Noen som har erfaring med refluksmedisiner for barn under 1 år?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Noen bivirkninger eller lignende?Ja, datter gikk på Nexium fra ca. 3 mnd til hun var rundt året. Hun er født april 2021. Noe spesielt du lurte på?
Jeg tror det ble innskjerpinger rundt den tiden vi fikk medisinene, men har snakket med Drammen sykehus i mellomtiden (rundt 2 årsalder) og de var fortsatt villig til å g i vårt tilfelle. Kanskje fordi hun da var 2 år. Jeg vet ikke. Det var ifb. med at hun sluttet å vokse igjen og var undervektig grad 3. Det er jo ikke farlig å gi og det hjalp oss - 100% sikkert første gangen.Noen bivirkninger eller lignende?
Her har junior alle tegnene på refluks (hatt siden fødsel, men blitt mye verre i det siste, 5 mnd), og skal til legen igjen i morgen, men sist vi var sa de «man gir aldri refluksmedisiner til spedbarn, alle barn har refluks (gulping) og medisinene er ikke bevist å virke på spedbarn osv». Så «hvordan» fikk de/dere medisin?
Her er det største problemet at han ikke sover. Det går ut over oss begge. Er barnelege vi går til ja, fastleger tør ikke gjøre noe med disse småJeg tror det ble innskjerpinger rundt den tiden vi fikk medisinene, men har snakket med Drammen sykehus i mellomtiden (rundt 2 årsalder) og de var fortsatt villig til å g i vårt tilfelle. Kanskje fordi hun da var 2 år. Jeg vet ikke. Det var ifb. med at hun sluttet å vokse igjen og var undervektig grad 3. Det er jo ikke farlig å gi og det hjalp oss - 100% sikkert første gangen.
Du får det nok ikke med mindre barnet ditt sin vekstkurve har stagnert eller droppet kurver. Ville uansett bedt om henvisning til spesialist, evt. til barnelege på sykehuset. En fastlege er ikke kompetent nok. Mye gulp i seg selv er ikke god nok grunn - for det er innenfor normalen, men når det påvirker tilvekst bør det selvsagt utredes.
Må nok stoppe å vokse for at de i det hele tatt skal vurdere medisinering. For å sette det litt på spissen. Dårlig søvn er nokså «normalt» dessverre. Har du undersøkt andre ting? Vært hos kiropraktor? Har du prøvd å kutte melkeprotein? Heve hodeenden? Kanskje dere har et sånn akutteam i kommunen din som kan ta babyen noen timer så du får sove? Eller en venn/familie medlem? Eller kanskje du, hvis på felgen, må bli sykemeldt så far kan gåHer er det største problemet at han ikke sover. Det går ut over oss begge. Er barnelege vi går til ja, fastleger tør ikke gjøre noe med disse små
Han har «aldri» sovet. Klarer ikke legge seg og få ro. Selv som nyfødt sov han 10t maks per døgn, nå ligger han på 8. Han et trøtt og misfornøyd, men får aldri roet seg.. Prøver å «gi han vekk», men det funker ikke det heller. Jeg skal alltids overleve lite søvn, tenker mer på utviklingen hans. Går til fysioterapeut hver uke, og hatt 8 behandlinger hos kiropraktor uten at det hjalp noe. Jeg har mpa så han har aldri fått melk, og han får Neocate (uten melkeprotein) mme i tillegg til morsmelk. Av og til tydelige magesmerter, men selv ikke rett etter bæsj roer han seg.Må nok stoppe å vokse for at de i det hele tatt skal vurdere medisinering. For å sette det litt på spissen. Dårlig søvn er nokså «normalt» dessverre. Har du undersøkt andre ting? Vært hos kiropraktor? Har du prøvd å kutte melkeprotein? Heve hodeenden? Kanskje dere har et sånn akutteam i kommunen din som kan ta babyen noen timer så du får sove? Eller en venn/familie medlem? Eller kanskje du, hvis på felgen, må bli sykemeldt så far kan gå
litt hjemme? Kaster bare ut forslag her
Det jeg har erfart med 2 barn med diverse helseutfordringer (astma, eksem, ørebarn, falsk mandel, høyt stoffskifte, melkeproteinallergi, refluks, undervektig) er at magefølelsen som mor som regel stemmer. Så hvis du føler noe virkelig er galt (utover at du selv er sliten, frustrert og desperat etter en «quick fix») så må du stå på kravene dine og kreve hjelp - for det kommer ikke alltid lett. De er raske på å avskrive alt som normalt. En god pekepinn på at et barn har det ok og trives er at det vokser som det skal, men det er jo alltid unntak![]()
Høres jo ikke normalt utHan har «aldri» sovet. Klarer ikke legge seg og få ro. Selv som nyfødt sov han 10t maks per døgn, nå ligger han på 8. Han et trøtt og misfornøyd, men får aldri roet seg.. Prøver å «gi han vekk», men det funker ikke det heller. Jeg skal alltids overleve lite søvn, tenker mer på utviklingen hans. Går til fysioterapeut hver uke, og hatt 8 behandlinger hos kiropraktor uten at det hjalp noe. Jeg har mpa så han har aldri fått melk, og han får Neocate (uten melkeprotein) mme i tillegg til morsmelk. Av og til tydelige magesmerter, men selv ikke rett etter bæsj roer han seg.
Gulper masse, har også flere «runder» med «stille refluks», hvor han nærmest får anfall hvor han konstant gulper, svelger, gulper, svelger sikkert 50 ganger på rad ila 1-2min, og det påvirker han veldig. Ellers hyler han hver gang han legges ned, hevet hode hjelper ikke. Han vrenger også kroppen, og har siden fødsel (han begynte på sykehuset dagen etter fødsel) laget sånn rar bananform som kjennetegner «sandifers syndrom». Vi har også refluks i familien, både jeg, mamma, pappa, tante, onkel, mormor, bestefar og bestemor sliter med det.
Et annet problem han sliter med er pusten. Han har skikkelig mye tungpust, piping ved utpust, og dette kan være astma eller allergi (noe vi ikke har i hverken min eller far sin familie), men kan også være tegn på refluks..
Han har også stagnert litt i utviklingen. Elsket å ligge på magen, lekte og hadde skikkelig hastverk, begynte å åle seg frem allerede rett over 3 mnd. Nå takler han ikke å ligge på magen, i det hele tatt. Spenner hele kroppen og hyler som en stukken gris. Prøver ikke å åle seg/krabbe, noe som helst. Går helt ok greit å ligge på rygg (ikke for lenge for da blir det gråt), men har ikke lenger noe som helst interesse av å ligge på siden eller prøve å snu seg - som han elsket før.
Det er jo uten tvil noe galt. Enten har han vondt i rygg, noe muskelproblem som gir han smerter ved ligging (men som ikke blir bedre av fysio/kiropraktor), eller så sliter han med insomni. Han kan også ha astma eller allergi, trang hals som gjør det vanskelig å puste - mange muligheter, men NOE er absolutt galt ja. Det har jeg kjent på siden starten. Men føler meg som en skikkelig hypokonder, og det er fælt hver gang jeg ringer legen pga fortstoppelse (får laktulose+svisker+malt uten endring av søvnen), søvnvansker, pusteproblemer, ryggstivhet osv, men dette er jo ting man egt ikke skal ha som spedbarn.
Håper virkelig de finner ut av det, iallefall gjør noen tester, å «se det an» syntes jeg vi har gjort lenge nok..Høres jo ikke normalt utStakkars liten!
Er det barnelege med avtale eller er det på sykehuset? Ville bedt om å bli henvist til sykehuset. De er bedre på å se helhet.
Pusteproblemene kan absolutt være refluks ja. Datteren vår hadde samme piping, evig surkling, men hun hadde også pustestopp. Ville heller tenkt i de baner enn astma.
Hvis du ikke få den hjelpen du føler du trenger så ta det videre til en annen lege. Vi ble kastet rundt til div. barneleger/spesialister som kun så på sitt felt isolert, men til slutt, etter en innleggelse på Drammen sykehus tok de heldigvis over behandling og oppfølgingen. De løftet blikket og så alt samlet. Først da kom vi noen vei. Har ikke så mange andre tips å komme med dessverre.
Så rart at dere har så lang ventetid, her har jeg bare ringt (når de har fått henvisningen) og så får jeg time nesten med en gang. Fikk blå resept på Neocate av fastlegen da han var 6 uker. Han har jo slitt med forstoppelse siden fødsel egentlig. Brukte Althera en periode, men ble forstoppet av den og. Nå med Neocate, malt, svisker og laktulsoe er bæsjen tålig bløt (altså ikke en hard pølse eller helt faste steiner/erter), men han strever fortsatt veldig med å bæsje. Kommer hver 3 dag.Jeg kan kjenne meg igjen i den evige kampen med å forklare til helsevesenet alle symptomer og plager den lille har, alt blir normalisert, spesielt på helsestasjon. Forferdelig frustrerende og irriterende. Vår baby er 11 uker og har knapt vært frisk i sine 11 leveuker. Han har slitt helt fra start med masse symptomer på allergi. Vi har nå prøvd ut Althera i snart 5 uker. Uten resept. Har endelig fått henvisning til sykehuset og venter i spenning på bedre oppfølging der. Han ble merkbart bedre i uke 3 på Althera og det varte i knapt en uke, nå er pustebesværet og tettheten tilbake samt at han er mye urolig under mating. Vi bruker opptil 1 t på hvert måltid for å få i han alt han skal ha- det er ut og inn med smokk og flaske om hverandre. Virker som han trøster seg selv med smokken. Gir vi ikke smokk er det hyling.
Vi har ikke fått time før 11.des på sykehuset. De skrev i brevet at det absolutt er indikasjon på å prøve ut melkefritt og at vi kunne prøve Neocate helt fritt for melkeprotein om Althera ikke gir ønsket virkning. Hadde egentlig tenkt å vente med det til sykehustimen, men ser nå at dette kan jo ikke fortsett en hel måned til med så mye kaving rundt hvert måltid og at han igjen plages av tetthet og refluks problemer på natt.
Våres hadde masse bæsjebleier nærmest etter hvert måltid tidligere, mye diaré, så ble han bare mer og mer forstoppet, før vi byttet til Althera- da begynte han å bæsje en gang i døgnet, men nå bæsjer han mye igjen- ikke riktig så mye som da han var helt nyfødt, men flere ganger i døgnet.Så rart at dere har så lang ventetid, her har jeg bare ringt (når de har fått henvisningen) og så får jeg time nesten med en gang. Fikk blå resept på Neocate av fastlegen da han var 6 uker. Han har jo slitt med forstoppelse siden fødsel egentlig. Brukte Althera en periode, men ble forstoppet av den og. Nå med Neocate, malt, svisker og laktulsoe er bæsjen tålig bløt (altså ikke en hard pølse eller helt faste steiner/erter), men han strever fortsatt veldig med å bæsje. Kommer hver 3 dag.
Tålig fornøyd med Neocate ja, men den smaker pyton. Iallefall etter å ha spist Althera en stund, så er det vanskelig å vende til Neocate. Vi måtte ha oppi vaniljesukker faktisk for å få han til å spise det. Han svelget bare ikke, så alt rant ut. Nå har vi malt oppi, det hjelper. Men prøver å vende han av fordi han får lactulose, så malt blir bare unødvendig sukker.Våres hadde masse bæsjebleier nærmest etter hvert måltid tidligere, mye diaré, så ble han bare mer og mer forstoppet, før vi byttet til Althera- da begynte han å bæsje en gang i døgnet, men nå bæsjer han mye igjen- ikke riktig så mye som da han var helt nyfødt, men flere ganger i døgnet.
Hva slags erfaring har du med Neocate? Vet det finnes ulike typer basert på aminosyrer. Åssen er den på smak? Tilsetter dere noe for at den skal smake bedre?
Ja det er sykt lang ventetid her i Vestfold.
Har fått hvit resept på Althera, tenkte høre med apoteket om det gjelder Neocate også så kan vi få tilbake pengene om det skulle vise seg at baby har allergi.
Vi har en gutt med mange ulike symptomer. Er henvist til barneavdeling i desember. Vi lurer jo på hva årsaken til plagene hans er. Han har refluks( mest på natt, stille), gulper sånn passe, har vært tett i nese/svelg siden fødsel, snorker/hveser både dag og natt, snorker? Korte pustestopp, Røde partier med utslett i ansiktet, diaré tidligere, forstoppa og vrenger seg mye. Etter vi byttet til Althera har han blitt bedre, men tettheten i nese/svelg og refluks er der fortsatt og han svelger vrangt hele tiden.Må nok stoppe å vokse for at de i det hele tatt skal vurdere medisinering. For å sette det litt på spissen. Dårlig søvn er nokså «normalt» dessverre. Har du undersøkt andre ting? Vært hos kiropraktor? Har du prøvd å kutte melkeprotein? Heve hodeenden? Kanskje dere har et sånn akutteam i kommunen din som kan ta babyen noen timer så du får sove? Eller en venn/familie medlem? Eller kanskje du, hvis på felgen, må bli sykemeldt så far kan gå
litt hjemme? Kaster bare ut forslag her
Det jeg har erfart med 2 barn med diverse helseutfordringer (astma, eksem, ørebarn, falsk mandel, høyt stoffskifte, melkeproteinallergi, refluks, undervektig) er at magefølelsen som mor som regel stemmer. Så hvis du føler noe virkelig er galt (utover at du selv er sliten, frustrert og desperat etter en «quick fix») så må du stå på kravene dine og kreve hjelp - for det kommer ikke alltid lett. De er raske på å avskrive alt som normalt. En god pekepinn på at et barn har det ok og trives er at det vokser som det skal, men det er jo alltid unntak![]()
Jeg er ingen lege, men synes det høres mest ut som mpa og refluks. De henger jo ofte sammen. Det kan gi luftveisplagene du beskriver. Tror, men ikke arrester meg på det, at han er for liten til å kunne ha forstørrede falske mandler da det er mitt innrykk at det skjer over tid. Det kan uansett undersøkes ved et lite kamera inn i nesegangen. Å diagnostisere sånn små er ikke lett, og ofte er det bare symptombilde man har å gå etter. Eliminasjon av div. bekrefter en evt. hypotese.Vi har en gutt med mange ulike symptomer. Er henvist til barneavdeling i desember. Vi lurer jo på hva årsaken til plagene hans er. Han har refluks( mest på natt, stille), gulper sånn passe, har vært tett i nese/svelg siden fødsel, snorker/hveser både dag og natt, snorker? Korte pustestopp, Røde partier med utslett i ansiktet, diaré tidligere, forstoppa og vrenger seg mye. Etter vi byttet til Althera har han blitt bedre, men tettheten i nese/svelg og refluks er der fortsatt og han svelger vrangt hele tiden.
Tenker jo mpa, refluks, men hva med falsk mandel? Hvordan kan legene finne ut av hva som plager han konkret? Er spent på timen.
Vekstkurven har gått noe ned fra uke 7 til nå i uke 11
Tusen takk for svarJeg er ingen lege, men synes det høres mest ut som mpa og refluks. De henger jo ofte sammen. Det kan gi luftveisplagene du beskriver. Tror, men ikke arrester meg på det, at han er for liten til å kunne ha forstørrede falske mandler da det er mitt innrykk at det skjer over tid. Det kan uansett undersøkes ved et lite kamera inn i nesegangen. Å diagnostisere sånn små er ikke lett, og ofte er det bare symptombilde man har å gå etter. Eliminasjon av div. bekrefter en evt. hypotese.
Igjen, jeg er ingen lege og har kun egne erfaringer å gå etter. Alle barn er jo så forskjellige. Masse lykke til!![]()