Regler for pappaperm?

Tove81

Elsker forumet
Jeg leste i bladet gravid at hvis mor jobber mindre enn 50 % i svangerskapet så mister far retten på farskvoten! Stemmer dette virkelig? Jeg jobber i en 47,96% stilling!Og da skal jeg hvis jeg har forstått det rett jobbe for lite for at han kan ta ut Pappaperm! Og hvis det er sånn hva med de to ukene etter fødselen der alle pappaene er hjemme med mor og barn, mister man retten på det og?! Noen der ute som vet? syns det er så frustrerende at han liksom skal miste alle retigheter fordi at jeg jobber 2% for lite!!

Er i akkurat samme situasjon som deg!! Og ja, det er dessverre slik[:(] De 2 ukene har man vel krav på men det er opp til arbeidsgiver om han får betalt for de.

Jeg ville nok sett om det var mulig å få opp stillignsprosenten over 50%. Er helt idiotiske regler. Kjempeviktig at far skal få mer pappaperm, men han kan ikke selv opptjene grunnlag for permisjonen sin...

ORIGINAL: Tre blir fire

Jeg ville nok sett om det var mulig å få opp stillignsprosenten over 50%. Er helt idiotiske regler. Kjempeviktig at far skal få mer pappaperm, men han kan ikke selv opptjene grunnlag for permisjonen sin...

Det går desverre ikke, i kontrakten står det 47.96! Har fast kontrakt og de har ikke behov for meg mer enn det! Er 50% ung og ufør i tillegg.. Men syns det er så urettferdig at fedre skal "lide" for a mor er i mitt tilfelle uførerygdet og dermed miste rettigheter! Men det er i det minste bra at han i alle fall får permisjon de 2 første ukene etter fødselen! Er det noe man har krav på uansett jobb eller er det sånn at noen får og andre får ikke?

Dersom du er 50% ufør så kan det hende det kan spille inn på hvorvidt far får permisjonspenger eller ikke. Jeg ville tatt kontakt med NAV og spurt de. Masse lykke ti. Jeg jobber hver eneste mnd med å passe på at jeg passerer 50% stilling (løse vakter på sykehjem). Håper på en 60% kontrakt fra 1. september. Sjefen har sagt ja, men er så treg så aner ikke om hun får ut fingeren til begynnelsen av september.

ORIGINAL: Tre blir fire

Dersom du er 50% ufør så kan det hende det kan spille inn på hvorvidt far får permisjonspenger eller ikke. Jeg ville tatt kontakt med NAV og spurt de. Masse lykke ti. Jeg jobber hver eneste mnd med å passe på at jeg passerer 50% stilling (løse vakter på sykehjem). Håper på en 60% kontrakt fra 1. september. Sjefen har sagt ja, men er så treg så aner ikke om hun får ut fingeren til begynnelsen av september.

jeg skal prøve å ringe dem, men det er ikke gode å få tak i om tiden. Jeg venter enda på det nye vedtaket og jeg søkte i november i fjord! Vet hva utfallet blir men venter fortsatt på noe skriflig! Men i bladet gravid så stod uføretrygdede på lista over å ikke ha rett på farskvoten. Men jeg får ringe og undersøke litt nermere for sååå firkanta kan de vel ikke være?

vanligvis få pappane en til to uker fri rett etter fødselen. Men dette er en frivillig sak og det er opp til arbeidsgivern om man få det. I bedriften hvor mannen min jobber få dem bare en uke fri etter fødselen.

Ellers så vil jeg høre med NAV, siden du er 50% ufør. Tror da er regelverket litt anderledes og da blir det pappaperm lel. Men hør med NAV

ORIGINAL: pisksi

jeg trodde ikke at far kan ta ut perm før seks uker etter fødsel
her står det litt http://www.minpappaperm.no/hvordan-fungerer-pappaperm/

Han kan ikke ta ut perm av fedrekvoten, men han har krav på 2 uker permisjon fra jobb med eller utenlønn <-- opptil arbeidsgiver.
dette heter fødselspermisjon

Nei men jeg trur at det er en nødvendighet å ha far hjemme de første ukene, jeg vet at jeg kommer til å være vettskremt å være alene de første dagene mens han er på jobb. Han jobber som flyvert og har laaaange dager og ofte overnnatting:-( Så jeg håper at han i det minste får det..

ORIGINAL: Celene

Han kan ikke ta ut perm av fedrekvoten, men han har krav på 2 uker permisjon fra jobb med eller utenlønn <-- opptil arbeidsgiver.

Å så bra da![:D][:D] Nå ble jeg lettet, men kan kan vel ikke søke om den permisjonen før etter at ungen er født? vet dette er veldig leeenge til, men på jobben til min sambo så er det svert vanskelig å be om permisjon, du kan ikke bare snakke med skjefen så ordner det seg, nei han må sende mail og så er det behandligstid! men det kan hende at de praktiserer litt andre regler når det gjelder sånne typer permisjon da...

ORIGINAL: Tove81

Å så bra da![:D][:D] Nå ble jeg lettet, men kan kan vel ikke søke om den permisjonen før etter at ungen er født? vet dette er veldig leeenge til, men på jobben til min sambo så er det svert vanskelig å be om permisjon, du kan ikke bare snakke med skjefen så ordner det seg, nei han må sende mail og så er det behandligstid! men det kan hende at de praktiserer litt andre regler når det gjelder sånne typer permisjon da...

Hei
Dere må søke om disse 2 ukene i god tid før fødsel. Jeg anbefaller å søke om de rundt femte mnd, men utgangspunkt i termindato fast satt på UL. Men alle arbeidsgivere vet jo at fødsler ikke skjer å datoen, men fint å vite om permisjonen er med eller uten lønn, slik at intekter kan planlegges...

lykke til :)

ORIGINAL: Tove81

Hei
Dere må søke om disse 2 ukene i god tid før fødsel. Jeg anbefaller å søke om de rundt femte mnd, men utgangspunkt i termindato fast satt på UL. Men alle arbeidsgivere vet jo at fødsler ikke skjer å datoen, men fint å vite om permisjonen er med eller uten lønn, slik at intekter kan planlegges...

lykke til :)

Tusen takk[:D]  men da i tiden før fødsel så er han i full jobb og så trer perminsjonen inn i kraft med en gang jeg har født? er det sånn det fungerer? så hvis jeg skulle gå obver tiden så kan han utsette den planlagte permisjonen til jeg faktisk har født? forstår jeg det rett nå[:)]?

Back
Topp