Regelmessig graviditetstest i svangerskap?

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Jeg venter mitt første barn, og er redd for det aller meste som har med graviditet og fødsel å gjøre.

Så jeg tenker å bestille tester fra babyplan, og teste f eks 1-2 ganger pr uke (mandag og fredag?) for å se at hcg slår ut. Jeg vet det kanskje er bortkastet tid og penger men det beroliger meg.

Spørsmålet er: vanlige tester eller tidlig tester?

Jeg har tatt ca anne hver dag siden jeg oppdaget graviditet (22jan), og har brukt tidligtester for det var nesten bare det jeg bestilte. Men nå har jeg kun 3(?) tester igjen.

Vedlagt test fra i går.

(Jeg vet at eneste måten og vite at baby vokser er å måle hcg i blod, men jeg er så redd for blodprøver at jeg ikke vet om jeg klarer det. Blir så engstelig av tanken på blodprøve at jeg skal ta blodprøve i uke 6 i stede for 12, bare for å få det overstått.)

Vedlegg

• 9F2E1A33-4BE6-40E2-BB45-D6AB19321EB3.jpeg
    9F2E1A33-4BE6-40E2-BB45-D6AB19321EB3.jpeg
    22 KB · Visninger: 72
Hei kjære deg ♥️
Tidlig tester er strengt tatt ganske bortkastet; de slår ut like tidlig eller senere som vanlige uansett :P Make sure sine tester er jeg mer glad i for tidlig testing, men egentlig; nå som du har fått sterke streker, spiller det ikke rolle hvilken test du tar. Du vil få streker på alle. Ta de billigste :)

Forøvrig; så lenge du ikke blør, så er sjansene gode for at alt går bra. Og at hCG enda slår ut kjempesterkt vil ikke egentlig ha så mye å si.. jeg vil tro du vil ha større nytte av f.eks et par TUL, og kanskje investere i en doppler. Du hører gjerne ikke hjertelyd før uke 11-15 som førstegangs, men kan hjelpe på de gangene du blir nervøs senere (så lenge du vet det er nervene. Er du regelrett bekymret pga blødninger, smerter eller andre ting skal man alltid be om en sjekk hos lege eller jordmor).
Det hjalp meg veldig sist, kunne høre hjertelyd selv fra fulle 8-9 uker et sted, men da som andregangs.

Og! Jeg tror det blir bedre. Ble det for meg forrige gang. Tok mye tester en stund jeg og, men trengte ikke det etterhvert.
Håper du finner en måte å roe nervene på i alle fall ♥️

Hei! Vil anbefale deg å slutte å teste før du når 28dpo. På det tidspunktet vil du ha så mye hcg i kroppen at testen faktisk kan bli svakere på grunn av det. Det vil bekymre deg mer! I tillegg er ikke økning i hcg en garanti for at embryoet vokser som det skal. Kroppen kan fortsatt tro at den er grsvid, og produsere mer hcg, etter at det har sluttet og utvikle seg (MA). Rundt uke 9 vil hcg være på sitt sterkeste, og deretter avta. Rundt uke 12 tar morkaka over, og hcg blir lavt resten av svangerskapet.

Mitt råd til deg er at du tar de tre testene du har igjen, og lar det være med det. Senk skuldrene og slapp av, nå er det opp til kroppen! Kjøp deg en tidlig ultralyd i uke 8 og 12 om du vil se om ting er som de skal være.

Hei! Jeg ville bare si at du er absolutt ikke alene om å være redd. Jeg er gravid for første gang også og er livredd for alt som har med graviditeten å gjøre. Mest fordi jeg ikke har peiling, men også fordi jeg ikke klarer å stole på at det bare skal bli bra av seg selv. Jeg liker å ha kontroll, og føler at akkurat nå er det ingenting jeg kan gjøre. :(

Endte du opp med å teste ofte? Jeg er inne på tanken selv nå, derfor jeg spør.

Hei! Jeg ville bare si at du er absolutt ikke alene om å være redd. Jeg er gravid for første gang også og er livredd for alt som har med graviditeten å gjøre. Mest fordi jeg ikke har peiling, men også fordi jeg ikke klarer å stole på at det bare skal bli bra av seg selv. Jeg liker å ha kontroll, og føler at akkurat nå er det ingenting jeg kan gjøre. :(

Endte du opp med å teste ofte? Jeg er inne på tanken selv nå, derfor jeg spør.

Hei. Jeg bestemte meg for å ikke ta videre tester. Siste testen jeg tok var en digital som viste 3+, og etter det har jeg ikke testet.

Jeg har booket privat TUL i uke 8 (neste onsdag), og håper på videre tett oppfølging. Det er så mye skummelt og alt er ukjent, det passer dårlig med mitt kontrollbehov, men med god kommunikasjon og støtte går det sannsynligvis bra. :)

:love2:love2:love2
Hei. Jeg bestemte meg for å ikke ta videre tester. Siste testen jeg tok var en digital som viste 3+, og etter det har jeg ikke testet.

Jeg har booket privat TUL i uke 8 (neste onsdag), og håper på videre tett oppfølging. Det er så mye skummelt og alt er ukjent, det passer dårlig med mitt kontrollbehov, men med god kommunikasjon og støtte går det sannsynligvis bra. :)

Høres lurt ut :happy: Jeg tok det opp med jordmoren jeg endte opp med å snakke med i dag (pga panikkangst etter mye smerter i magen), hun anbefalte meg å la være å ta flere tester. Vanskelig å stole på kroppen min da, og at den skal klare dette alene. Får vel bare prøve mitt beste. Lykke til på TUL neste uke :Heartbigred Håper du har det bra :happy:

Jeg har forståelse for skrekken ved å miste. :Heartred Men jeg tenker nesten det kan bli mer stress om man skal teste seg så ofte. Snart er vi over "linja". Snart kjenner du livet i magen. :Heartred Prøv å slappe av og tenke at du har en flott kropp som bærer på et lite embryo, en liten baby, og at du om ca. sju måneder får møte din lille kjærlighetsbylt. :Heartred

Back
Topp