Redd fremmede.

Englevakt

Ønske om en til
Mailykke <3
Vi skal ha barnedåp til helga. Og dermed får vi mange slektninger på besøk. Og alle vil selvsagt holde på, og kose med lillemor. Men hun har blitt kjempe skeptisk til fremmede. Først kommer surleppa og deretter er det hylgrining. Søker bare etter mamma og kun jeg som hjelper da. Selv min søster som det bare er en uke siden hun så, gråter hun til nå.

Vet det er en del av utviklingen, men kjempekjedelig at det skulle komme akkurat nå. Hvordan er det med deres små? Er de skeptiske/redde for fremmede?

Hei englevakt :)

Vi er nettopp gjennom det samme i barselgruppa. Der er det en baby som har begynt å reagere med redsel mot alle andre enn mor og far. Hun er nettop fylt 6 mnd. Det er visst helt normalt, og er bare for en kort periode. Tror ikke du skal bekymre deg for dette, skjønner jo selvsagt at det passet litt dårlig mtp barnedåpen, men dette er jo sånt man ikke rår over. Og hvem vet, kanskje det går kjempe fint den dagen? Prøv å hold deg nær henne så mye som mulig den dagen, gi henne trygghet- for det er jo du som er hennes eneste trygghet nå.
Ikke så lett på en slik dag, når man har tusen ting å ta seg av kanskje. Hvordan er hun i forhold til pappaen? Er hun trygg med han?

Her har vi ikke kommet inn i den perioden med skepsis/redsel/frykt enda. Men kan jo hende den plutselig dukker opp en dag. Det er helt naturlig at babyene går igjennom en slik prosess. Vi er jo deres absolutt "alt". Tenk på det. Fantastisk fint og fascinerende synes jeg.

Lykke til med dåp, og kos dere masse på den store dagen.
Det kommer til å gå fint :)

Jepp, vi har nettopp vært igjennom den perioden! Selvsagt under navnefesten! Stakkars... bare mamma og pappa som var godkjent...
Nå er perioden endelig over. Varte i kanskje 3 uker. Alt fremmed, både mennesker, lyder, steder og klær var så skummelt... :(

Jeg vet at det bare er for en periode. Storebror var kun redd gudmoren sin en gang, og det var i denne tiden. Men det passer så dårlig bare nå. Vi får huset fult av folk, og alle vil selvsagt kose masse med henne. Hun godtar pappa og lille storebror. Men de to store brødrene som kommer tilreisende vil hun neppe til. Og heller ikke tanter, onkler, besteforeldre og fadre. Men slik må det nå engang bare være.

Selvsagt er det fantastisk å være deres alt. Og storebror er i dag en svært tillitsfull og harmonisk ung herremann. Håper lillesøster også blir slik når hun blir større. Så noe riktig har vi gjort. Jeg er også svært vant med at det er stort sett jeg som tar henne. Hun roer seg bare med pupp når hun illskriker eller blir redd/trøtt. Så dermed er det mamma først, så mamma og deretter kanskje pappa. :)

Iselilja er også redd for fremmede. Det begynte for noen uker siden. Hun er redd for farmor, begynner å gråte når hun prater til henne eller løfter henne opp. Veldig synd men roer seg med engang jeg eller pappan holder henne. Håper det går over snart. Vi driver å flytter og svigermor skulle hjelpe meg å passe Iselilja mens jeg pakket ut, det gikk ikke i det hele tatt... ble bare gråt. Så har ikke fått gjort så mye, mormor skal passe henne til neste uke og henne er iselilja trygg på. Rart det der, hun treffer begge like mye.

Vi skal ha navnefest 19... Gruer meg bare!! Hun gråter for alt og ingenting, og vil fortsatt ha pupp hele tiden! Vi skulle drøye med navnefest pga amming og håpet deg skulle gå seg til! Men nå er hun altså 5 mnd og ingen store forskjeller på det! Også er det fremmedfrykt itileg.. Æsj, for noe shit! Jeg klistrer henne på meg i bæresele den dagen! Så sier jeg nei til de som spør om å holde!:-p

Vi har hatt en sånn utvikling nå, tror det var da han begynte å virkelig kjenne igjen ansikter, for nå utforsker han alle sine fjes med hendene (tar på munn, nese, kinn, øyne og eventuelle skjegg) ! :) kan være "bare det" som er. Det jeg gjorde midt oppi dette var at jeg holdt han mens de andre hilste på så var han hos meg til den nye situasjonen ikke lenger var så ny og skremmende da. Vi blir jo gjerne oppspilte uten å merke det men tror baby plukker opp den oppspilte sinnstilstanden og da kanskje blir litt urolig :)?
Ville forklart til gjestene at nå er det mye folk så om dere bare er litt tålmodige sånn at lille får vent seg til alle menneskene som er her nå så skal dere få hilse på :)
Jeg kommer nok til å si det selv, da min er vant med meg hele tiden :p og pappaen om kveldene bare :p

Back
Topp