Regler for lekestativ i fellesområder

Sympatia

Forelsket i forumet
Utbygger i det nye området vårt har etter press på hva han hadde skrevet i kontraktene når vi kjøpte tomtene satt opp et lekestativ, for meg så virker det som han bare satt opp det første og beste lekestativet han fant på Byggmakker. Se lekestativer fra Byggmaker her For det første så syns jeg stigen til sklien er for bratt og farlig for 2 åringen min, for stor avstand mellom trinnene også. Så lurer jeg litt på at huskene har jo tau,men ofte har "offentlige" husker kjetting, er vel pga kvelningsfare. Eller?

Jeg vet lite om dette, og stusser på at det er et slik lekestativ som er på fellesen vår, meninga er at senere skal velet i området vedlikeholde det.

Men er et slik stativ lov? Regler for dette?

PS: Mannen og jeg lurte på tidligere¨å kjøpe et slik stativ til vår eiendom, men vi følte trappa til sklien ikke var trygg nok til lillegutt.

Vet ikke hvordan det er med regler ang. lekestativ på fellesarealer slik det er hos dere.  I barnehager og skoler er det jo rimelig strenge regler for hva som tillates og ikke. 

Vi har en kjempebra lekeplass her vi bor, og der er det i alle fall ingen utenforstående som sjekker kvaliteten på det som er der. Der er det også tau på dissene. 

Når det gjelder hva som passer til 2-åringen deres og ikke, så vil jeg tro at utbyggeren ikke har satt opp dette stativet kun for å tilfredsstille deres 2-åring.  En 2-åring bør ikke verken gå opp den stigen eller skli ned den sklia uten at noen voksne står helt ved siden av.  Jeg har selv en gutt som var litt over 2 år når han prøvde en slik sklie.  Han kom seg greitt opp stigen og sklei ned.  Men hadde ikke jeg stått nede og tatt i mot hadde han sannsynligvis havna på nesen i grusen noen meter fremom sklia på grunn av den store farta han fikk. 

jeg skal få samboeren min til og skrive ett innlegg til deg senere..
han holder på og lage til leke plassene i borettslaget nå..

men jeg VET att lekestativer fra coop, byggern osv det er ikke lov på offentlige lekeplasser..
alt skal vere sikret og vere gravd så og så langt nedi jorden og skal vere noe spesial sand der også..

det lekestativet der ser ikke lovelig ut..

http://www.lekeplass.no.. tror det er derfra vi kjøper lekestativer til lekeplassene her for de er sikre..

Hvis dette er en offentlig lekeplass så er det helt sikkert ikke lov..
Men i stedet for å ødelegge for de som faktisk er GLAD for dette ved å rapportere det - kunne det ikke vært en ide å bare holde ham vekk derfra om dere syns det er utrygt? Eller la ham leke under oppsyn av dere (noe som vel egentlig er en selvfølge når han bare er 2), evt. pakke ham inn i bobleplast først..?

Froskegele skrev:
Men i stedet for å ødelegge for de som faktisk er GLAD for dette ved å rapportere det - kunne det ikke vært en ide å bare holde ham vekk derfra om dere syns det er utrygt? Eller la ham leke under oppsyn av dere (noe som vel egentlig er en selvfølge når han bare er 2), evt. pakke ham inn i bobleplast først..?

det som er problemet er jo det att når det ikke er forsvarlig og lekestativene ikke er sikret etter forskriftene kan borettslaget bli saksøkt for mye penger om det skjer en ulykke..

det er en grunn til att det skal vere sikkert...
uansett om ungen er 2 år eller 10 år kan det skje ulykker når ting ikke er riktig festet til formålet

Ja, få han til å skrive et svar til meg er du snill. Jeg ble litt forvirret når jeg leser her...CE godkjenninger og EU godkjenninger.... Og det som står her: Lovdata

MammaTilEmilie skrev:

men jeg VET att lekestativer fra coop, byggern osv det er ikke lov på offentlige lekeplasser..
alt skal vere sikret og vere gravd så og så langt nedi jorden og skal vere noe spesial sand der også..

http://www.lekeplass.no.. tror det er derfra vi kjøper lekestativer til lekeplassene her for de er sikre..

MammaTilEmilie skrev:

Froskegele skrev:

det som er problemet er jo det att når det ikke er forsvarlig og lekestativene ikke er sikret etter forskriftene kan borettslaget bli saksøkt for mye penger om det skjer en ulykke..

det er en grunn til att det skal vere sikkert...
uansett om ungen er 2 år eller 10 år kan det skje ulykker når ting ikke er riktig festet til formålet

Som vi har sett gjentatte ganger gjennom det ganske land - så skjer alvorlige ulykker like ofte på godkjente lekearealer og apparater (bhg/skole) som på fritiden (lekeplass/skauen o.l)..
Og jeg regner ikke et oppskrubbet kne eller en liten kul i hodet som en ulykke heller, det er sånn som SKJER med ALLE barn en eller annen gang - og guess what - ungene tåler faktisk litt utfordringer, de har faktisk godt av det!

Det er en offentlig lekeplass som velet skal ha ansvar for ja. Den står uheldigvis/heldigvis helt oppi tomta vår så det er det første gutten ser når han går ut av huset vårt, så å holde han unna vil føre til bare grining for stakkaren. Guttungen klarer å klatre opp til sklien han, men her forleden glapp han så det var greit at jeg sto helt inntil og hjalp han.

Vet lekestativet ikke er til for bare sånne små. Men alle andre lekestativer i området kan man stå litt ved siden av og observere, slipper å henge på ungen. Så syns det stativet bare er til stress no.

Froskegele skrev:

Sympatia skrev:
Det er en offentlig lekeplass som velet skal ha ansvar for ja. Den står uheldigvis/heldigvis helt oppi tomta vår så det er det første gutten ser når han går ut av huset vårt, så å holde han unna vil føre til bare grining for stakkaren. Guttungen klarer å klatre opp til sklien han, men her forleden glapp han så det var greit at jeg sto helt inntil og hjalp han.

Vet lekestativet ikke er til for bare sånne små. Men alle andre lekestativer i området kan man stå litt ved siden av og observere, slipper å henge på ungen. Så syns det stativet bare er til stress no.

Froskegele skrev:

Men kanskje resten av nabolaget syns det er kjempestas? Hvis ikke så er det jo greit, da er dere enige, men som regel så ender det med at stativene fjernes og nytt IKKE settes opp pga godkjente er så mye dyrere - og det er jo trasig for de ungene som kan/får benytte seg av det..

Men jeg kan garantere en ting, og det er at det skal ikke mange turene opp og ned (med dere hengende over), før han mestrer kunsten til fulle - og vil få stor glede av stativet, selv om det er fryktelig skummelt for mammahjertet i begynnelsen :)

Sånn btw - hva ER et vel?

Velferdsforening?

er det ikke da bedre og kjøpe noe som er bedre og sikrere..

barn skal utfordre seg ja..

se på lekeplass.no
går fint an og kjøpe sikre lekestativer som ungene kan ufordre seg på enn usikre som både kan velte og annet..
vil tørre og påstå att det lekestativet som var bilde av er heller ikke det mest utfordrende lekestativet jeg har set..

Helledussen, jeg blir sjokkert over folk jeg.. Drite i å gi beskjed for det ødelegger for alle andre?? Pakke ungen i bobleplast? Håper ikke dere jobber i en barnehage eller noe, for da hadde jeg vært rimelig redd for sikkerheten til min unge...

Vel, jeg jobber i kommunen, og selv om det er velforeningen som skal ha ansvar for den, så må lekeapparatene være godkjente.

Jeg hadde tatt kontakt med kommunen, og bedt dem følge opp. Ville også bedt om å få se hva det sto i den tekniske planen for området, og spesielt hva som er krevd i forhold til lekeplassen. Hadde ikke godtatt noe tull utbygger hadde skrudd sammen, fordi det er det billigste.

MammaTilEmilie skrev:
er det ikke da bedre og kjøpe noe som er bedre og sikrere..

barn skal utfordre seg ja..

se på lekeplass.no
går fint an og kjøpe sikre lekestativer som ungene kan ufordre seg på enn usikre som både kan velte og annet..
vil tørre og påstå att det lekestativet som var bilde av er heller ikke det mest utfordrende lekestativet jeg har set..

Klart det er bedre - i teorien.. Men i virkeligheten fungerer det som oftest ikke slik..

Godkjente stativer med EU-regulert sand og alskens trygghetstiltak er MANGE GANGER DYRERE enn eks det fra Byggmakker - og REALITETEN er at utfallet av en klage som regel fører til at lekeapparatene fjernes og IKKE blir erstattet pga fordyringen (kostnaden)!

Angelicka skrev:
Helledussen, jeg blir sjokkert over folk jeg.. Drite i å gi beskjed for det ødelegger for alle andre?? Pakke ungen i bobleplast? Håper ikke dere jobber i en barnehage eller noe, for da hadde jeg vært rimelig redd for sikkerheten til min unge...

Vel, jeg jobber i kommunen, og selv om det er velforeningen som skal ha ansvar for den, så må lekeapparatene være godkjente.

Jeg hadde tatt kontakt med kommunen, og bedt dem følge opp. Ville også bedt om å få se hva det sto i den tekniske planen for området, og spesielt hva som er krevd i forhold til lekeplassen. Hadde ikke godtatt noe tull utbygger hadde skrudd sammen, fordi det er det billigste.

Meg du siktet til går jeg ut fra? Nei du kan puste lettet ut, jeg jobber ikke i (og har ingen ønsker om å jobbe i) barnehage.. HADDE jeg derimot gjort det, så kunne du fortsatt ha pustet lettet ut - fordi de har et strengt reglement omkring dette, og jeg er like opptatt av at dette skal følges som alle andre ;)

MEN; jeg skiller mellom skole/barnehage og FRITID.. Jeg ser ikke behovet for EU-sand i bakhagen og støtmatter på grusen utenfor.. Der er barna under oppsyn av meg, og jeg har ansvaret for dem - jeg har ikke flere barn enn jeg klarer å kontrollere og jeg følger med på hva de gjør og hvor de gjør det.. Jeg begynner ikke å grine om de får et skrubbsår, og de får klatre i trær og vasse i fjæra barbeint - og innerst inne så tror jeg faktisk de har godt av det, at ikke all lek er regulert!

(Og før noen drar den heeelt dit - ja de bruker hjelm når de sykler og refleks når det er mørkt, og tilogmed redningsvest om de skal på kaia eller i båt..)

Fritid er en ting: Jeg har sett på det samme stativet til å ha i hagen her. Men på ett fellesområde, så vil den lekeplassen bli brukt av mange barn de neste 30 årene.. Da ville jeg ikke godtatt ett sånt lekestativ.

Mannen din kommet hjem?

MammaTilEmilie skrev:

Jeg kan si hva som skjedde her med slik lekeplass da en forelder klaget siden de mente at de måtte ha samme stativer som i barnehage
Det det endte med var at helle vellforeningen fjernet husksestativer, sklier, lekehus og sandkasse pga hvor dyrt det var å ha de stativene som står i barnehager og etc. Så nå er det ingen felles lekeplass som ungene kan bruke pga dette. Jeg synnes det er synd, men en får ikke gjort så mye med det. Og alt bråke det ble rundt den sitvasjonen. Med tanke på hvor mange timer mange i vellet hadde brukt for å lage en hyggelig plass som vi i bygda kunne bruke sammen, som da ble fjernet pga 1 klage

bondekone skrev:
Jeg kan si hva som skjedde her med slik lekeplass da en forelder klaget siden de mente at de måtte ha samme stativer som i barnehage
Det det endte med var at helle vellforeningen fjernet husksestativer, sklier, lekehus og sandkasse pga hvor dyrt det var å ha de stativene som står i barnehager og etc. Så nå er det ingen felles lekeplass som ungene kan bruke pga dette. Jeg synnes det er synd, men en får ikke gjort så mye med det. Og alt bråke det ble rundt den sitvasjonen. Med tanke på hvor mange timer mange i vellet hadde brukt for å lage en hyggelig plass som vi i bygda kunne bruke sammen, som da ble fjernet pga 1 klage

Heldigvis er det ikke velforeninga som har ansvar for å sette opp lekeplass, det er utbygger som må gjøre det i henhold til lovverket. Sagt ifra til naboen i styret og han sier han skal sende Mail til lederen som får ta kontakt med utbygger.

bondekone skrev:

Heldigvis er det ikke velforeninga som har ansvar for å sette opp lekeplass, det er utbygger som må gjøre det i henhold til lovverket. Sagt ifra til naboen i styret og han sier han skal sende Mail til lederen som får ta kontakt med utbygger.

Back
Topp