reglar om bunad til voksne??

fisedutten

Forelsket i forumet
Eg har aldri eigd egen bunad, men har veldig lyst å skaffe meg ein med tida. Men kva er "normene" omkring bunad?

MÅ ein ha bunad som knyttar ein til heimplassen sin, eller har ein lov til å velge den bunaden ein sjølv syns er finast? [8|]

du kan selv velge hvilken bunad du vil[:)]

men det er morro å ha bunad fra der man opprinnelig kommer fra eller hører hjemme.
selv er jeg fra gudbrandsdalen og bærer min Graffer bunad stolt i Østfold[:)]

ORIGINAL: *Prinsessa

men det er morro å ha bunad fra der man opprinnelig kommer fra eller hører hjemme.

graffer bunaden er jo fantastisk flott då! [:D] 

ORIGINAL: fisedutten

ORIGINAL: *Prinsessa

graffer bunaden er jo fantastisk flott då! [:D] 

den fineste[:D] jeg har den med blått liv.
bestemor som har brodert den så det gjør den jo ekstra fin da[:D]
litt unik og siden det er bare vi jentene i familien som har lik...bestemor broderte inn litt gulltråd i borden nederst og egen tegnet rose i live på ryggen[:)]

skjønner at mange velger andre bunader også, for jeg syns det er mange rare og mindre pene bunader i norge[&:][8D]

Man skal ha en bunad som er tilknyttet deg. Hvordan velger du selv[;)]
Men fra gammelt av var det mannen som kom hjem med stoff til konen, som hun sydde sin egen bunad av. Senere ble det mer regelbundet... Nå er det at man skal ha tilknyttning, helst familiært.

Jeg har sognebunad selv, det har vi fordi vi er der fra og vil hedre besteforeldrene våre...

Normen er vel at en på en eller annen måte skal ha tilknytning dit.

Jeg som er en god miks av det meste kan ha:

1. Samedrakt (riktignok ikke en bunad, men kan likevel ha kofte)
2. Nordlandsbunad (er vel en slags greie med at blå er "kystdrakt" og grønn er "innlandsdrakt". Jeg har den blå, men "kan" ha begge)
3. Stakk fra Setesdal. (Agder) (Det er her jeg har vokst opp)
4. Østfoldbunaden (Det er her jeg bor)
5. Vest-Agder-bunaden. (Da jeg har vokst i i Vest-Agderdelen av Setesdalen...)
6. Rogalandsbunad (Selv foretrekker jeg Nordaker-versjonen framfor Jelsøy-mønsteret til Husfliden. Her kan jeg og ha de forskjellige mønstrene som breer seg fra Jæren i "øst" til Haugesund/Karmøy i "vest".)
7. Ofotbunad (Nordland/Troms... faktisk usikker)
8. Oslobunad (da er det her jeg har bodd mine voksne år, og hører meg "hjemme", og det er og her min mann er i fra)
9. Hardangerbunad (Hordaland)
10. Vossabunad (Hordaland)

Og jeg som har en bunadsfetsih har selvsagt lyst på alle sammen. Og hvis jeg skal velge tre jeg ikke har tilhørighet til whatsoever må det nok bli Sunnfjordsbunaden (Sogn og Fjordane), Bøstakken (Telemark) og Hjørundfjordbunaden (Møre og Romsdal).

eg har sunnmørsbunad som vi har hatt i tradisjoner..
bestemoren min fikk den til sin konf og mamma fikk den til sin og jeg fekk den til min

Back
Topp