Redd for korona?

Mammabobla

Forelsket i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Noen andre som er redd for å bli smitta av korona?
Jeg tenkee at de har faktisk ingen kunnskap om det evt påvirker fosteret!
Idag ble minsten sin barnehage stengt ned pga korona blandt tilsett, og jeg er så redd for å få det som gravid!

Jeg er livredd!! Og vi har ikke noe smitte her en gang, men jeg er helt sikker på at det kommer anytime soon for nå skal alle som bor rundt omkring hjem til jul :hungover:

Så har jeg en hysterisk mamma, hun sier jeg bør fulltidssykemelde meg (jobber i bhg så utsatt) pga korona, men føler igjen det er å ta litt vell i!

Jeg er veldig redd for å få det.. «heldigvis» har jeg vært sykmeldt siden tidlig i sommer, så jeg har vært veldig mye hjemme, og lite eksponert for eventuell smitte. Så det har vært hell i uhell! Skulle ønske det fantes mer kunnskap om det, men så lenge det er litt diffust så tar jeg alle forhåndsregler:nailbiting:

Ikke direkte redd for å få det selv, men redd for å evnt smitte andre. Er ikke i risikogruppen selv, men både mann og mellomste gutten er i risiko gruppen.

Ikke så veldig redd for å få det, men redd for å smitte andre. Og ganske stressa for at de stenger fødeavdelingene for fedre/medmødre igjen. Er IKKE klar for å føde alene/være alene på barsel i dagene etterpå!

Synes det hjelper fint lite at far får være med kun i aktiv fase og et par timer etterpå- det er jo i startfasen og dagene etterpå jeg ser for meg at kapasiteten er minst hos de ansatte, og at jeg vil trenge ham mest!

Kommer til å holde meg langt unna butikker/kjøpesentre etc på de travlsete tidene fremover, det er i alle fall sikkert. Julegavene er jeg snart ferdig med, og handling av mat får vi ta tidlig om morgenen eller sent på kvelden, tenker jeg. Har et oppdrag neste uke der jeg må inn til Oslo sentrum, men utover det holder jeg meg nok langt unna byen også.

Om fødeavdeling stenger for fedre/medmødre på barsel vil jeg RETTT i fra fødestuen og hjem!! Begynt å grøsse med tanken

LIVREDD!
frykter at de utsetter behandlingen jeg får på riksen om jeg blir smittet. Og det vil jeg ikke. I tillegg har jeg ikke noe ønske om å føde med maske og en jordmor i astronautdrakt.

Skolen til barna mine er stengt pga smitte. Elev i klassen til mitt barn har påvist smitte, så alle elevene er i karantene. Heldigvis er ikke vi voksne det (høres teit ut, men var det kommune overlegen sa). Fikk min yngste testet og det var negativt.

Kjenner jeg ikke er direkte redd for å få det, men tenker så klart over det. Jeg har gjort litt research på nettet og selv om det finnes tilfeller av smitte fra mor til barn så er brorparten av forskningsrapportene og artiklene om dette temaet rettet mot at de ikke ser noe stor eller større smitterisiko fra mor til foster eller hos gravide generelt, særlig i 3. trimester. Blir litt mer beroliget av å lese slike artikler:
"Virusoverføring fra mor til foster er sjeldent. En britisk studie publisert i juli i fagtidsskriften «Lancet Child & Adolescent Health» fulgte 116 koronasmittede gravide kvinner. Ingen av deres barn ble smittet av korona"

Det jeg tenker mest på er at lungene er ganske presset nå mot slutten. Sliter allerede med tung pust og siden det angriper lungene er jeg sånn sett mer redd for hva det kan gjøre med meg, enn fosteret.

Mannen har hjemmekontor og jeg kjører bil til jobb og sitter ellers ganske alene på kontor med god avstand til andre. Ikke er jeg spesielt super sosial for tiden heller og tar forhåndsregler. Vi kommer nok til å isolere oss litt mer mot slutten av svangerskapet tenker jeg i fare for at samboer kan bli smittet og ikke får være med på fødsel.

Og det er uaktuelt å føde med maske! Jeg får så vidt puste under engangsmaskene jeg bruker nå...:hilarious:

Kjenner og på det samme som dere nevner. Skulle jeg bli syk nå, covid-19 eller influensa.. vil jeg så klart sette meg selv i karantene med engang. Er mest redd for mannen skal syk. Vil jo være kjempe kjipt å ikke ha han der under fødsel. Kjenner heller ikke en plass at jeg vil bruke munnbind under en fødsel:dead:

Redd og redd, men merker i hvert fall at jeg tenker stadig mer på det – og, som omtalt i en annen trås; spesielt med tanke på at fars tilstedeværelse i fbm fødsel skal begrenses.
Er nok ekstra forsiktig når det kommer til forholdsregler siden jeg tenker at sykdom på toppen av graviditet ikke er så fristende. (Derfor tok jeg også, for første gang i mitt liv, influensavaksine i dag.)
Jeg er i utgangspunktet ikke redd for at en evnt. smitte skal påvirke babyen på noe vis.

Hei.
spennende tema og har tenkt endel på dette. Jeg er ikke direkte redd for corona men merker samtidig usikkerheten rundt hvordan enn vil reagere dersom enn får det.
En ting er at det ikke er så mye forskning enda på temaet så vi vet for lite og samtidig så er vi også ulike individ som reagerer ulikt. Så jeg går på jobb(40% pga bekken nå da) og gjør ærender men passer på å ikke dra rundt til folk og bevist på hvem enn møter.
Jeg leste igjennom forskningen som fhi la ut 1.sep som er en samleoversikt over studier til nå som gir vertfall en liten pekepinnen hvordan dette kan være for gravide.

https://www.fhi.no/publ/2020/risikofaktorer-ved-covid-19-infeksjon-hos-gravide/

Jeg er ikke direkte redd, vi har hatt lite smitte her. Men jeg er redd at de skal skjerpe inn på sykehusreglene og at jeg må føde alene.. syns også det er synd at vi ikke blir å kunne få besøk på sykehuset, men det har jeg absolutt godtatt altså. Men hva regnes egentlig som fødsels aktive fase?

Jeg er redd, ja! Bor midt i Oslo, så har vært for det meste hjemme de siste ukene.. Det tærer på det også, spesielt hodet og psyken. Samtidig som jeg bekymrer meg veldig for om far ikke skal få være med på fødsel/barsel.
Det at ingen andre kan komme på besøk på sykehuset er helt ok, og syntes det egentlig er litt deilig..

Jeg er redd, ja! Bor midt i Oslo, så har vært for det meste hjemme de siste ukene.. Det tærer på det også, spesielt hodet og psyken. Samtidig som jeg bekymrer meg veldig for om far ikke skal få være med på fødsel/barsel.
Det at ingen andre kan komme på besøk på sykehuset er helt ok, og syntes det egentlig er litt deilig..
Jeg er egentlig litt enig i det med at det er greit at ingen andre kan komme på besøk- så lenge jeg får ha far der så mye jeg vil/hele tiden. Tenker det kan være godt for kropp og hode å bare være i bobla mor-far-baby den aller første tiden. Det jeg er spent på er om far får være der, både under hele fødsel og etterpå- og om far evt får lov til å dra til og fra sykehuset, eller om vi "låses inn" fra vi ankommer til vi drar hjem. Vi har hund, og har avtalt med mine foreldre at de kommer og passer ham imens vi er på sykehuset, men hadde vært godt for "mammahjertet" å vite at mannen min kunne dratt hjemom til pelsbarnet (og avlasta mine foreldre med lufting- det er snakk om en svær, sterk labrador). Ikke minst hadde vi håpet å få tatt med et pledd/en brukt bleie etc som han kan få lukte på før vi tar med lillemor hjem- slik at hun er litt "kjent" allerede.

Jeg er ikke direkte redd, vi har hatt lite smitte her. Men jeg er redd at de skal skjerpe inn på sykehusreglene og at jeg må føde alene.. syns også det er synd at vi ikke blir å kunne få besøk på sykehuset, men det har jeg absolutt godtatt altså. Men hva regnes egentlig som fødsels aktive fase?

3-4 cm åpning og regelmessige rier tror jeg er den vanligste betegnelsen på aktiv fødsel. Førstegangsfødende har ofte lang latensfase og har da ofte rier en god stund før det blir noe særlig åpning.

Minst 4 cm og regelmessige rier. Det er individuelt, men mange tilfeller hvor du blir sendt hjem hvis du kommer uten å være i aktiv fødsel. Men det er veldig varierende altså. Som regel er det bare snakk om en mindre periode før pappen får være der. Litt annerledes ved igangsetting hvor mange er på observasjonspost til fødselen er i aktiv fase og du får en fødestue.

Det har også vært litt forskjellig praksis på det på ulike sykehus. Jeg vet at en del gravide her i hovedstadsområdet bytta fødested fra ullevål og riksen til bærum, for på sistnevnte har far fått være med helt fra starten, og bli mye lenger, enn på ullevål/riksen. "Tegnehanne" har jo skrevet om sin fødeopplevelse på instagram, der de på sykehuset nekta omtrent å sjekke henne, så da de endelig gjorde det var hun 7-8 cm åpning, og SÅ fikk hun ringe mannen liksom. Selv bor jeg bare minutter fra Bærum sykehus, så jeg håper veldig at lillemor holder seg inne minst til uke 35 (helst til etter 31.12.2020 også) slik at jeg får føde der.

Er skummelt. Det jeg frykter mest er å evt være smittet når jeg skal føde. Håper de snart finner en vaksine for dette drittet.

Jeg synes det er skummelt ja:-/ Jeg har høy kmi (37), og er vel derfor definert som risikogruppe ut i fra hva fhi har skrevet om gravide og corona. Er frisk og sprek på tross av høy bmi, men kjenner jo lungekapasiteten er dårligere nå i tredje trimester enn hva den er ellers... Må vel ærlig si at jeg frykter at jeg er en av de som ville blitt alvorlig syke, selvom det sikkert er en unødig bekymring. Ellers er jeg ikke på kjøpesenter/kafeer osv, og handler det meste på nett om dagen. Mannen skal ha hjemmekontor hele desember for å forebygge smitte hos seg selv, og vurderer nesten litt å holde ungene hjemme fra bhg i desember dersom smitten fortsetter å øke:(

Back
Topp