Refluks?

Plutti89

Plutti89
Noen flere som har baby med refluks?
Imorgen skal vi til legen med lille Nina Aurora, hun er 6 uker idag, og jeg begynner å tro at det er refluks hun sliter med.
Symptomene jeg har lagt merke til som hun har: liten vektoppgang, hyppig spising til tider, hikke, liker ikke å ligge flatt på ryggen, mye gulping til tider,kan skrike til plutselig mens hun sover også sove videre..
Hvilke symptomer hadde deres barn?
Hva kan gjøres for å hjelpe henne?

Vi hadde mistanke om reflux eller pylorusstenose hos vår lille, da han var, og til en viss grad fremdeles er, veldig plaget av oppkast/sprutgulp. Det kunne komme omtrent en gang daglig, i store mengder slik at vi måtte skifte på ham, meg, senga osv. Vi var hos fastlegen, som kontaktet barnelege på sykehuset, og vi ble anbefalt å først se det an en uke, mtp vektoppgang og evt utvikling av hyppighet på oppkastet. Vekta har økt jevnt og godt hele tida, og selv om han fremdeles kaster han opp en gang eller to i uka, har vi derfor ikke gjort noe mer med det.. Inngrep er ganske drastisk så hvis man kan slippe er det det beste.

Noe som ser ut til å virke litt her er å passe på at han ikke overspiser, så på dagen når puppene er veldig fulle får han kun en pupp om gangen. Men det er ingen garanti dessverre, ligge flatt funker heller ikke, han kaster opp både liggende på rygg, side og mens han holdes oppe, dag som natt :(

Slitsomt for både små og store når det skjer, men de fleste vokser det av seg heldigvis og selv om blir litt satt ut der og da, virker det som han ikke plages videre av det. Men han tømmer jo magen og blir veldig sulten og desperat etterpå, og da er jo puppene nesten tømt, hvilket fører til grining og urolig baby en stund :(

Lykke til, håper det går over hos begge etterhvert!

Huff, det er så trasig når de små blir plaget.. Og verst er det jo når man ikke vet hva som plager de.
Vi ønsker å finne ut om det er det som plager henne, da vi har prøvd ut forskjellig frem til nå, bytte av morsmelkerstatning og å kutte ut malt i melken.. Men er ingenting som har hjulpet frem til nå.. Virker som hun har en del vondt til tider, så hvis det er noe som kan hjelpe på, så taes tips imot med takk :)

God bedring til din lille også :)

HAdde mistanke om det når 2åringen min var baby, lite vektoppgang, masse gulping, fikk gulpet fast i halsen daglig, der ho hadde problemer med å puste... var på sykehuset for test, men akkurat på den tida så gulpa ikke så mye, og det var litt mat igjen i magesekken (ul) så da sa legen det ikke var refluks og mest sannsynlig bare umodent tarmsystem og lokkemuskel.. ble bedre etter tilvenning av grønnsakmos og grøt..

Vi hadde en del symptomer, og fikk råd om å intervallmate (ta pauser i amminga, pga høy melkeproduksjon/stor melkestrøm) og holde baby oppe/mest mulig loddrett under og 10-20 min etter amminga. Unngår å la han ligge flatt på ryggen. Måtte også slutte med nattamminga liggende fordi da lå han rett ut og mye kom opp igjen, ofte sprutgulp. Har blitt bedre med disse tiltakene :-) ammer om natta sittende og raper han/bærer han en god stund etterpå. Maten kommer opp om jeg f.eks legger ham på stellebordet rett etter matinga :-(

Vi har vært til fastlege og skal til barnelege på onsdag, da skal hun få tatt en rønken av magen for å se om det er det..
Jeg har bestandig lagt henne på stellebordet rett etter mating, og da har det som regel kommet opp mye gulp, nærmest spying..
Skal prøve å holde henne oppe lengre før jeg legger henne ned, kanskje det kan hjelpe på.. Har bygd opp madrassen hennes slik at hun ikke ligger flatt lenger, og tror det funker litt.. Men jeg må være helt sikker på at hun sover godt før jeg legger henne der, ellers blir det fort skriking igjenn..
Kjenner vi begynner å bli slitn av dette, og håper de finner ut hva som plager henne vertfall.

Vi fikk tips av legen om å prøve gaviscon, så skal teste det til uka :)

Back
Topp