Redd jeg ikke får i meg nok folat

Alexa

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg har cøliaki, og er derfor i gruppen mennesker som typisk kan mangle folat. Jeg har aldri testet om jeg mangler dette, da jeg har levd på glutenfri diett i 20 år, og lever normalt sånn sett.

Vi planlegger barn, og jeg har derfor tatt den anbefalte dosen folat i noen mnd.
Har aldri tenkt over at jeg evt trenger mer. - Før jeg tilfeldigvis kom over dette temaet på nett.

Jeg var på årskontroll hos legen for å sjekke jern, folat osv, og resultatene viser at alle tester var normale.
Det som nå gjør meg usikker, er om jeg burde ligget OVER normalen mtp at jeg tar folatpiller?
Er det slik at man bør ligge innenfor normalen også når man tar folat?
Hvis ikke tolker jeg det som om jeg uansett trenger folat for å ligge på normalt nivå, og i tillegg ta ekstra mtp graviditet?
Selvfølgelig er legen min nå på ferie i en mnd nå, og kjenner at dette bekymrer meg.
Jeg har jo tenkt at alt er tipp topp siden jeg tar folat som anbefalt, men kanskje det ikke holder...

Hei,

Jeg har cøliaki, og er derfor i gruppen mennesker som typisk kan mangle folat. Jeg har aldri testet om jeg mangler dette, da jeg har levd på glutenfri diett i 20 år, og lever normalt sånn sett.

Vi planlegger barn, og jeg har derfor tatt den anbefalte dosen folat i noen mnd.
Har aldri tenkt over at jeg evt trenger mer. - Før jeg tilfeldigvis kom over dette temaet på nett.

Jeg var på årskontroll hos legen for å sjekke jern, folat osv, og resultatene viser at alle tester var normale.
Det som nå gjør meg usikker, er om jeg burde ligget OVER normalen mtp at jeg tar folatpiller?
Er det slik at man bør ligge innenfor normalen også når man tar folat?
Hvis ikke tolker jeg det som om jeg uansett trenger folat for å ligge på normalt nivå, og i tillegg ta ekstra mtp graviditet?
Selvfølgelig er legen min nå på ferie i en mnd nå, og kjenner at dette bekymrer meg.
Jeg har jo tenkt at alt er tipp topp siden jeg tar folat som anbefalt, men kanskje det ikke holder...

hva sier legen din til dette?

Cøliaki her og. Fikk beskjed om å ta vanlig dose folat. Lever man glutenfritt, så er man jo som alle andre.

hva sier legen din til dette?

Legen er på ferie nå, og legesekretæren visste ikke. Dette er også en helt ny fastlege, som ikke kjenner meg og kroppen sånn sett.
Tenkte å be om verdiene på testen, så kan man kanskje finne ut om det er bra verdier slik?

Legen er på ferie nå, og legesekretæren visste ikke. Dette er også en helt ny fastlege, som ikke kjenner meg og kroppen sånn sett.
Tenkte å be om verdiene på testen, så kan man kanskje finne ut om det er bra verdier slik?

Jeg kan ikke nok om dette dessverre men jeg ville bare si at det er lurt å be om resultatene. Da får du nemlig din verdi og referanseverdiene (øvre og nedre grense for anbefalt normalområde). Det vil jo gi deg en pekepin på om du nær øvre eller nedre grense feks. Og så kanskje du kunne fått spurt en annen lege? Er du på et legekontor med flere leger? I så fall ville jeg bedt sekretæren om å spørre/gi deg mulighet til å snakke med en annen lege så du slipper å være bekymret. :-)

Jeg fikk verdiene nå:
S folat skal være over 5,7. Ifølge lege på nett er opptil 31,1 normalt. Her har jeg 37,2, altså over.
Tolker det som bra?

S folat uorga (?) skal ligge mellom 0,85 og 1,50. Her har jeg 1,12.

Noen som har peiling? Hun skulle prøve å sjekke med en annen lege også.

Hei på deg.

Du skal ta vanlig anbefalt mengde folat også når du har cøliaki. Det ligger ikke andre anbefalinger i våre retningslinjer.

Så du kan bare slappe av og nyte sommeren og livet, så er det kanskje snart en baby på vei :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp