakten?
Hun stilte ikke et eneste spørsmål. Jeg er rimelig sikker på at jeg har gallesmerter, det er intenst når det står på, og kramper som ikke slipper på mange timer. Lå i fosterstilling i 4 timer i natt før det ga seg.. Hun kan ikke vite hva det er og, og hun lot meg aldri forklare ferdig :-( Det er 4,5 måned siden fødsel, og jeg har kjent dette lenge, men det har vært rolig og moderat helt til i går. Hun er alltid slik når jeg ringer dit... Jeg har ganske vondt før jeg ringer, og det at hun ikke ga meg time i det heletatt er jo utrolig. Bare bestemte seg for at det er muskulært. Blir legevakt ikveld om det kommer tilbake for er så drøyt vondt når det står på... Jeg vet at det ikke er muskulært, for det hadde jeg merket forskjell på mener jeg...
 
Det der irriterer meg! At det skal være opp til helsesekretær å bedømme om man trenger legetilsyn eller ikke. For noen uker siden prøvde jeg å få legetime pga ubehagelige kynnere og hevelser. Legesekretæren mente jeg kunne få legetime tre uker etter og at jeg ikke trengte akuttime. Da brukte jeg all innflytelse jeg har som sykepleier, og overtalte henne til å få snakke med legen personlig. Legen eksploderte på sekretæren sin, og var klar på at det ikke er hennes jobb å avvise pasienter.
Det er helt utrolig! Trenger noen å hevde seg på noe vis eller? Tåpelig... Alt jeg ba om var en time. Til uka om så, men fikk ingenting. Veldig spesielt...
 
Jeg ringte legekontoret mitt ett par dager etter fødsel.. Hadde smerter i leggen og bak kne, trodde jeg var støl etter å ha sittet over badekaret og dusjet nedentil..
Fikk beskjed fra sekretær om å spise bananer (som da skal hjelpe mot stølhet)
Det gikk et par dager til og da klarte jeg verken å rette ut eller gå på beinet.. Dro til legen, ble sendt rett på akuttmottak med diagnosen blodproppER!
 
Dessverre så er det noen sekretærer som uttaler seg om medisinske ting de ikke skal uttale seg om :( Skjønner at fastlegen har mange pasienter og få timer ledige, men er virkelig ikke sekretærens oppgave å avvise folk! Skummelt at de setter diagnose og behandler pasienter over telefonen uten kompetanse til dette :eek:
 
Du har krav på legetime uansett, men de kan avgjøre om de føler du har behov for en øyeblikkelig time eller om du skal vente til en ledig time, men time skal du ha uansett om du ønsker det.
 
Dessverre så er det noen sekretærer som uttaler seg om medisinske ting de ikke skal uttale seg om :( Skjønner at fastlegen har mange pasienter og få timer ledige, men er virkelig ikke sekretærens oppgave å avvise folk! Skummelt at de setter diagnose og behandler pasienter over telefonen uten kompetanse til dette :eek:
Enig.
 
Du har krav på legetime uansett, men de kan avgjøre om de føler du har behov for en øyeblikkelig time eller om du skal vente til en ledig time, men time skal du ha uansett om du ønsker det.
Greit nok det, men hvordan kan hun avgjøre dette, uten å høre på pasienten ved å legge ord i munnen på pasienten? Da må man i det minste få forklare seg, slik at man kan stole på svaret man får da :)
 
Jeg ringte legekontoret mitt ett par dager etter fødsel.. Hadde smerter i leggen og bak kne, trodde jeg var støl etter å ha sittet over badekaret og dusjet nedentil..
Fikk beskjed fra sekretær om å spise bananer (som da skal hjelpe mot stølhet)
Det gikk et par dager til og da klarte jeg verken å rette ut eller gå på beinet.. Dro til legen, ble sendt rett på akuttmottak med diagnosen blodproppER!
Helt utrolig :-O
 
Back
Topp