Reggio Emilia

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Noen som har barn i, eller har jobbet i, barnehage med Reggio Emilia filosofi? Noen som kan forklare meg litt hva det går ut på i praksis?

Prøv å google eller søke i forumet, jeg har ihvertfall skrevet et langt innlegg om det før.. emoticon

Jenta mi gikk i Reggio Emilia bhg det første halvåret og jeg synes det var supert. Merket ikke noe spesielt for jeg var ikke vant til annet. Men de lot barna ta masse initiativ til hva de skulle holde på med og hadde lengre prosjekter som de jobbet med. Temaet for hele våren var livet i havet, de hadde det som tema i karnevalet, de besøkte akvariet flere ganger etc.

Alt var lagt opp etter barnas størrelse, det var de voksne som tilpasset seg barnas høyde som f.eks. ved å ha små stoler og lavt bord for ungene mens de voksne satt litt mer krokbøyd :-P Ungene fikk smøre lunsjen sin selv, velge pålegg fra et variert dekket bord og ble veldig selvstendige. Jenta mi smurte skiva si selv lenge før hun var 1.5 for å si det sånn.

Nå er hun i en vanlig bhg 5 min unna mot 30 min før, der er alt i voksen str og alle barna sitter i tripp trapp stoler. Vi får ukeplan for hva de skal holde på med og ting er mer fastlagt selv om det fremdeles er bra rom for improvisasjon. For de aller minste er det ikke så mye ulikt etter hva jeg har erfart, de små er med på de fleste forslag og om de ønsker å holde på med noe så er det som regel helt greit å lete frem malesaker en dag selv om det ikke står på planen liksom. Men reggio emilia pedagogikken legger mer vekt på at barna skal få oppleve å kunne styre smått og stort selv og erfare hva som funker bra og dårlig på deres premisser, og så lenge det ikke blir unnasluntring av mer utfordrende oppgaver så synes jeg det er en flott måte å tenke på :-)

Back
Topp