Redde en dun jakke?

MarcusMamma

Forumet er livet
Går det?
Sambo hev fine bergans dunjakken i maskinen på 40 grader på vanlig vask med normal mengde vaskepulver og skyllemiddel :(
Den er er paddeflat og all dunen i en klump. Hatt den i trommel med ball men den ser lik ut :(

Ville vasket den en gang til for å få vekk skyllemidlet, også hatt den i tørketrommel med noen baller :)

Har vasket Bergans dunjakke i maskin mange ganger uten problemer, men aldri brukt tøymykner (det skal man jo ikke bruke). Har ikke tørketrommel heller. Jakkene har vært akkurat like fine etter vask. Rist jakken mange ganger nå i kveld mens den tørker. Jeg ville nok kjørt den én gang til på vask, men UTEN tøymykner, deretter kjørt den i trommel med tennisballer. Håper det ordner seg!

Den er i trommel en gang til får se om den blir bedre vis ikke får jeg ta en ny runde i vaskemaskin. Står 30 graders finvask med lite vaskemiddel og ingen skyllemiddel og ikke mye sentrifugering så sambo har gjort det totalt motsatte :P

Jeg vasket 3 dun dyner i dag og de har sikkert hvert i tørketrommelen i 4timer med to tørkeballer. De er nå helt fine igjen. Men det tok 2timer før de var
Brukenes.

Ville satt på skånsom skylling for å få ut såpe og skyllemiddel og lett sentrifugering, da kanskje dunklumpen løsner litt, og så prøvd trommelen på nytt.

Har hatt mye vaskemiddel og høy sentrifuge på jakkene mine og, og det har gått fint hver gang. Men tror ikke skyllemidlet er så bra for dunen. Tror kanskje det kan være den som gjør at dunen blir seig og klumpete.

Skylleprogram noen ganger og tørketrommel med tennisballer, eneste jeg kan tipse om tror jeg..

Back
Topp