Redsel for fødsel

J-40470624

Første møte med forumet
Er det noen som har erfaring med at man kan få noe beroligende ifm fødsel? Jeg har fødselsangst og opplever at jordmor har fokus på smertelindring ved samtaler, men kun pust og avspenning for angsten. Det er tips jeg naturligvis vis ta med meg inn i fødselen, men jeg får ikke til å slappe av. Er redd min frykt vil bremse fremgang og øke smerter.
 
Er det noen som har erfaring med at man kan få noe beroligende ifm fødsel? Jeg har fødselsangst og opplever at jordmor har fokus på smertelindring ved samtaler, men kun pust og avspenning for angsten. Det er tips jeg naturligvis vis ta med meg inn i fødselen, men jeg får ikke til å slappe av. Er redd min frykt vil bremse fremgang og øke smerter.
Har du vært til fødselsforberedende samtale på gyno poliklinikk? Jordmor/lege kan henvise deg dit. Jeg sliter med generell angst for sykehus, og blir dårlig så fort jeg går inn inngangen. Jordmor henviste meg, jeg fikk snakke med en jordmor der som også jobber på føden. Det var meget beroligende for min del. Der snakket vi om fødselen, og det å legge en plan for den ol.
 
Er det noen som har erfaring med at man kan få noe beroligende ifm fødsel? Jeg har fødselsangst og opplever at jordmor har fokus på smertelindring ved samtaler, men kun pust og avspenning for angsten. Det er tips jeg naturligvis vis ta med meg inn i fødselen, men jeg får ikke til å slappe av. Er redd min frykt vil bremse fremgang og øke smerter.
Vurdert doula? En doula kan hjelpe deg med ulike avslappingsteknikker og støtte deg under hele fødselen :) Det er veldig fint å ha en doula under svangerskapet og fødsel, spesielt når man har fødselsangst
 
Sniker. Vurdert epidural? Kan hjelpe veldig med slik smertelindring om man er redd for fødselsriene og redd for å miste kontroll.
 
Ja, tenker å ta det som tilbys av smertelindring. Det jeg lurer på
Helt konkret er om man kan få noe beroligende? Og om noen evt har fått det?
 
Ja, tenker å ta det som tilbys av smertelindring. Det jeg lurer på
Helt konkret er om man kan få noe beroligende? Og om noen evt har fått det?
du kan gå inn på sykehuset du skal føde på sin nettside og se hvilke smertelindring de tilbyr (epidural, lystgass, pudendalblokase, lokalbedøvelse). Vet de tilbydde morfin før, men tror de har gått helt bort fra dette flere plasser, men ser at dette fortsatt er informert om på Helse-Norge sine sider (se linken under). Dersom du har behov for noe utover det sykehuset tilbyr, tror jeg du må få en henvisning til sykehuset for fødselsforberedende samtale. Det meste kan legges tilrette for så lenge man får tid til å planlegge. :)

 
Vet at Thorbjørn Brook Steen har skrevet en bok for gravide med fødselsangst hvis det kan være til hjelp også. Har bare lest den andre boken han har skrevet om fødsel og den var i hvert fall veldig bra :happy:
 
Ja, tenker å ta det som tilbys av smertelindring. Det jeg lurer på
Helt konkret er om man kan få noe beroligende? Og om noen evt har fått det?
Jeg fikk morfin da riene tok seg opp forrige gang, i 2019, men det er jo mot smerter, ikke angst.

Tror du kan få sobril hvis det er noe du er vant til, står på (når du ikke er gravid) og hatt samtale om det først. Men det anbefales jo ikke-medikamentelle tiltak først og fremst, sobril er ikke noe du har lyst til å stå på fast uansett. Bedre å lære å håndtere angsten.
 
Jeg tenker at fødselsangst er noe som det kan være lurt å skrive i et fødebrev, så vet jordmor om det når du kommer.
 
Jeg tenker første steg her er å snakke med jordmora di. Beroligende piller skal være unødvendig om du føler deg godt informert, ivaretatt og trygg. Snakk med dem og evt få en henvisning til fødeavdelingen for en prat og omvisning :)
 
Back
Topp