Reggio Emilia barnehage

*vilde*

Betatt av forumet
Hei,

Lurer litt på hva slags erfaringer dere har med Reggio Emilia barnehage?

Jenta vår går i en slik barnehage, har gått der nå i 3 mnd.
Jeg syns de har veldig lite planer, og veldig lite som skjer. I løpet av de 3 mnd har de vært på tur en gang, malt/tegnet 1 gang. Ellers foregår dagene stort sett uten planer, der de leker inne og ute.
Jeg fortstår på barnehagen at endel av konseptet er at man ikke skal ha planer, og at barna selv skal finne på hva de vil gjøre. Jenta vår går i småbarnsavdelingen, så få av de er i stand til å uttrykke noe særlig hva de ønsker å gjøre.

Hva er deres erfaringer?

Jeg både jobber og har barna i barnehager som følger denne filosofien, og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av Reggio Emilia i det hele tatt.

Vi har med oss en barnegruppe på tur hver dag, kreativiteten blomstrer..og guh for noen planer vi har[;)]

Litt om filosofien, skal vel forresten være omtalt i årsplanen.

Den grunnleggende filosofien er at barn lærer gjennom å konstruere sin egen kunnskap i samhandling med andre barn, omgivelsene sine, og kompetente, nysgjerrige voksne. Barnet har alle muligheter for utvikling boende i seg. Pedagogens rolle er å legge til rette for mest mulig utvikling, la barnet få mulighet til å utforske og tolke omgivelsene.

Det er viktig å holde barnets spørsmål, hypoteser og teorier levende, samtidig som man studerer måten barnet leter etter svar og skaper mening i verden på.
Et verktøy i denne sammenheng er pedagogisk dokumentasjon.
Dokumentasjon bidrar til å synliggjøre arbeidet til barna og den pedagogiske praksisen.

Barna mine går i en reggio emilia inspirert barnehage... altså de følger ikke det opplegget korekt, men bruker det som en inspirasjon.
Syntes det virker som en fantastisk måte å jobbe på.... de voksne bestemmer endel, men barna bestemmer mest.
Her har de faste turdager.... men de har ikke noe konkret mål for mange av turene... målene skaper de sammen underveis....

Back
Topp