Refusjon av medisinkostnader

Venessiela

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Noen som kan forklare meg dette? Tror jeg må ha det inn med teskje :p

1: Er det over 15000,- per forsøk man får igjen for, eller er det alt over 15000,- sammenlagt på 3 forsøk?

2: Gjelder det både privat og offentlig?

3: Fant dette: "Dekningen av legemidler ved IVF og ICSI er begrenset til tre forsøk per barn. Uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor, anses som et fullført forsøk. Dersom flere egg blir befruktet, og fryses ned etter egguttaket, regnes innsetting av lagrede befruktede egg ikke som et nytt forsøk."
Ut i fra dette tolker jeg at avbrutte forsøk og fryseforsøk ikke regnes under de 3 forsøkene man har, men får man likevel refundert medisinkostnader for disse også?

4: Når sender dere inn?

Er på mitt første forsøk og allerede oppe i 19300,- i medisiner så greit å vite siden dette ser ut til å bli veldig dyrt :p

Grensen er på 16 642 kr så alt over det i medisinutgifter får man igjen, sammenlagt alle forsøk per barn. Du sender inn når du vil, men du må sende inn innen 6 mnd etter medisinkjøpet.
Man får igjen for alle medisiner selv om forsøket blir avbrutt, jeg fikk skjema til å sende inn til Helfo fra St. Olavs på uttaksdagen min. Men jeg har ikke sendt inn selv enda så kan ikke svare på alt :)

Gjelder både privat og offentlig og gjelder avbrutte forsøk og fryseforsøk også.

Du får dekket utgiftene over 16 642 kr (egenandelen per 2016). Dette er for alle medisiner for tre ferskforsøk og alt av fryseforsøk som eventuelt følger med de tre ferskforsøkene, for ett barn. Om man trenger flere forsøk enn dette for å få et barn så må man betale medisiner selv for videre forsøk.

Om/når man lykkes og senere vil ha søskenforsøk så begynner man helt på nytt i forhold til HELFO (altså at man selv må dekke første 16 642 kr, og kan få dekket øvrige medisiner for inntil tre forsøk på dette søskenet).

Det er helt det samme for HELFO om disse tre forsøkene er offentlig, privat, i Norge eller utlandet.

Du må sende inn kvitteringene før de er 6 måneder gamle.

Om man får avbrutte forsøk så vil klinikken kunne skrive at det er samme forsøk videre på den lappen til HELFO, slik jeg har forstått det. Det står tydelig hos HELFO at det kun telles som ett forsøk om man får innsett.

Last edited:
Back
Topp