Redd for korona?

Jeg synes det er skummelt ja:-/ Jeg har høy kmi (37), og er vel derfor definert som risikogruppe ut i fra hva fhi har skrevet om gravide og corona. Er frisk og sprek på tross av høy bmi, men kjenner jo lungekapasiteten er dårligere nå i tredje trimester enn hva den er ellers... Må vel ærlig si at jeg frykter at jeg er en av de som ville blitt alvorlig syke, selvom det sikkert er en unødig bekymring. Ellers er jeg ikke på kjøpesenter/kafeer osv, og handler det meste på nett om dagen. Mannen skal ha hjemmekontor hele desember for å forebygge smitte hos seg selv, og vurderer nesten litt å holde ungene hjemme fra bhg i desember dersom smitten fortsetter å øke:(
Kjenner meg så igjen! Legger merke til at jeg litt uvillig tenker mer og mer på dette, og gruer meg nesten til å komme tilbake på jobb etter ferien jeg har nå.

Jeg er egentlig litt enig i det med at det er greit at ingen andre kan komme på besøk- så lenge jeg får ha far der så mye jeg vil/hele tiden. Tenker det kan være godt for kropp og hode å bare være i bobla mor-far-baby den aller første tiden. Det jeg er spent på er om far får være der, både under hele fødsel og etterpå- og om far evt får lov til å dra til og fra sykehuset, eller om vi "låses inn" fra vi ankommer til vi drar hjem. Vi har hund, og har avtalt med mine foreldre at de kommer og passer ham imens vi er på sykehuset, men hadde vært godt for "mammahjertet" å vite at mannen min kunne dratt hjemom til pelsbarnet (og avlasta mine foreldre med lufting- det er snakk om en svær, sterk labrador). Ikke minst hadde vi håpet å få tatt med et pledd/en brukt bleie etc som han kan få lukte på før vi tar med lillemor hjem- slik at hun er litt "kjent" allerede.
På sykehuset her får far oftest være med tidligere enn fra aktiv fødsel, men barseltiden er redusert til ni timer pr dag tror jeg. Dvs at han må hjem og sove osv. Ingen familierom i bruk som familierom under korona.

Når vi skulle gni inn fettet på babyen så brukte vi en myk klut vi hadde med hjemmefra. Puttet den i en pose og tok med til hundene, tror det var lurt :)

På sykehuset her får far oftest være med tidligere enn fra aktiv fødsel, men barseltiden er redusert til ni timer pr dag tror jeg. Dvs at han må hjem og sove osv. Ingen familierom i bruk som familierom under korona.

Når vi skulle gni inn fettet på babyen så brukte vi en myk klut vi hadde med hjemmefra. Puttet den i en pose og tok med til hundene, tror det var lurt :)
Ja, hvis han kan få være ni timer om dagen/reise til og fra så er jo det det absolutt beste for oss- da kan han avlaste foreldra mine litt med hunden og sånn. Lurt det med å ta med en klut med lukt til hunden, hvis mannen får dra til og fra blir det nok noe vi gjør. Skal til jordmor på kontroll neste uke, så tenkte å spørre om hun har hørt noe mer fra sykehuset om hvilke rutiner de har nå og sånn. Spent på om mannen får være med på kontroll, planen var egentlig at han skulle det- men kan jo hende de har strammet inn igjen nå...

Høres bra ut sånn det er på ditt sykehus da! Her er det 4 familierom, og er man så heldig å få et av de så har ikke far lov til å forlate rommet eller avdelingen før barseloppholdey er over!! Får man derimot ikke familierom får ikke far komme på barsel i det hele tatt, så her er det svart hvitt:arghh: Så er det ledig familierom når jeg har født må vi stå mellom valget om mannen min skal være helt utilgjengelig for de to andre ungene våre, eller helt utilgjengelig for meg og minstemor... HÅPER veldig på at vi kan ha et døgn sammen på familierom da, så får han heller dra hjem før oss andre to... Har hatt 5 og 6 dagers opphold de andre gangene pga gulsot og for mye vektnedgang hos begge to, så håper jeg slipper det nå! Tanken på å være 5-6 dager borte fra de andre to uten å kunne få besøk av de noen timer hver dag er ganske vond for mammahjertet

Skjønner selvfølgelig det er kjipt at han har tidsbegrensning på seg og ikke kan overnatte da... Hvor mye smitte er det der du bor?

Skjønner selvfølgelig det er kjipt at han har tidsbegrensning på seg og ikke kan overnatte da... Hvor mye smitte er det der du bor?
Har vel akkurat blitt rødt nivå, ikke så ille som Oslo/Bergen, men mye mer enn på bygda :)

Utrolig kjedelig at de er så firkanta på det hvis man får familierom, og at han ikke får komme tilbake om han først drar...

Egentlig litt rart at ikke det er nasjonale retningslinjer på det der også...

Ja, hvis han kan få være ni timer om dagen/reise til og fra så er jo det det absolutt beste for oss- da kan han avlaste foreldra mine litt med hunden og sånn. Lurt det med å ta med en klut med lukt til hunden, hvis mannen får dra til og fra blir det nok noe vi gjør. Skal til jordmor på kontroll neste uke, så tenkte å spørre om hun har hørt noe mer fra sykehuset om hvilke rutiner de har nå og sånn. Spent på om mannen får være med på kontroll, planen var egentlig at han skulle det- men kan jo hende de har strammet inn igjen nå...
Det skal jo være oppdatert på nettsidene til sykehusene hva reglene er. Jordmora mi sa så, i tillegg til at jordmødrene er de første som får vite om endringer så de ikke feilinformerer oss :)

Back
Topp