Redd for toxoplasma

stjernekongla

Første møte med forumet
Hei
Jeg er gravid (ett sted mellom 6-7uker) med vår nr. 2.
I går var vi invitert på lammelår til gode venner. Det var veldig rosa, men alle sa det ikke var noe problem ettersom det var langtidsstekt i 6h. Jeg spiste. Da vi kommer hjem googler jeg at et lammelår kun skal varmes til 60 grader (bakterier dør vel ved 75?), og at hele 40% av norsk sau er smittet med Toxoplasma. Føler meg som verdens værste som ikke sjekket dette før. Hva bør jeg gjøre nå? Må testen for smitte tas relativt raskt? Og hva er sannsynligheten for at jeg er smittet?
Trenger ingen kommentarer på hvor teit jeg har vært, er allerede langt nede av dårlig samvittighet og bekymringer!

Du har da virkelig ikke vært teit. Og du kan nok slappe helt av. Jeg spiste masse spekemat av alle slag før positiv test, testa ikke positivt før uke 6-7. Det gikk helt fint :)

Det går nok bra :) er ingen vits i og teste seg, slår prøven ut er det evt antistoffer fra tidligere. Du vil ikke lage antistoffer så fort at de kan oppdages nå.

Tenkte å ringe om å få tatt ny blodprøve på toxo.. Kom inn på kjøkkenet i går, tok katta på fersk gjerning med å spise på ostehøvelen.. Hadde nettopp brukt den.. Men aner jo ikke om han har spist på den før jeg brukte den..

Jeg var også beskymret etter å ha spist rått lammekjøtt i syden, ba legen teste for det da jeg var på første svangerskaps kontroll, hadde ikke toxo.
Han virket svært lite beskymret, det skulle veldig mye til for å få det sa han.
Og måtte slutte å bruke Dr Google fikk jeg beskjed om ;)

Snakket med lege om dette og han sa at det er svært liten sjanse for å få toxoplasmose. For å få det fra katten så mye rett og slett spise f.eks. sand hvor det har vært avføring fra katten. Det er også liten sjanse for smitte selv om man spiser vasket frukt/grønnsaker og rødt kjøtt også. Man skal jo ikke være uforsiktig men sjansen er svært liten for at du er smittet :happy:

Takk for svar alle dere <3
Ringte legen i dag. Skulle komme om en ukes tid for å ta en test, men de virket ikke veldig bekymret. Greit å få det ut av verden bare!

Tenkte å ringe om å få tatt ny blodprøve på toxo.. Kom inn på kjøkkenet i går, tok katta på fersk gjerning med å spise på ostehøvelen.. Hadde nettopp brukt den.. Men aner jo ikke om han har spist på den før jeg brukte den..
Toxoplasma smitter fra katter via avføring :)

Ja, men katter vasker seg jo ved å slikke seg... :-)

Men som flere sier - skal mye til å få det, ellers hadde vi vel alle fått det _før_ vi ble gravide.
Jeg er immun fra før, så jeg har tydeligvis hatt det, enda jeg aldri har hatt katt.

Men som flere sier - skal mye til å få det, ellers hadde vi vel alle fått det _før_ vi ble gravide.
Ja.. Katta sleiker seg jo i ræva, så skal den gå å spise på ostehøvelen min.. Mmm hærlig! Tok likså greit en toxo prøve i dag.. Forrige va i uke 9.. Safe than sorry

Ja.. Katta sleiker seg jo i ræva, så skal den gå å spise på ostehøvelen min.. Mmm hærlig! Tok likså greit en toxo prøve i dag.. Forrige va i uke 9.. Safe than sorry

Haha ja ikke sant. Gravid eller ei, toxo eller ei, en god grunnregel er vel å vaske alt som katta har sleika på før man sleiker på det selv

Hei
Jeg er gravid (ett sted mellom 6-7uker) med vår nr. 2.
I går var vi invitert på lammelår til gode venner. Det var veldig rosa, men alle sa det ikke var noe problem ettersom det var langtidsstekt i 6h. Jeg spiste. Da vi kommer hjem googler jeg at et lammelår kun skal varmes til 60 grader (bakterier dør vel ved 75?), og at hele 40% av norsk sau er smittet med Toxoplasma. Føler meg som verdens værste som ikke sjekket dette før. Hva bør jeg gjøre nå? Må testen for smitte tas relativt raskt? Og hva er sannsynligheten for at jeg er smittet?
Trenger ingen kommentarer på hvor teit jeg har vært, er allerede langt nede av dårlig samvittighet og bekymringer!
Sannsynligheten er veldig liten.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1186913

(Oppfordrer likvel alle til å forholde seg til myndighetenes råd om gjennomsteking)

Joda, men ingen som skriver noe med at det kan smitte slik :)

HVIS du skulle blitt smittet av toxoplasmose vil det ikke slå ut på blodprøve før etter 3 uker sa jordmor til meg. Da skal du vel uansett straks på svangerskapskontroll og blodprøven blir tatt likevel :) Tipper det går helt fint, og det viktigste du kan gjøre selv er å slappe av :) Lykke til :)

Back
Topp