Redd jeg...

~Lille lilla Snodig~

Elsker forumet
Da jeg jobbet på tirsdag ble jeg livredd.  Jeg kjente en sånn tyngde følelse i underlivet. Sånn som jeg hadde det jeg hadde sa forrgie gang og da Jardar var p vei ut.  Jeg har en jobb som er veldif fysisk, pluss at jeg står opp kl 0500 hverdag og er ikke hjemme før ved 18-19 tiden.  Kjører 20 mil tur/retur.  Siden jeg har hatt 2 sa og en ekstrem prematur fødsel så er jeg kjempe redd for at det skal gå galt.  Begynnte å blø nat til onsdag, og jeg tror selv det er pga jobbing og at jeg stresser fordi jeg er redd. Hva tror dere?
Jeg vet det vil bli veldig kjedelig, men jeg har ikke lyst til å jobbe nå og fremover.  Jeg vil ha dette i havn.  For nå er det Jardar sin tur til å bli storebror.  Jardar sulle vært 11 månder i morgen[:(], men gutten min ble jo som dere vet bare 6 dager.

dra til legen din å fortelle dette.. for du skal ikke gå å være redd, sjukmeldt deg en uke lr to så du for roe deg ned og tatt noen tester forå se om alt er bra.. ønsker deg lykke til håper alt går deres vei!!

Hei Kjære deg!!
Jeg anbefaler deg at du går ut i svangerskapspermisjon med en gang. Jeg er i en jobb som er risikofylt for meg og for barnet så jeg har ikke vært i jobb etter jeg ble gravid. (hører til i oktoberforumet) Jeg ble sykemeldt en mnd og skal nå ha svangerskapspermisjon når sykemeldingen går ut. Det er ikke det samme som fødselspermisjon. les mer om det på [link=http://www.nav.no]www.nav.no[/link].
Det er en permisjon med full lønn helt til du føder, pga at det er risikoer i jobben som kan gå ut over deg eller barnet.
Legen skal ordne med disse papirene. Min lege hadde aldri hørt om dette så jeg har ordnet med papirene til neste gang jeg skal dit. Så skal arbeidsgiveren din skrive under på noe og så må du levere det til NAV.
Lykke til!!! Klem

Kjære snille deg.
Håper virkelig for din og lille gull gull sin del at dere nå er hjemme og slapper av. Dersom du går inn på Trygdekontorets hjemmesider ser du at du kan ha krav på svangerskapspenger- og på den måten unngåå bli sykmeldt.

Jeg hadde vært hjemme og tenkt på meg selv og lille gull gull!!

Stor lykke til klem!

GRAVID LUSIANA

Hvor mye kan en feks vente seg i svangerskaps permisjon ?
Hvordan regnes dette ut ? jeg for min del har en fast lav stillingsprosent, men jobber mye mer en dette (ekstra)...

Prøvde å lese litt inne på nav sine sider, men kom ikke frem til noe annet enn at du måtte ha tjent mer enn grunnbeløpet.. og det er noe rundt 60000, og det har jeg jo selvagt gjort, hatt en god årsinntekt.

Svangerskapspenger
Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.
Dette gjelder for eksempel
  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososial forhold 

Du må ha vært i arbeid i minst fire uker.
For at du skal ha rett til svangerskapspenger må inntekten din på årsbasis utgjøre minst halvparten av  folketrygdens grunnbeløp (G). Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før forventet fødsel. Etter det får du foreldrepenger, hvis du har opptjent rett til det.
Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til [link=http://www.nav.no/page?id=671]sykepenger[/link].
Riktig søknad gir raskere svar
Legen eller jordmoren din må alltid foreta en medisinsk vurdering av risikoen for at fosteret kan bli skadet hvis du fortsetter i arbeidet.
Er du arbeidstaker søker du på Arbeidstilsynets skjema "Omplassering/tilrettelegging pga graviditet" (nr 474 b). Lege/jordmor fyller ut sin del av skjemaet. Skjemaet tar du med til arbeidsgiveren din.
Dersom arbeidsgiveren din ikke kan omplassere deg, skal arbeidsgiveren fylle ut sin del av skjemaet før du sender det til ditt lokale NAV-kontor.
Hvis arbeidsgiver utbetaler full lønn i den perioden du har rett til svangerskapspenger, regnes avkrysning om dette på Skatte og inntektsblanketten - NAV 08-30.01 som framsetting av krav om refusjon fra folketrygden. Refusjonen er likevel betinget av at også arbeidstakeren setter fram eget krav om svangerskapspenger til rett tid.
Det gis ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før du søker. Dersom kravet settes fram senere blir utbetalingen redusert.
Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor.
Er du selvstendig næringsdrivende eller frilanser må du bruke Krav om svangerskapspenger til selvstendig næringsdrivende og frilanser - NAV 14-13.05 søknadsblanketten. Både du og lege/jordmor må fylle ut skjemaet.
Du må beskrive forholdene ved arbeidssituasjonen din som du mener innebærer risiko for fosteret. Samtidig må du gi en vurdering av mulighetene for å tilrettelegge arbeidet slik at den risikofylte situasjonen opphører.  
Du får ikke dekket for lengre tid tilbake enn tre måneder før du søker. Dersom kravet settes fram senere blir utbetalingen tilsvarende redusert.
Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor.
Hva kan du få?
Det gis ikke stønad for inntekt over seks ganger grunnbeløpet.
For arbeidstakere beregnes svangerskapspenger som hovedregel etter inntekten du har når du må slutte i arbeidet. NAV lokalt vil regne ut hva du får.
For selvstendig næringsdrivende beregnes svangerskapspenger som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene.
Svangerskapspenger utgjør 65% av inntekten din. Du har mulighet til å tegne frivillig tilleggsforsikring slik at du kan få full utbetaling av svangerskapspenger.  Forsikringen må være tegnet minst fire uker før perioden med svangerskapspenger starter.
Hvis du kan redusere arbeidstiden, og fortsatt være i jobb, kan du få graderte svangerskapspenger.
Når blir pengene utbetalt?
Svangerskapspenger utbetales en gang per måned og er skattbar inntekt.

Foreldrepenger ved fødsel
Foreldrepenger skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel.

Hvem kan få foreldrepenger
Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.
Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt
  • sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være
  • lønn fra arbeidsgiver under utdanning
  • ventelønn
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med.
Riktig søknad gir raskere svar
Du må søke skriftlig om foreldrepenger. Dette gjelder selv om du får full lønn fra arbeidsgiveren i stønadsperioden. Du søker på blanketten "Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon" - NAV 14-05.05
For at NAV skal kunne beregne hva du skal ha, er det i tillegg nødvendig at arbeidsgiveren fyller ut blanketten "Inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker "- NAV 08-30.01
Hvis arbeidsgiver utbetaler full lønn i permisjonstiden, regnes avkrysning om dette på inntekts- og skatteopplysningsblanketten som framsetting av krav om refusjon fra folketrygden. Refusjonen er likevel betinget av at også arbeidstakeren setter fram eget krav om foreldrepenger til rett tid.
Det gis ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før tidspunktet du søker. Søker du senere blir utbetalingen tilsvarende redusert.
Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor.
Hvor lenge kan du få foreldrepenger?
Stønadsperioden for foreldrepenger utgjør 44 uker med full lønn eller 54 uker med 80 prosent av full lønn. Det valget som gjøres når stønadsperioden starter gjelder for hele perioden og for begge foreldrene.
Det er viktig å være oppmerksom på at totalutbetalingen for hele perioden ved 80 prosent uttak er lavere enn hva som vil bli utbetalt ved 100 prosent dekning. Dette gjelder ikke dersom bare deler av stønadsperioden nyttigjøres, for eksempel i tilfeller hvor bare far har rett til foreldrepenger og tar ut hele sin periode, som maksimalt kan utgjøre 29 (39) uker.
Stønadsperioden kan utsettes pga. lovbestemt ferie, du eller barnet er innlagt i helseinstitusjon eller du er i 100 prosent arbeid.
Det gis ikke foreldrepenger etter at barnet er fylt tre år. Se gradert uttak.
Noen av stønadsukene må tas ut av mor og noen av ukene er forbeholdt far (fedrekvoten). Resten av stønadsukene kan deles mellom foreldrene. Les mer om "Stønadsperioden for foreldrepenger" under relatert innhold.
Hva kan du få?
Det gis ikke stønad for den delen av inntekten som overstiger seks ganger folketrygdens grunnbeløp. Se gradert uttak.
For arbeidstakere beregnes foreldrepenger som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. NAV regner ut hva du får.
Du har rett til feriepenger for de første 12 ukene av stønadsperioden. Har du valgt foreldrepenger med 80 prosent ytelse får du feriepenger for de første 15 ukene. Dersom begge foreldrene har tatt ut foreldrepenger i de første ukene, deles feriepengene mellom dere.
For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene.
Foreldrepenger utgjør 65 prosent av inntekten din. Du har mulighet til å tegne frivillig tilleggsforsikring slik at du kan få full utbetaling av foreldrepenger. Forsikringen må være tegnet minst 10 måneder før fødselen.
For frilansere beregnes foreldrepenger på samme måte som for selvstendig næringsdrivende. Stønaden utgjør 100 prosent av inntektsgrunnlaget.
Når blir pengene utbetalt?
Stønaden utbetales en gang per måned, og er skattbar inntekt.

You must log in or register to reply here.
Back
Topp