Redusering av dagsøvn

AG

Betatt av forumet
Er det noen som har begynt å redusere søvnen til barna på dagtid?
Kan jeg spørre grunden deres til det?

Vet det er faser og flere har det likens, men nå sover han 2 - 2,5 på dagtid. Er trøtt og sliten etter en dag i barnehagen, og er veldig over klar til å legge seg 19.00/19.30 så er det det at han våkner uoplakt i 4 tiden. Da er det natt i våres øyne, men tilsammen så har han sovet i 12 timer. Føler det er feil å kutte ned på dag søvn, siden det er vanskelig å holde han til denne legge tiden. Om vi leger han tidligere får vi ikke tid med han i ukedagene.
 
Er det noen som har begynt å redusere søvnen til barna på dagtid?
Kan jeg spørre grunden deres til det?

Vet det er faser og flere har det likens, men nå sover han 2 - 2,5 på dagtid. Er trøtt og sliten etter en dag i barnehagen, og er veldig over klar til å legge seg 19.00/19.30 så er det det at han våkner uoplakt i 4 tiden. Da er det natt i våres øyne, men tilsammen så har han sovet i 12 timer. Føler det er feil å kutte ned på dag søvn, siden det er vanskelig å holde han til denne legge tiden. Om vi leger han tidligere får vi ikke tid med han i ukedagene.
Har kuttet ned til 1 time på dagtid her. For viss han sov mer enn det så var det kamp og hyl å skrik til minst 21, ofte til 22-22.30 pluss han våknet mer på natt.

Men han sover til vi vekker han i 7 tiden på morningene. Legger seg somregel 19 og sovner alt fra med engang, til kanskje 20. Men da ligger han for det meste å bare koser seg i sengen uansett. Så totalen blir ca 12-12,5 time her og.
 
Har vært en del tull på natt og et lite lys som har vært klar for dagen alt fra 04-05 så har vurdert det. Men han har også vært en del syk så vil avvente for å se om det bedrer seg/fortsetter. Foreløpig kan han sove bare 1-1,5 t på dag og jeg syntes ikke det er så mye? Blir lagt 19-1930 men bruker lang tid på å sovne, men det har han alltid gjort. Prøvd å lagt tidligere/senere men hjelper ikke
 
Ut i fra hva du skriver, ville redusert. 2-2,5 timer i dagsøvnen er jo rimelige lenge. Vil anta at reduksjon vil gi etter hvert noe senere morgener, som igjen kanskje gjør at han holder til samme leggetid som nå. Bare mine tanker. Lykke til [emoji4]
 
Ikkje redusert tida enda, men passer på at han ikkje søv lenger enn til 13.30 på dagen, (han søv alt frå 1 til 2 tima) ellers blir han ikkje "trøtt nok" til kvelden (legges ca kl 19, men sovner som oftes ikkje før 20-20.30)
 
Her har hun aldri sovet så lenge som 2 timer i strekk på dagtid så har synes det høres mye ut, men barn er jo så forskjellige. Men ville kanskje prøvd å enten redusere dagsovingen litt eller lagt litt senere. Ofte er de jo ekstra trøtte i en periode når soverutinene endres også går det seg til.
 
Han her har altid trengt mye søvn, og der er ikke lenge siden vi kuttet ned fra to lurer. I dag sov han i barnehagen fra 11.25 til 14.00 og var klar til å legge seg 19.00, null stress la seg fint.
 
Her er det stort sett slutt på soving på dagtid, hun vil ikke sove.. Hvis hun sover så begrenser vi det til 1 time.
 
Vi lar henne sove maks 1,5 time på dagtid nå. Vurderer å kanskje trappe ned litt til.
 
Back
Topp