Registrert feil kjønn

mkrago

Elsker forumet
Jeg fikk en liten gutt for 4 uker siden og skulle i dag registrere navnet hans. Får opp en feilmelding som sier at navnevalget må begrunnes. Vi forstår ingenting før vi leser over skjemaet en gang til, under kjønn står det jente.

Vår første reaksjon var latter, men nå begynner jeg å kjenn på nervene. Vi har avtalt dåp osv kommer vi til å få gjennomført osv. Hvis vi ikke får ordnet dette før han er 6mnd får han i offisiell sammenheng navnet Jente xxxxx.

Noen andre som har opplevd det samme? Gikk det greit å ordne?

Det lar seg da helt sikkert ordne på under fem mnd. Ta en telefon til folkeregisteret i morgen

Det lar seg da helt sikkert ordne på under fem mnd. Ta en telefon til folkeregisteret i morgen

Jeg har vært borti dette hos voksne utlendinger på jobben og da har det tatt laaaaaaaang tid å fikse det. Går sikkert greit, bare jeg som fikk hetta et øyeblikk for at dåp osv ikke skulle kunne gjennomføres.

Vi fikk feilmelding pga sjeldent navn så det måtte behandles manuelt... Det tok 3mnd ca :(

Jeg måtte også begrunne fordi fornavnet på jenta var sjelden og etternavnene deres ikke samme som oss foreldre. Tok ikke lengre tid enn vanlig.

Ang å få nytt fødselsnummer...det tar jo ikke så lang tid å få fødselsnummer, så de kan da ikke ta all verden å endre det?
Tror uansett du fint får døpt barnet, om dåpsattesten kommer litt sent så gjør vel ikke det noe?

Har erfart gjennom jobben at når folkeregisteret har registrert lignende feil tidligere så har de rettet det ganske raskt. Kirkekontoret kan muligens bekrefte endringen via sine registre som ofte samkjøres med folkeregisteret. Som Lutzern sier så får du nok gjennomført dåpen. Det er bare at dåpsattesten blir sendt til dere etter alt er i orden med folkeregisteret :-)

Vi fikk feilmelding pga sjeldent navn så det måtte behandles manuelt... Det tok 3mnd ca :(
3mnd? Her måtte vi også begrunne navnevalg pga ingen som heter det, to dager senere var det godkjent.

Hos oss gikk alt heldigvis knirkefritt :) men har en venninne som fikk samme problem som deg, hvordan den feilen oppsto er det ingen som vet. Uansett, fra feilen ble oppdaget og rapportert, så tok det nøyaktig en uke og det var rettet opp i :) dåpsattesten ble ettersendt

Back
Topp