Redd tidlig fødsel-tegn?

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Storebror ble født 3 uker før termin... Denne gangen har jeg lest litt mer om tegn til fødsel siden jeg var relativt uforberedt sist gang. Noe som kan både betrygge og bekymre. De siste dagene har magen sunket, hatt diaré uten forklaring, blitt "videre" down there(beklager detaljer), vanskeligere for å holde på urin når jeg hoster/nyser ol, mer nedpress og langt hyppigere kynnere enn tidligere. Innerst inne tror jeg dette bare er en del av modningsprosessen, men hadde vært betryggende med noen tilbakemeldinger! Er bare så redd lillesøster skal bli født for tidlig, vil så gjerne at hun skal være ferdig utvikla... Er 33+0 i dag!

Last edited:
Storebror ble født 3 uker før termin... Denne gangen har jeg lest litt mer om tegn til fødsel siden jeg var relativt uforberedt sist gang. Noe som kan både betrygge og bekymre. De siste dagene har magen sunket, hatt diaré uten forklaring, blitt "videre" down there(beklager detaljer), vanskeligere for å holde på urin når jeg hoster/nyser ol, mer nedpress og langt hyppigere kynnere enn tidligere. Innerst inne tror jeg dette bare er en del av modningsprosessen, men hadde vært betryggende med noen tilbakemeldinger! Er bare så redd lillesøster skal bli født for tidlig, vil så gjerne at hun skal være ferdig utvikla... Er 33+0 i dag!
Hun er ferdig utvikla!!! Så sent er det bare vekta som mangler :)

Det var godt å høre! Hengte meg litt opp i at hjerna fortsatt vokser og er i utvikling, men det gjør den vel i mange år etter fødselen også :P
Jeg har vært innlagt allerede pga premature rier, og fikk da beskjed om at lille vil klare seg helt fint om hun kommer ut, men at det er bra med hver dag som går fordi hun da legger på seg og blir sterkere! Og jeg er bare 30+1 idag!

Jeg har vært innlagt allerede pga premature rier, og fikk da beskjed om at lille vil klare seg helt fint om hun kommer ut, men at det er bra med hver dag som går fordi hun da legger på seg og blir sterkere! Og jeg er bare 30+1 idag!

Veldig betryggende å høre! Da kan jeg senke skuldrene og tenke at om det skulle skje så går det fint :) Min mor var veldig tydelig på hva den nedsunkne magen min betydde i dag... :P

Det var godt å høre! Hengte meg litt opp i at hjerna fortsatt vokser og er i utvikling, men det gjør den vel i mange år etter fødselen også :P
Ja! Derfor de har fontaneller

Prøv å slapp av. De er ganske ferdige så langt ut i svangerskapet, men gjerne litt umodne. Det er alltid en utfordring å få et prematurt barn, men jo lengre ut, jo bedre :-) Det som eventuelt kan være litt tøft med å føde for tidlig er at man ikke helt vet hvordan det er med pusting på egenhånd i starten. Jenter klarer seg ofte litt bedre enn gutter. Selv fikk jeg min datter 34+5, og hun var frisk og pustet selv. Selv med en vekt på 1619 gram :-) Sondemating i 3 uker; så fikk vi til amming. Høyst sannsynlig holder hun seg der en god stund til, men skulle det mot formodning skje, så er hun ganske så klar for denne verden om det er noen trøst.

Så lenge hun følger normal vekstkurve så tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for selvom hun skulle bli født uke 33+.

Sist svangerskap fødte jeg datteren min i uke 33+4 og hun kom hylende og sinna ut, sterk nok til å løfte nakken og med lubne bollekinn. Veide 2355 gram og var rett på gjennomsnittet. Alt gikk bare bra, vi var på sykehuset 2 uker for at de ønsket sjekke at hun klarte regulere kroppstemperaturen og at amming gikk bra og hun la på seg normalt. Nå er hun 4 år og viser ingen tegn til senskader av for tidlig fødsel, faktisk tvert imot. Hun er langt foran i utvikling enn jevnaldrende, spesielt på språk, sosiale og kognitive evner. Ellers på gjennomsnittet motorisk og har god balanse og koordinasjon.

Selv er jeg 33 uker i dag jeg også og kjenner jeg har roet meg nå når det gjelder angsten for tidlig fødsel igjen. Var nervøs mellom uke 24 og 28, men nå har jeg kommet såpass langt at det med høy sannsynlighet går bra uansett :) Sist ble jeg lagt inn på sykehuset i uke 27, og selv da sa personellet at jeg ikke burde bekymre meg om hun skulle bli født, men at de gjerne ville ha henne over uke 28 ;)

Takk for betryggende svar alle! Har så smått begynt å tenke på fødebagen siden vi drar til Danmark om ei uke. Alt blir så realistisk og det kan jo i teorien skje der ila ferieuka så greit å ha den med i tilfelle... Veldig godt å høre at det har gått så fint med deres barn. Magen har sunket enda mer i dag, men litt mindre kynnere og nedpress så krysser fingrene for at jeg bare er litt grepet av panikk:)

Back
Topp