Regler ang sykemelding,noen som veit?

Jente_27

Betatt av forumet
Veit at man kan være sykemeldt et år før man går på attføring.Men hvordan er det hvis man blir sykemeldt i feks 6 mnd,for så og begynner å jobbe som vanlig igjen etter dette i noen uker,og deretter skulle bli sykemeldt igjen? starter man på nytt igjen da eller hvordan er dette?

Dette ble klønete skrivd men håper noen kan hjelpe meg:)

Skjønner hva du mener[;)] Du må jobbe en viss periode, før du begynner på ny periode. Husker ikke i farten hvor mange... Skal se om jeg kan finne, har du sett på nav.no

Fant bare dette i farten:

Hvor lenge kan du ha rett til sykepenger?
Ved sykmelding i ett år, opphører retten til sykepenger. Tidsbegrensingen er den samme selv om du har vært delvis sykmeldt i hele perioden. Hvis du fortsatt ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon. For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra trygden.

Tror du må jobbe i 16 dager (arbeidsgiverperioden), men er ikke sikker!

Prøvde å sjekke nav ja men fant ik ut.Vil liksom ik ringe helelr for da tror de vel at jeg driver å trikser og styrer.Noe jeg absolutt ikke har tenkt til.. Tusen takk for god hjelp i alle fall..

Kanksje er det fler som veit noe?

Ja dette veit jeg svaret på for det går jeg igjennom selv.. var sykemeldt fra april-desember i fjor. først noen mnd med 100% sykemelding, så gradert, og gradvis ut i jobb, full jobb igjen i desember. og så fikk jeg tlf hos nav i begynnelsen av året nå at "ja i mars går retten din til sykepenger ut og du må være helt frisk uten fravær i 6 mnd i strekk før du får ny rett" og jeg var syk med influensa i midten av desember så måtte da ha null fravær til midten av juni og DA får jeg retten tilbake. så dvs fra midten av mars til midten av juni = null penger hos nav OM jeg skulle bli syk, uansett hvilken årsak osv. Og hvis man blir syk iløpet av den 6mnds perioden man opparbeider seg, så må man starte på nye 6mnd fra scratch,.. tåpent system synes jeg, men men

(og dette er selv om jeg jobbet fullt fra desember av, altså, sykepengeretten renner ut selv om du er i arbeid igjen..)

For et system.. er så usikker på om jeg skal ringe nav og høre.De tror vel bare jeg prøver å få mest mulig fri,men det er absolutt ikke tilfelle.men en fastlege burde vel vite dette?

ORIGINAL: kaffikåno

Fant bare dette i farten:

Hvor lenge kan du ha rett til sykepenger?
Ved sykmelding i ett år, opphører retten til sykepenger. Tidsbegrensingen er den samme selv om du har vært delvis sykmeldt i hele perioden. Hvis du fortsatt ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon. For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra trygden.

Tror du må jobbe i 16 dager (arbeidsgiverperioden), men er ikke sikker!

Her er vel svaret du ser etter?

ja men dette er vel for sammenhengende sykemelding et år? jeg mener hvis du først er sykemeldt en stund,så frisk og jobber vanlig en stund og deretter blir sykemeldt igjen? Eller gjelder denne regelen for usammenhengende også kanskje?bare jeg som tyder den litt feil??

sakset herfra <---(link)

Hvem kan få sykepenger?
  • Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.
  • Du må ha vært i jobb i minst fire uker.
  • Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden.

Ble vi noe klokere nå? [:)]

Har man vært sykemeldt helt eller delvis i et år og så begynner å jobbe igjen, gjelder de 26 ukene. Og de fire ukene er når du begynner i en ny jobb/ikke har jobbet før. Da må du være arbeidstaker i 4 uker før du har rett på sykepenger.

Spørsmålet her er,s om jeg skjønner det, hvis du er sykemeldt i 3 mnd, frisk en periode og så sykemeldt igjen. Hvor lenge må du være frisk/100% arbeidsfør før man begynner å telle dager på nytt/får forskjøvet maxdato!

Jeg tror det er 16 dager, jeg skal sjekke det på jobb til uka, har litt bøker eg kan sjekke der[;)] Bare minn meg på det hvis du ikke hører noe TS!

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp