Refleksjonsnotat...

Le10

Glad i forumet
Marsmellows-15
Hei:)
Jeg er i praksis nå, og vi skal skrive ukentlig refleksjonsnotat. Noen som har skrevet dette før og kan gi i meg en mal/eksempel på hvordan dette gjøres?
Jeg har ideer på hva jeg skal skrive om, men klarer ikke og få det ned på papiret, har ikke vært igjennom dette på skolen, så vet ikke hvordan det settes opp...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Når jeg har vært i praksis har vi hatt konkrete tema og skrive om hver uke, så akkurat hvordan det bør skrives når du står helt fritt vet jeg dessverre ikke, men ting som vi i hvert fall skrev om var f.eks.:

- Førsteinntrykk av praksisstedet (første uka)
- Tanker rundt rutiner og prosedyrer, hva liker vi, hva ville vi gjort annerledes, etc. Gjerne med hevisning til pensum.
- Konkrete hendelser vi opplevde. Ting som gikk bra, ting som ikke gikk bra, ting som gikk inn på oss.
- Refleksjon rundt egen utvikling i løpet av uka og perioden som helhet

etc etc :)

Takk for svar, og muligheter å skrive om :)
Noen andre som har en mal/eksempel? :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

«Det første jeg tenkte da jeg så dette bildet, var at det var satt inn for å vise hvordan det ikke skal være, eller for at det skulle være morsomt. Vanligvis tenker vi på sykepleiere som snille mennesker som vil andre godt. Det gjorde at bildet fikk meg til å le. Det snudde opp ned på noen forestillinger jeg hadde. Videre tenkte jeg ... osv.

«Dette bildet ga meg frysninger på ryggen fordi det minte meg om da jeg lå på sykehuset og fikk sprøyter. Når en selv er liten kan sprøytene oppfattes som så store, og et smil kan oppfattes som «nå kommer jeg og tar deg». Det gjorde at jeg reflekterte videre over hvordan det er å være et lite barn som kommer på sykehus. Jeg tenkte på hvor sårbare de er og hvor stort ansvar vi har for å hjelpe dem på en god måte.»

Om jeg husker rett, så skrev jeg vel refleksjonsnotat i forhold til de daglige og ukentlige målene jeg hadde satt meg, altså hva jeg skulle ha fokus på den og den dagen i praksis, og refleksjoner rundt det?

her er en tilbakemelding fra en av mine lærere på begynnelsen av en av mine praksiser, da jeg enda forsøkte å finne formen på refleksjonen;

"Du gjør deg mange refleksjoner i din logg_ som absolutt er viktig å tenke over. Minner deg om vår samtale og de tilbakemeldinger du fikk om loggføring, at loggen skal vise til faglige reflektering relatert til "hva du lærer i denne pasientsituasjonen". De forhold som du i denne loggen reflekterer over, kan passe bedre inn i en students "dagbok". Se nærmere på hva som hendte i møtet med pasienten som skal få utført prosedyren. Hva lærte du om denne prosedyren i forhold til denne pasienten? Hvor var ditt fokus med hensyn til hvem som opplever hva?"

Jeg ville sjekket opp med skolen og veileder, for det finnes garantert egne retningslinjer dere skal følge i deres refleksjonsnotat som er utformet av skolen din :)

Vi hadde hvertfall en helt punktlig mal i praksishåndboka (eller hva det het) :)
Men i utgangspunktet beskrev jeg en anonymisert pasientsituasjon, for deretter å kombinere egne refleksjoner og teori. Avsluttet med et snitt om hva jeg hadde lært :)

Back
Topp