Regler for sykemelding..

MammaMØØ

Betatt av forumet
Oktoberskatter 2014
Er det noen som kan disse?
Jeg er nå gradert sykemeldt, men skal om kort tid ta ut noen uker med avspasering og ferie frem til august. Sjefen min mente da at jeg ikke skulle være sykemeldt i den perioden. Hvordan blir dette i august da, kan jeg bli sykemeldt igjen i noen prosenter, eller må jeg jobbe 100% frem til fødsel?
Jeg får vel ikke ferie tilgode om jeg ikke er 100%sykemeldt? Jeg reiser til utlandet i avslaseringsoerioden og da blir vel uansett sykepenger stoppet?
Her ble det mye spørsmål, men jeg vet ikke hva jeg bør gjøre!!

Sent from my iPhone using BV Forum

Du kan fint ha et avbrudd i sykemeldinga :)
Jeg er selv i utgangspunktet sykmeldt 100%, men akkurat denne uka har jeg ferie. Får ny sykmelding i neste uke når ferien er over.

Det stemmer at du må være 100% sykmeldt for å ha ferien tilgode senere hvis du ikke tar den ut.

Jeg kommer ikke til å ta ut mer ferie nå enn denne uka. Da har jeg fortsatt fem uker igjen med opptjent ferie i år, og de vurderer jeg å ta ut i permisjonstiden i november/desember. Om ikke blir de overført til neste år.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Last edited:
Ta dg ein prat med NAV. DU kan reisa utenlands sjøl om du e sykemeldt, men må ha godkjenning av lege(trur eg).

Takk for svar! så da bør jeg ta avspasering og ferie og vurdere sykemelding igjen i august?

Hvis du har behov for å være sykemeldt, mener jeg at du ikke skal ta ut avspasering og ferie nå, men være 100% sykemeldt fortsatt. Om du skal til utlandet, må du søke til NAV om å beholde sykepengene. Da er det lurt å legge ved en erklæring fra legen din som sier at det ikke er fare for at situasjonen blir værre av å dra til utlandet. Det har jeg gjort flere ganger uten problem.

Men jeg er ikke 100% sykemeldt, og slik jeg har forstått det (?) trekkes jeg i sykepenger i den perioden jeg er på ferie når jeg avspaserer. Altså en uke uten lønn;( og ferien får jeg ikke til gode siden jeg ikke er helt 100%..

Back
Topp