Redusert foreldrepenger pga baby kom før termin

LIMO80

Glad i forumet
Hei er det noen av dere som har barn fra før som har vært borti å få redusert foreldrepenger fordi baby kom før termin? De reduserer utbetalingen min med 11 dager. Det står at jeg kan klage, men på hvilket grunnlag klager jeg evt.
 
Last edited:
Vanlig praksis. Du mister dager om babyen kommer før termin. Du kan prise deg lykkelig for at du i hvert fall ikke mister tid med babyen, slik de som får etter termin gjør.
 
Hmm gjelder ikke det bare den aktuelle utbetalingen eller skal det gjelde hver månedlige utbetaling resten av permisjonen?
Jeg vet at du mister noen uker av totalpakka om du føder før termin og det får du ikke gjort noe med men den månedlige utbetalingen din skal ikke berøres :)

altså, skulle du egentlig hatt 30 uker permisjon og føder to uker før termin, så mister du av den potten som hører til mellom uke 37 og termin. Du er hjemme med barnet i 30 uker, men får ikke to uker ekstra fordi du føder to uker før :)
 
Hmm gjelder ikke det bare den aktuelle utbetalingen eller skal det gjelde hver månedlige utbetaling resten av permisjonen?
Jeg vet at du mister noen uker av totalpakka om du føder før termin og det får du ikke gjort noe med men den månedlige utbetalingen din skal ikke berøres :)

altså, skulle du egentlig hatt 30 uker permisjon og føder to uker før termin, så mister du av den potten som hører til mellom uke 37 og termin. Du er hjemme med barnet i 30 uker, men får ikke to uker ekstra fordi du føder to uker før :)

Nei er bare de 11 dagene det er snakk om, resten er uforandret.
 
Nei er bare de 11 dagene det er snakk om, resten er uforandret.

Ja, da nytter det ikke å klage. Du mister 11 dager når du føder 11 dager før termin. De tas fra de 3 ukene du hadde fra uke 37 til termindatoen også starter utbetalingen av foreldrepenger etter fødsel idet babyen blir født i stedet.
 
Men, får man ikke utbetaling fra første permisjonsdag da? Jeg starter permisjonen i dag, og er ganske sikker på at han kommer før tida. Har termin 19.juni. Hva vil dette si for meg, dersom han kommer før?
 
Men, får man ikke utbetaling fra første permisjonsdag da? Jeg starter permisjonen i dag, og er ganske sikker på at han kommer før tida. Har termin 19.juni. Hva vil dette si for meg, dersom han kommer før?

Du har egentlig 3 uker permisjon fra uke 37 til termindatoen og deretter starter foreldrepermisjonen din som i det du har mødrekvote og felleskvote. Dersom du føder i uke 38 fjernes 2 uker av permisjonen din, fordi du starter rett på mødrekvoten. Tiden med barnet blir den samme selv om antall uker permisjon ikke blir like mange som hvis du hadde født på termindatoen. Går du derimot over termin, starter mødrekvoten din fra etter termin - og du mister tid fra ukespotten du skulle hatt med barnet utenfor magen
 
Back
Topp