Refusjon HELFO IVF

IVF<3

Blir kjent med forumet
Hei er det noen som har brukt privat klinikk og fått refusjon av HELFO på forsøket? Og eventuelt medisiner? Hvor mye får man igjen da? Det står at man får igjen det et forsøk koster i det offentlige, men står ikke hva et forsøk koster i det offentlige.

Håper noen her inne vet:)

Du får igjen medisiner uansett om forsøket er offentlig eller privat, det er antallet forsøk (3) som gjelder her. Selve forsøket må du uansett betale selv om du går privat.

Okey, men det får man igjen etter egenandelen på 17.000? Så alt etter dette får man igjen? Er det en tidsbegrensning på det? Jeg har hatt flere forsøk men i 2015 og 2016. Skal ha et forsøk til nå og det er kun det jeg får igjen på da?

"Dere sender erklæringen fra legen og originale, spesifiserte kvitteringer til Helfo. Når dere har oppnådd egenbetalingssummen på 17 108 kroner (2017), må dere sende inn kvitteringer innen seks måneder etter hvert enkelt legemiddelkjøp. Dette gjelder selv om dere ikke har fått legeerklæring. Ettersend legeerklæringen til Helfo så raskt som mulig.

Dersom fristen for innsending av kvitteringer ikke overholdes, vil kravet være satt frem for sent."

klippet fra Helsenorge.no

Okey, men det får man igjen etter egenandelen på 17.000? Så alt etter dette får man igjen? Er det en tidsbegrensning på det? Jeg har hatt flere forsøk men i 2015 og 2016. Skal ha et forsøk til nå og det er kun det jeg får igjen på da?

Jeg har også hatt forsøk i 2015, 2016 og 2017, og fikk igjen på alle. Men det krever at man sender kvitteringene innen 6 mnd etter man startet behandlingen på hvert enkelt forsøk.

HELFO dekker medisiner på inntil 3 ferskforsøk pr. barn, uavhengig av om det er privat eller offentlig. Da dekker de også medisinene for fryseforsøk i forbindelse med de 3 ferskforsøkene.

Selve forsøket må betales selv, og det er ganske mye billigere offentlig.

Okey, så hvis man overstiger egenandel per forsøk det er da man får igjen? For jeg er igang med et forsøk nå, men kommer ikke til å overstige 17.000,- på medisin utgifter på ett forsøk.(sorry sytes det er litt vanskelig å forstå)

Okey, så hvis man overstiger egenandel per forsøk det er da man får igjen? For jeg er igang med et forsøk nå, men kommer ikke til å overstige 17.000,- på medisin utgifter på ett forsøk.(sorry sytes det er litt vanskelig å forstå)

Du betaler medisiner selv frem til du har nådd 17.000. Det spiller ingen rolle om det strekker seg over flere forsøk. Når du har passert 17.000 så får du igjen alt du bruker videre (til du har fullført 3 forsøk)

For jeg har forsøk fra 2016 som er gått over 17.000(egenandelen) jeg får jo kun igjen for dette forsøket her.

For jeg har forsøk fra 2016 som er gått over 17.000(egenandelen) jeg får jo kun igjen for dette forsøket her.

Sendte du ikke inn på 2015 og 2016 forsøkene?
Ja da har du nok gått glipp av en del penger... [emoji17] Og hvis du ikke har når 17.000kr grensa på dette forsøket får du heller ikke igjen dessverre... men send inn likevel. Dersom det blir flere forsøk kan du nok sende inn på dem og få igjen.

Du skulle ha fått med deg papirer etter hvert eneste innsett, med info om å sende inn kvitteringer for refusjon fra HELFO.

Du må bare overstige 17.000kr en gang (noen klarer det på ett forsøk, andre når grensa på forsøk nr.2). Etter dette får du igjen alt av medisin-utgifter hvis du sender inn kvitteringer innen fristen pr. forsøk (inntill 3 forsøk).

Men jeg har brukt godt over 17.000 på forsøk fra 2015 og 2016, så alt jeg bruker på medisiner nå får jeg igjen slik jeg forstod:) for har alle kvitteringene for har brukt kun ett apotek, og de kunne skrive ut dette.

Men jeg har brukt godt over 17.000 på forsøk fra 2015 og 2016, så alt jeg bruker på medisiner nå får jeg igjen slik jeg forstod:) for har alle kvitteringene for har brukt kun ett apotek, og de kunne skrive ut dette.

Ja, men sendte du inn kvitteringene innen 6 mnd etter du tok ut medisinene?

Nei ikke for forsøkene i 2015 og 2016, legger med de kvitteringene og de kvitteringene jeg har for medisinene jeg har tatt ut de to siste ukene:)

Nei ikke for forsøkene i 2015 og 2016, legger med de kvitteringene og de kvitteringene jeg har for medisinene jeg har tatt ut de to siste ukene:)

Ok, da spørs det om det går igjennom (de gamle kvitteringene altså), men du kan jo eventuelt ringe dem og høre om de vil gjøre ett unntak for deg [emoji5] Lykke til!

Back
Topp