Redd for te

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Til vanlig drikker jeg 2-3 kopper kaffe om dagen. Nå har jeg omtrent ikke drukket en kopp siden positiv test. For det første smaker det ikke godt, og for det andre er jeg redd for å overstige koffeininnholdet selv om jeg holder meg innenfor anbefalingene.

Så nå har jeg gått til innkjøp av koffeinfri Pukka-te. Men husker med førstemann at det var snakk om at den såkalte «ammeteen» kunne være skadelig. Så ble jeg plutselig litt bekymret for om andre urter også kan være skadelig :bored: Selvfølgelig, alt med måte. Men hvor mye / lite er i såfall skadelig? Finner ikke info om dette noe sted

Jeg skrev litt om dette i en annen tråd.. Men vet ikke helt hvor det var. Jeg drikker også mye te, men prøver å begrense det til en kopp koffeinholdig te om dagen (hvis jeg vil ha, ofte ikke det heller). Jeg har mange ulike urteteer, og grønn og hvit te som også skal inneholde positive antioksidanter samtidig som de inneholder mindre koffein en svart te. Tanken min om dette er at så lenge man varierer type te og ikke drikker masse av en type urtete, går det nok bra. Norske sider advarer ikke mot noe spesielt, mens jeg har sett engelske sider som advarer mot ulike urter også. Da blir det fort litt vanskelig. Men tenker at så lenge mengden begrenses og innholdet varieres, så går det helst bra.

Hehe, dette ble rotete. Vil gjerne høre andres tanker om dette også!

Last edited:
Jeg ville være litt forsiktig med lakris... Pukka-te inneholder ofte lakris, og gravide bør begrense mengden. Men vet ikke hvor mye er trygt.
Ellers er jeg enig at det viktigste er variasjon :) Hvis du ikke drikker enorme mengder av en type urtete, går det bra.

Jeg ville være litt forsiktig med lakris... Pukka-te inneholder ofte lakris, og gravide bør begrense mengden. Men vet ikke hvor mye er trygt.
Ellers er jeg enig at det viktigste er variasjon :) Hvis du ikke drikker enorme mengder av en type urtete, går det bra.
Oy, var ikke klar over at Pukka inneholdt lakris. Sjekket de jeg har, og samtlige har jo lakrisrot i ingredienslisten :wideyed: Finner ikke info om hvor mye / lite som faktisk er skadelig, så tror jeg lar Pukkateen stå frem til etter svangerskapet.

Oy, var ikke klar over at Pukka inneholdt lakris. Sjekket de jeg har, og samtlige har jo lakrisrot i ingredienslisten :wideyed: Finner ikke info om hvor mye / lite som faktisk er skadelig, så tror jeg lar Pukkateen stå frem til etter svangerskapet.
Det er relativt nytt at gravide ikke burde spise lakris, så det er ikke helt enighet på området om hvor mye som er greit. Norske helsemyndigheter sier ingenting om lakris, mens finske fraråder gravide fra å spise lakris. I studien så var det hovedsaklig gravide med høyt inntak som var skadelig, og høyt inntak ble regnet som 250g i uken. Lavt inntak ble regnet som alt under 125g i uken. Jeg spiste litt lakris da jeg var gravid, men det var bare en sjelden gang innimellom, sånn type en gang i mnd kanskje.

Det er relativt nytt at gravide ikke burde spise lakris, så det er ikke helt enighet på området om hvor mye som er greit. Norske helsemyndigheter sier ingenting om lakris, mens finske fraråder gravide fra å spise lakris. I studien så var det hovedsaklig gravide med høyt inntak som var skadelig, og høyt inntak ble regnet som 250g i uken. Lavt inntak ble regnet som alt under 125g i uken. Jeg spiste litt lakris da jeg var gravid, men det var bare en sjelden gang innimellom, sånn type en gang i mnd kanskje.
Jeg tenker også at det er stor forskjell på å spise lakris og å drikke litt uttrekk fra det i varmt vann, som te jo er. Det kan jo umulig bli så mye en får i seg av det.

Matportalen/norske helsemyndigheter råder gravide ber gravide begrense mengden lakris. Baserer dette på samme studie som i Finland :)

Men generelt tenker jeg at man ikke må bli hysterisk over ting man faktisk KAN spise litt av :) feks lakris og koffein. Vil du kutte alt 100% er det helt greit, men det er ikke nødvendig. Det er ikke helt samme risiko som nikotin, alkohol og matvarer med fare for listeria og toxoplasmose :)

Den mengden lakris som er i pukka-te tror jeg nok går helt fint å drikke litt av hver dag. Og te med koffein kan man jo også drikke 2 til 4 kopper av, avhengig av hvor mye koffein det er i teen :) ulike urter går helt fint så lenge du er innenfor mindre mengder og ikke type urter til medisinsk bruk.

Back
Topp