Refluks

Silje_V

Glad i forumet
August 2018
Desemberlykke 2018
Noen som her erfaring med refluks og vil si litt om det? Hvordan artet det seg, hvilke tiltak gjorde dere for å avhjelpe plager og når gikk det over?

Vi mistenker refluks hos hun her (hun er 1 mnd gammel). Særlig ille er det på nattestid, og da i etterkant av ammesekvensene:( Hun kan holde på i 2 timer etter hvert måltid med grynting, kremting, fekting, gulping, hes stemme osv. Hun våkner også selv av alt det som skjer inne i kroppen, og blir tydelig irritert. Først må vi roe henne, derettet bruke en del tid på å få henne i søvnmodus igjen. På dagtid sover hun som regel på oss så da er det ikke like uttalt. Vektoppgang er tilfredsstillende, så legene vil ikke gjøre mye så lenge hun er fornøyd og går opp i vekt. De sier det går over... Men slitsomt er det:sorry:
 
Uffda, stakkars lille. Det høres jo ikke noe godt ut for en liten jente:(

Jeg har dessverre ikke opplevd det til den graden du forteller om, men jeg kom over dette i en Babyverden artikkel. Kanskje du kan snakke med de på helsestasjonen om det kunne vært noe å prøve?


Hvordan kan refluks behandles?
På apoteket går det an å kjøpe fortykningsmidler som kan forhindre at barnet gulper maten opp igjen. Det finnes også et middel som heter alginat. Begge disse tingene kan av og til være nyttige og føre til at barnet gulper mindre. Men dette bør ikke prøves før en har hatt veiledning fra helsesøster eller helsestasjonslege.

Jeg håper dere finner ut av det og at det forhåpentligvis går over relativt raskt. Masse god bedring til den lille jenten:Heartred
 
Noen som her erfaring med refluks og vil si litt om det? Hvordan artet det seg, hvilke tiltak gjorde dere for å avhjelpe plager og når gikk det over?

Vi mistenker refluks hos hun her (hun er 1 mnd gammel). Særlig ille er det på nattestid, og da i etterkant av ammesekvensene:( Hun kan holde på i 2 timer etter hvert måltid med grynting, kremting, fekting, gulping, hes stemme osv. Hun våkner også selv av alt det som skjer inne i kroppen, og blir tydelig irritert. Først må vi roe henne, derettet bruke en del tid på å få henne i søvnmodus igjen. På dagtid sover hun som regel på oss så da er det ikke like uttalt. Vektoppgang er tilfredsstillende, så legene vil ikke gjøre mye så lenge hun er fornøyd og går opp i vekt. De sier det går over... Men slitsomt er det:sorry:

Er hun flink til å rape? Jenta mi er/var en supergulper delux!!

var veldig vanskelig å få til å rape skikklig i starten (spess på natten når hun var trøtt) og da ble gulpe problemet myyye værre.

Jeg trodde det var et reflux problem, men nå som hun er 3 mnd så er jeg ikke like overbevist om det lenger.

Her har det nå blitt lettere å få ut rap og når hn raper godt så er gulpeproblemet mye mindre.

Hun skriker fremdeler noen ganger etter gulp og når hun er dårlig på å få ut rap så er det fremdeles ganger både på natt og dag med mye gulp, men det er betraktelig bedre.

Ellers har jeg lest at mange har opplevd bedring på baby etter de har hevet hodeenden av babyens seng.
 
Min første hadde reflux. Hun gulpet mye, og gråt enda mer. Hadde tydelig plager , men vi visste ikke hva... hun gråt ca 20 timer i døgnet og ble hysterisk dersom hun ble lagt ned. Vi bar henne i bæresele for det meste...

Det er veldig tidlig å undersøke om en 4 uker gammel baby har reflux. Lukkemusklene er mulig ikke utviklet. Tror ikke en barnelege hadde undersøkt et så lite barn, eller vurdert medisinering, så tidlig. Vi tok PH måling da hun var 9 mnd og fikk medisin deretter. Hadde god effekt av medisinen.

Hun hadde også melkeprot.allergi, og fikk magevondt.

Det vil gå bedre etterhvert; men gi henne litt tid på å modnes :)
 
3 åringen min har refluks og hatt det siden han ble født. Vil anbefale deg Facebook siden foreldre til barn med refluks/reflux. Der er det mye hjelp å få. Mange leger sier det du har fått beskjed om men det trenger ikke å være riktig. På Facebook siden ligger det løste over anbefalte leger som tar sånt på alvor. De var ganske trege med min også helt til han gikk ned i vekt. Men er jo strengt talt bedre å ta det før de går ned. Min går fast på refluks medisiner og avførende medisiner. Refluks kommer som regel av noe og kan være utallige grunner til det. Min har treg magesekk, noen har trege tarmer, noen har infeksjoner i spiserøret, noen har dårlig eller ingen lukkemuskel( de gulper helt ekstremt), noen er allergiske mot en eller flere ting feks melk,soya, egg og gluten, eller har stramt tungebånd. Så kan være mange grunner som er viktig å sjekke ut.
 
Uffda, stakkars lille. Det høres jo ikke noe godt ut for en liten jente:(

Jeg har dessverre ikke opplevd det til den graden du forteller om, men jeg kom over dette i en Babyverden artikkel. Kanskje du kan snakke med de på helsestasjonen om det kunne vært noe å prøve?


Hvordan kan refluks behandles?
På apoteket går det an å kjøpe fortykningsmidler som kan forhindre at barnet gulper maten opp igjen. Det finnes også et middel som heter alginat. Begge disse tingene kan av og til være nyttige og føre til at barnet gulper mindre. Men dette bør ikke prøves før en har hatt veiledning fra helsesøster eller helsestasjonslege.

Jeg håper dere finner ut av det og at det forhåpentligvis går over relativt raskt. Masse god bedring til den lille jenten:Heartred
Gammeldags på apoteket. Det der kan gjøre mange refluks barn sykere. Fortykningsmiddel er dumt hvis refluksen kommer av forstoppelse eller treghet i systemet.
 
Jeg har en super-gulpebaby. Han er 6 måneder nå og kan ikke være uten smekke i et minutt en gang selv ikke om natta. Jeg ba om henvisning til barnelege for noen dager siden i og med at han gulper minst 50 ganger i døgnet og har gjort det siden fødsel, men fordi han ikke går ned i vekt og er en fornøyd baby fikk vi ikke det. Må prøve Gaviscon først. Har liten tro på at dette er normalt og at det er løsningen, men vi får gi det et forsøk i et par uker og så be om henvisning når det ikke fungerer. Jeg synes ikke det er lurt å vente til et eventuelt vekttap før man tar det på alvor, men sånn er dessverre henvisningsprosessen når det gjelder dette her.
 
Back
Topp