Redusere barnets fødselsvekt

Shoegrl

Forumet er livet
Himmelbarn
Marsboerne 20 18
Jeg har hørt at noen unngår å drikke melk for å holde vekta nede og da kan dem få små barn?

Synes selv ikke noe om at man har fokus på vekta si som gravid, selv om man har fokus på et godt og sunt kosthold, da barnets ve og vel bør være primærfokuset! Men hva hvis man ikke tåler melk eller får hyperemesis og derfor ikke får i seg melk?
 
Tror ikke det hjelper å la være å drikke melk for å minske fødselsvekten.

Jeg liker ikke melk, så det drikker jeg aldri. Har litt fløte i sausen og rømme på tacoen, eller har jeg i meg lite melkeprodukter. Mine barn har vært normalvektige ved fødsel ;)

Tror nok man må spise altfor lite kalorier for at det skal få noen innvirkning på fødselsvekt.

Har forøvrig også fått med meg denne trenden. Skummelt!
 
Det er ikke farlig å ikke få i seg melk.
Du får næring og væske intravenøst om det blir krise.
Frem til det bør du prøve å få i deg vitamintilskudd for gravide, og ihvertfall folat. :)
 
Jeg har hørt at noen unngår å drikke melk for å holde vekta nede og da kan dem få små barn?

Synes selv ikke noe om at man har fokus på vekta si som gravid, selv om man har fokus på et godt og sunt kosthold, da barnets ve og vel bør være primærfokuset! Men hva hvis man ikke tåler melk eller får hyperemesis og derfor ikke får i seg melk?

Jeg hadde hypermeisis og det eneste jeg klarte å få i meg og holde på var sjokolademelk :D

Jeg tror ikke det å ikke drikke melk ene og alene er det som gjør at babyen blir liten, det er nok summen av kaloriene moren får i seg.
 
Jeg hadde hypermeisis og det eneste jeg klarte å få i meg og holde på var sjokolademelk :D

Jeg tror ikke det å ikke drikke melk ene og alene er det som gjør at babyen blir liten, det er nok summen av kaloriene moren får i seg.
signerer denne jeg også.. hr hatt hypermesis i to svangerskap og det eneste som har gått ned til tider var sjokolademelk [emoji23]
 
Jeg hadde hypermeisis og det eneste jeg klarte å få i meg og holde på var sjokolademelk :D

Jeg tror ikke det å ikke drikke melk ene og alene er det som gjør at babyen blir liten, det er nok summen av kaloriene moren får i seg.
signerer denne jeg også.. hr hatt hypermesis i to svangerskap og det eneste som har gått ned til tider var sjokolademelk [emoji23]

Jeg også drakk sjokomelk da jeg slet som verst med kvalmen, rart å tenke på at det faktisk funket, for man skulle kanskje ikke tro det. Men når det er sagt - så kastet jeg opp det også jeg da... Klarte knapt å holde på noe.
 
Hei!

Takk for spørsmålet.

Det stemmer, som flere av dere skriver, at det ikke er melk alene, men kaloriinntaket som kan påvirke størrelsen til barnet. I tillegg er det andre faktorer som påvirker barnets størrelse, som gener og eventuelle sykdommer. I svangerskapet bør barnets ve og vel være fokus nummer en, det er jeg helt enig med dere alle i :)

Melk er smart å drikke for gravide fordi det inneholder jod, som er nødvendig for utviklingen til barnet. Dersom man ikke tåler melk er det som regel snakk om laktoseintoleranse, og i noe sjeldnere melkeproteinallergi. De som har laktoseintoleranse kan få nok jod ved å velge de laktosefrie og -reduserte produktene, fordi jodinnholdet er det samme i disse som i produktene med laktose. Det er 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt som er anbefalt for gravide og ammende. De som har melkeproteinallergi må holde seg unna all melk og meieriprodukter, og vil trenge tilskudd av blant annet jod og kalsium.

Når det gjelder hyperemesis i svangerskapet er det smart å ta opp dette med legen eller jordmor, for å få tips til hva man kan spise og drikke for å få bukt med kvalmen og for å få i seg alle næringsstoffene kroppen trenger. For en del med denne tilstanden vil det være nødvendig med et kosttilskudd som sikrer nok vitaminer og mineraler. Er man veldig dårlig kan det være aktuelt med sykehusopphold, men dette vil legen vurdere.

Lykke til!

Hilsen Kaja
 
Kan det være uheldig å gå på kosttilskudd for gravide når man i tillegg spiser sunt og variert? Kan man få i seg for mye vitaminer og mineraler som er uheldig for utviklingen til barnet? Vil jo bare at lille har det best mulig:)
 
Hei!

Takk for spørsmålet.

Det stemmer, som flere av dere skriver, at det ikke er melk alene, men kaloriinntaket som kan påvirke størrelsen til barnet. I tillegg er det andre faktorer som påvirker barnets størrelse, som gener og eventuelle sykdommer. I svangerskapet bør barnets ve og vel være fokus nummer en, det er jeg helt enig med dere alle i :)

Melk er smart å drikke for gravide fordi det inneholder jod, som er nødvendig for utviklingen til barnet. Dersom man ikke tåler melk er det som regel snakk om laktoseintoleranse, og i noe sjeldnere melkeproteinallergi. De som har laktoseintoleranse kan få nok jod ved å velge de laktosefrie og -reduserte produktene, fordi jodinnholdet er det samme i disse som i produktene med laktose. Det er 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt som er anbefalt for gravide og ammende. De som har melkeproteinallergi må holde seg unna all melk og meieriprodukter, og vil trenge tilskudd av blant annet jod og kalsium.

Når det gjelder hyperemesis i svangerskapet er det smart å ta opp dette med legen eller jordmor, for å få tips til hva man kan spise og drikke for å få bukt med kvalmen og for å få i seg alle næringsstoffene kroppen trenger. For en del med denne tilstanden vil det være nødvendig med et kosttilskudd som sikrer nok vitaminer og mineraler. Er man veldig dårlig kan det være aktuelt med sykehusopphold, men dette vil legen vurdere.

Lykke til!

Hilsen Kaja

Kan det være uheldig å gå på kosttilskudd for gravide når man i tillegg spiser sunt og variert? Kan man få i seg for mye vitaminer og mineraler som er uheldig for utviklingen til barnet? Vil jo bare at lille har det best mulig:)
 
Kan det være uheldig å gå på kosttilskudd for gravide når man i tillegg spiser sunt og variert? Kan man få i seg for mye vitaminer og mineraler som er uheldig for utviklingen til barnet? Vil jo bare at lille har det best mulig:)

Hei Oslokvinne!

Det beste er som du skrive å spise variert, både for deg selv om barnet. I utgangspunktet er det bare folat som anbefales som kosttilskudd når du er gravid. Spiser du ellers variert er det ikke noe poeng i å ta kosttilskudd for sikkerhets skyld.

Du kan også tenke litt ekstra på næringsstoffene jod, jern, vitamin D, kalsium og omega-3. Jod er det mye av i melk, meieriprodukter og hvit fisk. Du trenger 8 dl melk om dagen for å få nok jod. Jern finner du i rødt kjøtt, grove kornprodukter og grønnegrønnsaker. VItamin D og omega-3 i fisk. Kalsium får vi hovedsakelig fra melk og meieriprodukter. Les mer om hvilke næringsstoffer du trenger når du er gravid her. Du kan evt. ta tilskudd av det næringsstoffet du tror du får for lite av fremfor å ta multivitamin, men det beste er selvsagt å få næringggtoffene fra maten :)

Når det gjelder å få for mye av enkelte næringsstoffer fra kosttilskudd, så skal du passe litt ekstra på de fettløselige vitaminene. Dette er vitamin A, D, E og K. Kjøper du kosttilskudd på apoteket har disse stort sett trygge doser av vitaminer. Helsekost kan ha tilskudd med svært høyt innhold av enkeltnæringsstoffer, og jeg ville vært veldig forsiktig med å bruke slike når jeg er gravid.
 
Back
Topp