Reglene for pass - delt foreldreansvar eller aleneforsørger

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Hvorda vet jeg hvem av delene jeg er?

For er vel sånn at om vi har delt foreldreansvar.. så må jeg ha pappaen hennes sin fullmakt for å reise ut av landet?

Og ved aleneforsørger, så trenger jeg det ikke?

Når ble dette bestemt? På sykehuset? Ved bruddet?

Står dette fesk hos folkeregisteret?

det ska vel være registrert hos nav tror jeg

Bodde dere sammen da hun ble født, så har dere delt. Sånn er det.
Hvis dere ikke spesielt bestemte noe annet.

Ja.. vi bodde sammen da jenta våres ble født..

Husker ikke engang at jeg signerte noe på sykehuset jeg..

men hva begyr delt foreldreansvar? For husker vi var borti det på meklingen.. at jeg automatisk hadde mest å si.. eller alt.. når det kom til hvilken skole osv.. og at bf var uenig i at jeg kunne flytte fesk 4 mil.. det ville han ha skriftlig av meg.. at jeg ikke kunne gjøre.. for det kunne jeg egentlig gjøre fordi jeg har mest omsorg.. men at jeg måtte gi beskjed 6 uker i forveien.. Dette har ikke noe med aleneforsørger å gjøre altså?

Er man bare aleneforsørger når man var alene ved fødsel?

Du må ikke ha far sin fullmakt for å reise utenlans med barnet. Det er en fordel om han skriver under på søknaden til passet, om dere har delt foreldreansvar. Dette finner du ut via folkeregisteret

mammatileijente skrev:
Ja.. vi bodde sammen da jenta våres ble født..

Husker ikke engang at jeg signerte noe på sykehuset jeg..

men hva begyr delt foreldreansvar? For husker vi var borti det på meklingen.. at jeg automatisk hadde mest å si.. eller alt.. når det kom til hvilken skole osv.. og at bf var uenig i at jeg kunne flytte fesk 4 mil.. det ville han ha skriftlig av meg.. at jeg ikke kunne gjøre.. for det kunne jeg egentlig gjøre fordi jeg har mest omsorg.. men at jeg måtte gi beskjed 6 uker i forveien.. Dette har ikke noe med aleneforsørger å gjøre altså?

Er man bare aleneforsørger når man var alene ved fødsel?

Du har mest å si fordi du har den daglige omsorgen. Derfor kan du også bestemme hvilken skole barnet skal gå på. Men du kan ikke melde barnet ut/inn av trossamfunn uten BF samtykke. Du kan ikke flytte utenlands. Innad i Norge har du meldeplikt på 6 uker, men barnefar kommer ingen vei om du ønsker å flytte 4 mil.
Hvis du er alene ved fødsel har du automatisk foreldreansvaret alene, med mindre du skriver under på delt ansvar.

Greven av gral skrev:
Du må ikke ha far sin fullmakt for å reise utenlans med barnet. Det er en fordel om han skriver under på søknaden til passet, om dere har delt foreldreansvar. Dette finner du ut via folkeregisteret

Det er ikke en fordel, man får ikke pass ellers.
Hvis han nekter, så kan man kreve det likevel.

©Smartass skrev:

Greven av gral skrev:

Joda. Man får fint pass ellers :)
Har akkurat fått nytt pass til min eldste UTEN underskrift fra far. Men han har rett til å bli hørt. Men med mindre han kan bevise at det er fare for at mor ikke kommer igjen fra "ferie", så får man pass. Dette er 4 gangen jeg får nytt pass til min, fremdeles uten fars samtykke. Men hvis far setter seg til motverge kan det ta lang tid

Takk for svar:)

Får sjekke folregistret i morgen på jobb og se hva som står der:)

Tror ikke det blir noen problem å få samtykke fra bf.. men bare lurer på om jeg må ha det

mammatileijente skrev:

Tror ikke det blir noen problem å få samtykke fra bf.. men bare lurer på om jeg må ha det

Hvis dere har delt foreldreansvar, vil han få et brev når du søker om pass. Der har han 2-3 uker på å svare på brevet. Derfor er det greit å informere han på forhånd om at du ønsker å søke :)

Greven av gral skrev:

mammatileijente skrev:

Hvis dere har delt foreldreansvar, vil han få et brev når du søker om pass. Der har han 2-3 uker på å svare på brevet. Derfor er det greit å informere han på forhånd om at du ønsker å søke :)

Ok.. så for å slippe å vente alle disse ukene.. så er det like greit å få en bekreftelse fra han på at det er ok da. også kopi av legitimasjon?.. Så slipper man å vente så lenge..

Takk for svarene og god hjelp:)

det er alltid delt foreldreansvar dersom ikke annet er skrevet under på.
omsorg/samvær/forsørger har ikke noe med foreldreANSVARET å gjøre.

bf her fikk pass for feriereise uten min tillatelse (altså jeg ga tillatelse og sendte med en fullmakt, men den behøvdes ikke fikk han beskjed om). Mener å ha hørt noe om at det er forskjell på hvorfor man skal ha pass, spesielt ang foreldre som skal på besøk i hjemlandet sitt....

Greven av gral skrev:

©Smartass skrev:

Greven av gral skrev:

Joda. Man får fint pass ellers :)
Har akkurat fått nytt pass til min eldste UTEN underskrift fra far. Men han har rett til å bli hørt. Men med mindre han kan bevise at det er fare for at mor ikke kommer igjen fra "ferie", så får man pass. Dette er 4 gangen jeg får nytt pass til min, fremdeles uten fars samtykke. Men hvis far setter seg til motverge kan det ta lang tid

Er det jeg sier, hvis han setter seg til motverge, så kan man likevel få pass.
Men har man delt foreldreansvar, så må han signere for pass. Iallefall første gangen, fornyelse aner jeg ikke noe om.

Hvis dere begge var registrert i folkeregister på samme adresse da barnet ble født har dere automatisk delt foreldreansvar, dvs at far også må være med på store avgjørelser som pass osv. 
Hvis dere ikke var registrert på samme adresse i folkeregister da barnet ble født faller foreldreansvar automatisk på mor og med mindre dere har endret dette i ettertid kan da mor ta slike avgjørelser uten far.

Mrs Lutz skrev:
det er alltid delt foreldreansvar dersom ikke annet er skrevet under på.
omsorg/samvær/forsørger har ikke noe med foreldreANSVARET å gjøre.

Ikke hvis man ikke er registrert på samme adresse i folkeregister ved fødsel.
Vi var ikke det, men så fort jeg oppdaget at jeg alene hadde foreldreansvaret fikk vi ordnet opp i det slik at det er delt.

Om dere har delt eller ikke ser de hos politiet når dere kommer for å lage passet.
Jeg var nettopp å laget pass på jenta mi,  da jeg sa jeg hadde foreldreansvaret alene, var hun å sjekket opp det og kommenterte at det stemte.

Dersom far har delt foreldreansvar har han medbestemmelsesrett på ting som navnevalg/-bytte, inn- og utmelding av trossamfunn, hvilken TYPE barnehage/skole barnet går på (Montessori, religiøs privatskole, etc.), og har krav på informasjon fra f.eks. barnehage, skole og lege på lik linje med mor.
Delt foreldreansvar sier ingenting om samværet.

Den som har hovedOMSORGEN kan bestemme HVILKEN barnehage/skole barnet skal gå på, kan flytte innad i landet så lenge h*n gir beskjed til samværsforelder minst 6 uker i forveien, og kan vanligvis klare å skaffe pass til barnet uten den andre forelderens samtykke så lenge det ikke foreligger fare for at h*n skal ta med seg barna ut av landet permanent (ta barna med tilbake til hjemlandet slik at samværsforelder ikke får treffe dem, f.eks.)

Back
Topp