Redd pga høy bmi

Netteliten92

Andre møte med forumet
Hei! Endelig er vi blitt gravide, etter nesten to år som prøvere! [emoji1376][emoji5] Er 6+0 i dag, og går rundt med en kontant frykt for å spontanabortere.. Har en bmi på ca 40, noe som selvsagt ikke er bra.. Og eneste jeg leser om overalt, er hvor stor sjansen er for abort når man har for mye vekt. Kvir meg til timene hos jordmor og lege, da jeg er redd for all kjeften jeg kommer til å få.. Noen som har noen tips for å få slappet av littegrann? [emoji85] Har så lyst til å kunne nyte tiden litt også!

Hei! Endelig er vi blitt gravide, etter nesten to år som prøvere! [emoji1376][emoji5] Er 6+0 i dag, og går rundt med en kontant frykt for å spontanabortere.. Har en bmi på ca 40, noe som selvsagt ikke er bra.. Og eneste jeg leser om overalt, er hvor stor sjansen er for abort når man har for mye vekt. Kvir meg til timene hos jordmor og lege, da jeg er redd for all kjeften jeg kommer til å få.. Noen som har noen tips for å få slappet av littegrann? [emoji85] Har så lyst til å kunne nyte tiden litt også!
Da er vi ca like stor :-) Jeg har hatt samtaler med både gynekolog og fastlege ifht prøvingen. Vi har prøvd i nesten 1 år pga PCOS. Ingen av de har kommentert noe om vekten i alle fall, annet enn at jeg måtte gå ned om vi ikke fikk det til selv før evt prøverør el. Er også forberedt på å få en del tyn.. Men igjen så vet jeg av mange store kvinner som har hatt ukompliserte svangerskap :-)
Jeg frykter svangerskapsforgiftning da, men legen ba meg om å ikke tenke på det enda.

Har også høy bmi. Bekymrer meg lite for det. Hadde det sist svangerskap og. Det gikk veldig fint. Ikke hadde jeg svangerskapsdiabetes heller - ble sjekket 3 ganger. Var på nytt sykehus I forhold til de andre fødselene, så begynte egentlig på nytt siden de ikke hadde alle papirer fra tidligere. Så de så kun på tall. Så de konkluderte med at høy bmi=haste ks. Så de ville sette klar epiduralnålen med en gang vi kom og sette veneflon i hendene. Det nektet jeg. Sa til dem at med alle de andre har det gått veldig fort og greit på slutten. Og det skjedde sist og - babyen var ute 30 min etter at de sjekket meg og jeg hadde 5 cm åpning.
Så høy bmi trenger ikke bety krise for alle.

Har hatt for høy BMI i alle mine 5 tidligere svangerskap, og nå dette[emoji847] har aldri hatt noe problemer verken i svangerskapene eller ved fødsel[emoji4]hatt ett keisersnitt, men det var pga tverrleie[emoji4] eneste jeg kan nevne er at jeg får høyt blodtrykk med en gang jeg blir gravid, men det er helt normalt igjen 10 min etter ungen har vært ute[emoji23]rare greier[emoji848] ene jordmora sa at jeg kunne bare droppe graviditetstestene å heller måle blodtrykket dersom jeg mistenkte at jeg var gravid[emoji23]
Tror nok ikke at verken lege eller jordmor vil kjefte på deg pga vekten, det vil være lite proffesjonelt!!! Men kanskje de vil komme med noen velmenende råd for å unngå å rase opp unødig mye i vekt[emoji4]Ingen har noen gang kommentert overvekten min[emoji4] men så har jeg nekta å stille meg på vekta å da[emoji23][emoji23]gitt besjed om at DEN følger jeg med selv!!
Så opp med hodet, ikke ta sorgene på forskudd[emoji173]️ den er din kropp, og din baby!!

Edit: skrev til feil innlegg

Last edited:
Gratulerer så mye med den lille i magen :Heartred

Du skal ikke lese alt om høy BMI, så ikke vær redd!
Det kan hende at du får ekstra oppfølging pgr av vekten bare :)

Hadde høy bmi sist svangerskap. Spiste sunt og droppet brus. Gikk ikke opp så mye i svangerskapet. Men måtte da blodsukker test... var lett forhøyet en gang. Men ellers ingen fare.

Det eneste du kan gjøre er å leve så sunt som mulig i svangerskapet, du kan jo ikke gjøre noe med det som har skjedd i fortiden. Det bør jo leger og jordmødre forstå også, og dermed ikke ha noen grunn til å plage deg over det!
Min BMi er 29/30 som heller ikke er så bra. Fikk svangerskapsdiabetes ved sist svangerskap med samme vekt. Første svangerskap var jeg 10 kg lettere og da fikk jeg det ikke. Målet mitt er å ikke gå opp mer enn strengt nødvendig i svangerskapet.

Back
Topp