REgler barnehage *inspirert*

Mr.Darcy

Gift med forumet
Må bare fortelle....jeg er veldig for at barn skal f lov til å utfolde seg og bruke kroppen sin, under oppsyn vel og merke, og at forsvarlige voksne stopper lek som er farlig, mendet er superviktig at unger skal lære å bruke og erfare kroppen sin. Og ikke misnt ha et spennende og utfrodrende lekeområde.

Jeg jobbet i en barnehage i oslo for mange år siden. Vi hadde noen små trær der, som vi fant ut at vi ville henge opp noen tauhusker...sånn tau med pinne til å sitte på (det var IKKE mulig å klemme seg eller kveles i tauet, da det var enkle og ikek doble tau, hvis dere skjønner))disse huskene var maks en halv meter over bakken, pluss et tau med masse knuter som de kunne klatre opp maks 1 meter.....

Unga elsket dette og var kjempepopulære....så fikk vi den årlige inspeksjonen.....de ble momentant klippet vekk, fordi det ikke var riktig type underlag under.. (det var sammentråkken jord/gress under)

Men lekehusene som var nærmere 2 meter høye...var det ingen anmerkning på med tanke på at ungene kunne klare å klatre opp på taket...fordi det var riktig underlag...masse sammentråkket bark...

Har full forståelse for at vi skal ha regler på ting og at ting skal ha riktig mål og støtsand og gudene vet hva...men det må da væøre grenser syns jeg....og mulighet for og se an risiko og fare og vurdere hvert enkelt lekeapparat der ifra...

Vi må ikke bli helt paranoide og få amerikanske tilstander her hjemme....da frarøver vi ungene mye viktig erfaring og lærdom

Jeg syns utrolig mye av regelverket er blitt helt latterlig.

Og underlag er jo ikke underlag - f.eks. sanden under huskene kan ikke være hvilken som helst sand, den skal være godkjent av riktig instans. Vi syr puter under armene på ungene våre.

ORIGINAL: merete_80

Jeg syns utrolig mye av regelverket er blitt helt latterlig.

Og underlag er jo ikke underlag - f.eks. sanden under huskene kan ikke være hvilken som helst sand, den skal være godkjent av riktig instans. Vi syr puter under armene på ungene våre.

jupp...

Er mye som er bra som har endret seg med tanke på sikkerhet..så absolutt!!! Men mye er latterlig....

Er helt enig. Barn skal utfolde seg og iblant detter dem ned, slik er det bare. Men bra at det ikkje er asfalt osv under då.

Men å klippe ned husker, er bare dumt.

ORIGINAL: Svartengel

Er helt enig. Barn skal utfolde seg og iblant detter dem ned, slik er det bare. Men bra at det ikkje er asfalt osv under då.

helt enig....jeg syns man skal bruke skjønn og ta en risikovurdering av hvert enkelt tilfelle...for noen ganger blir disse reglene bare så j**** firkanta[:'(]

Sign!

Helt enig i dette. Men det går en grense den andre veien også. Viktig at vi finner en mellomting kanskje. Og underlag med pakket sand er faktisk mye hardere enn jord for eksempel. Så underlag er ikke underlag. Men vi hadde vel ikke noen av de reglene før, og det gikk jo fint. Idag er det litt slik at alt er farlig. Og det blir feil. Men samtidig blir det litt feil om ikke en bhg assistent reagerer dersom det er noe farlig som kan skje. Jeg hadde nok ikke likt om min unge satt på taket på lekehytten, eller klatret 5-6meter over bakken i et tre[;)] Men det er meg da.

ORIGINAL: Ljiljana

Helt enig i dette. Men det går en grense den andre veien også. Viktig at vi finner en mellomting kanskje. Og underlag med pakket sand er faktisk mye hardere enn jord for eksempel. Så underlag er ikke underlag. Men vi hadde vel ikke noen av de reglene før, og det gikk jo fint. Idag er det litt slik at alt er farlig. Og det blir feil. Men samtidig blir det litt feil om ikke en bhg assistent reagerer dersom det er noe farlig som kan skje. Jeg hadde nok ikke likt om min unge satt på taket på lekehytten, eller klatret 5-6meter over bakken i et tre[;)] Men det er meg da.

det er jeg helt og fullstendig enig i....5-6 meter er MYE og kan være katastofalt uansett underlag....og det skal en forvarlig voksen stoppe...!

Men sånn i det hele, så er det veldig mange regler og direktiver for absolutt alt...hjemme der jeg voksne opp, hadde vi en karusell som vi leika mye med og elsket å holde på med....den ble fjernet for noen år tilbake, fordi den var "farlig"....kjente jeg ble trist...tenkte tilbake på alle de fine stundene jeg har hatt der med mine venner og at mine barn ikek skal få gleden av å leke der...

ORIGINAL: Mr.Darcy

ORIGINAL: Ljiljana

det er jeg helt og fullstendig enig i....5-6 meter er MYE og kan være katastofalt uansett underlag....og det skal en forvarlig voksen stoppe...!

Men sånn i det hele, så er det veldig mange regler og direktiver for absolutt alt...hjemme der jeg voksne opp, hadde vi en karusell som vi leika mye med og elsket å holde på med....den ble fjernet for noen år tilbake, fordi den var "farlig"....kjente jeg ble trist...tenkte tilbake på alle de fine stundene jeg har hatt der med mine venner og at mine barn ikek skal få gleden av å leke der...

Helt sant. i vår bhg måtte de fjerne et tre som "var til fare" og dette var helt forferdelig for ungene, de elsket dette treet. Og noen snakket om treet i mange mange mnd. Da blir det litt feil liksom. Så reglemanget er desverre veldig firkantet.

Mamma fortalte, etter hun hadde vært på kurs i regi av noe idrettsgreier,at det viste seg at barn nå til dags har ganske så dårlige i motorikk enn det de var før, fordi vi syr puter under armene dems.. Ikke får de lov å klatre i trær alt skal være godkjent og eu-godkjent og jeg vet ikke hva..

Jeg er heeelt enig med deg, synes det er sykt hva som er lov og ikke lov i barnehagene, husker det godt selv når vi skulle bestille leker og lekeaparater når den barnehagen jeg jobba i åpna. Var ometrent ingenting vi hadde lov til å ha lenger...
Det er da ikke farlig og skade seg litt!
Du vet ikke hvor mange kommentarer jeg får fordi jeg lar 4åringen min skate, og kjøre sparkesykkel ned bakken. Han har da hjelm på, og om han skraper seg, eller knekker en arm, så gror faktisk det igjen... Jeg stopper ikke ungen min fra å kjøre sparkesykkel i full fart ned en bakke, når det er jorde i enden og jeg vet han har god kontroll, fordi han kan dette og skade seg...
Hele tiden får jeg kommentarer på at folk synes jeg ikke passer godt nok på han, og fordi jeg ikke duller han sønder og sammen om han skulle få et skrubbsår på kneet... blåse litt, plaster på, opp igjen og lek videre, rett og slett...

Det samme i på jobb, jeg klatra i tærne sammen med ungene(6meter er litt og ta i da), balanserte på ting, klarta opp på taket på lekehuset og hoppa ned... Unger skal få leke, de skal få være aktive!
Og det at de faller en gang i ny og ne er en BRA ting, da lærer de fallteknikk, og det er mindre sjans for at de skader seg!

ikke glem skliene da.. som ikke får stå i den retningen man selv ønsker, pga sola som varmer opp metallet og blir gørvarmt.. 

Barnehagen her hadde tenkt å lage hinderløype med slenghuske og balanse tau beskjeden var at de ikke kunne ha slikt innen for barnehagens gjerde men ute i skogen kunne de ha det

Helt enig med deg!
Asså mange har også klatrestativ, sklier, husker, trær til å klatre i osv hjemme i hagen. Og man står ikke å følger med konstant, hvertfall ikke når barnet er 3,4,5 år? Helt idiotisk at det skal være SÅÅ strenge regler i barnehager. Barn får jo ikke lov til noenting nå, i forhold til før.

Jeg elsket å klatre i trær, hoppe ned, huske med høy fart - og noen gang dette rett ned sammentråkka gress. Det tror jeg de fleste har gjort, hvorfor er det plutselig så utrolig farlig for nåtidens barn da? Det fatter ikke jeg.

bark er godkjent underlag. man kan klatre i trær i skogen. men med en gang du henger et tau i det så dekker ikke forsikringen derosm et barn blir skadet.

Back
Topp