Redd for at de åpner skoler og barnehager etter påske

Jeg er i hvertfall glad de åpner igjen da jeg er minst like bekymret over sosioøkonomiske konsekvenser av nedstenging over flere måneder. Jeg forstår at risikogrupper osv. er ekstra bekymret og jeg håper at de får rom til å sykemeldes over lang tid og isolere seg om de ønsker det.
 
De regner med 18 mnd, men kan så klart ta lenger tid..
Vi hadde tenkt til å utsette barnehagestart til vi får flytta, som kanskje ikke blir før om ett år allikevel. Men vi får se.. Hu er jo 10 mnd på mandag. Må nesten se an hvordan det utvikler seg.
Jeg har fått med meg alt fra 1-3år :p vanskelig å si.
Dere er begge uføre, var det slik? Vi stresser med å få samkjørt slik at begge kan gå på jobb nå når vi ikke kan bruke de vanlige barnevaktene. Meeen, nå fikk samboer en sms isted med bilde av en mail fra ledelsen på jobb. Slik det så ut nå, så skal de bruke opp de stoffene de har på fabrikken og så må de stenge fabrikken i ca 4uker fra midten av mai. Så det løser jo vårt problem, hvertfall en stund:rolleyes:
 
Jeg stoler på at dette er rett beslutning og kommer til å sende mitt barn i barnehage når det åpner. Regner med at en forutsetning for dette er at smittespredning går riktig vei de neste to ukene.
Vi kommer dog til å holde avstand til besteforeldre så lenge det er påvist smitte her vi bor, og ellers forholde oss til andre retningslinjer.

Samme her :) Har ikke lest om saken ennå, men de har vel ikke sagt noe om at det er frivillig å sende skolebarn?
 
Ja.
Dette er ikke en "ubehagelighet" eller noe som er litt sånn "uffda, dette var da i veien for meg og mitt liv". Dette er en global krise med enorme konsekvenser. Da bør og skal man også vente "ubehagelig" lenge før livet blir normalt igjen. Vi lever ikke i en Hollywoodfilm, dette er ekte, og farlig.

----

Uforståelig at man har 4-5 dager med rolige smittetall også går man allerede inn for å slippe løs de mest aktive smittebærerene i samfunnet: barn som ikke har kunnskap om smittevern, og som oftest av alle er bærere av viruset uten at man ser symptomer på de. De er som skapt for at viruset skal få spredt seg mest mulig, under radaren. Så vel som voksne som også blir syke uten symptomer (les gjerne om Håkon som jogget til jobb hver dag som operasjonssykepleier til tross for at han faktisk var coronasmittet, kun oppdaget gjennom at han ikke har smak lenger så hverken vin eller chilisaus smaker noe: https://www.nordlys.no/hakon-skulle...r-noen-som-holdt-leven-med-meg/s/5-34-1287281 )

I mellomtiden kommer det flere og flere ettervirkninger av coronasmitten (livslange hjerteskader og lungeskader med nedsatt livskvalitet) og ingen vet hva f.eks effekten av coronasmitte hos en gravid kvinne er når barnet senere blir født. Vi vet så lite, og har endelig begynt å få ting under kontroll - så åpner man slusene helt for å bare spre smitte over hele landet igjen. Tragisk. Jeg håper mine familiemedlemmer og bekjente sykemelder seg alle som en i protest mot den dødsfaren de utsettes for av en uansvarlig regjering som agerer mot vitenskap og fornuft.

Man får vel ikke sykemelding om man ikke er syk?
 
Jeg har fått med meg alt fra 1-3år :p vanskelig å si.
Dere er begge uføre, var det slik? Vi stresser med å få samkjørt slik at begge kan gå på jobb nå når vi ikke kan bruke de vanlige barnevaktene. Meeen, nå fikk samboer en sms isted med bilde av en mail fra ledelsen på jobb. Slik det så ut nå, så skal de bruke opp de stoffene de har på fabrikken og så må de stenge fabrikken i ca 4uker fra midten av mai. Så det løser jo vårt problem, hvertfall en stund:rolleyes:
Ja vi er begge uføre så den delen er ikke noe problem. Hadde opprinnelig tenkt å gå i åpen barnehage, men det utgår når corona er her...
 
Samme her :) Har ikke lest om saken ennå, men de har vel ikke sagt noe om at det er frivillig å sende skolebarn?

Nei, det de nevner er at de ønsker at det samme gjelder over hele landet og at det ikke er opp til det enkelte fylke å avgjøre. Hjemmeskole kan man jo alltids gjennomføre selv, noen velger jo ikke å sende barna til skole i det hele tatt, men da forutsetter det jo at man ikke er i jobb eller har en arbeidsplass hvor det lar seg kombinere. :)
 
Vi skal uansett utsette barnehagestart, så tenker vi kan likesågodt utsette til etter at en vaksine er her...
Det hadde nok jeg også gjort om vi hadde kunnet og hadde hatt små barn.
Jeg hadde heller ikke sendt barnet mitt i bhg 20 april om det var så lite
 
Det hadde nok jeg også gjort om vi hadde kunnet og hadde hatt små barn.
Jeg hadde heller ikke sendt barnet mitt i bhg 20 april om det var så lite
Ja, vi har jo muligheten til det, da vi allikevel er hjemme. Jeg ser mange fordeler ved barnehage, men ikke i slike situasjoner som denne når vi har mulighet til å ha hu hjemme.
 
Nei, det de nevner er at de ønsker at det samme gjelder over hele landet og at det ikke er opp til det enkelte fylke å avgjøre. Hjemmeskole kan man jo alltids gjennomføre selv, noen velger jo ikke å sende barna til skole i det hele tatt, men da forutsetter det jo at man ikke er i jobb eller har en arbeidsplass hvor det lar seg kombinere. :)

Kan ikke noe om temaet, men trodde man måtte søke for å få ha hjemmeskole (til vanlig) da det ellers er skoleplikt?
 
Kan ikke noe om temaet, men trodde man måtte søke for å få ha hjemmeskole (til vanlig) da det ellers er skoleplikt?

Ja, det er godt mulig. Jeg vet faktisk ikke noe om det, annet enn at man fra tid til annen hører om foreldre som har hjemmeskole med barna sine.
 
Det er ikke skoleplikt i Norge, men man må ha hjemmeskole eller privatskole om man ikke går i den offentlige. Å få innvilget hjemmeskole grunnet risikogrupper i vår bør være uproblematisk.

Sykemelding alle som en som var antydet er derimot både ulovlig og usolidarisk


Ikke agerer regjeringen mot spesialistene råd heller, tvert imot åpner de saktere enn de råd de får fra helsedirektoratet tilsier.
 
Minsten skal da på skolen fra 27. april - hun er i 2. klasse og det har gått veldig greit her hjemme. Det høres ut som regjeringen har vurdert og funnet ut at dette er måten å prøve å få gang i hjulene igjen.
Tror de blir raske å stenge ned igjen om det trengs og det kommer nok regler og guidlines til de i risikogruppa som i DK
 
Kan ikke noe om temaet, men trodde man måtte søke for å få ha hjemmeskole (til vanlig) da det ellers er skoleplikt?
Jeg vil nesten tro (uten at jeg vet det) at det ikke nødvendigvis er så strengt for tiden, at det ikke er vanskelig å evnt få innvilget søknad om hjemmeskole :) og som kengu sier, så skal de som er i risikogruppe eller med noen i familien som er det fortsatt ha hjemmeskole:)
 
Når ER det greit å delvis åpne? (de har avlyst festivaler o.l frem til juni foreløpig, de åpner ikke alt med det første. Men mulig at jeg ikke har fått med meg alt)

Greia er at de må sette for og imot opp mot hverandre ifht delvis åpning eller ikke. Jeg ser i det daglig at brukerne vi hjelper på heldøgns sliter maks allerede, ved å ikke kunne få se familien. Den ene kommer helt ærlig til å forfalle helt, både psykisk og fysisk... Men pårørende får ikke treffe brukeren før h*n er døende. Altså, brukeren er 100år! Skal h*n aldri få se familien igjen? For det er det som kommer til å skje :(

Enkelthistorier er ikke riktig å bruke når man snakker om en global situasjon. Det er klart det finnes unntak hvor man kunne gjort noe for å skape gode minner i siste del av livet - hva det har med mennesker i sin beste alder som tvinges i farlig arbeid å gjøre forstår jeg ikke.
 
Enkelthistorier er ikke riktig å bruke når man snakker om en global situasjon. Det er klart det finnes unntak hvor man kunne gjort noe for å skape gode minner i siste del av livet - hva det har med mennesker i sin beste alder som tvinges i farlig arbeid å gjøre forstår jeg ikke.
Det er jo ikke enkelthistorier, dette gjelder hele avdelingen jeg jobber 40% av tiden på. I tillegg er det mange eldre som sitter alene i hjemmene sine, de får kun besøk av oss (10-20min tre ganger om dagen og et tilsyn på kanskje 30min). Dette går jo igjen i alt av institusjoner og slike ting. Kanskje det hadde vært veien å gå i første omgang? At de eldre på institusjoner fikk lov å få besøk av sine pårørende, med de reglene som følger selvfølgelig. Men da risikerer man smitte inn på institusjonene og da er det kjørt der. Det ser vi nå på et sykehjem i nabokommunen, fem brukere har dødd til nå.

Ett sted må en begynne. Jeg lurer veldig på hvor lenge som er lurt å skulle holde alt stengt før det ender med et smell til høsten/vinteren igjen:shy: for et smell kommer det, en eller annen gang. Vi i helsevesenet går bare på vent, stille før stormen kan man si:banghead:
 
Det er jo ikke enkelthistorier, dette gjelder hele avdelingen jeg jobber 40% av tiden på. I tillegg er det mange eldre som sitter alene i hjemmene sine, de får kun besøk av oss (10-20min tre ganger om dagen og et tilsyn på kanskje 30min). Dette går jo igjen i alt av institusjoner og slike ting. Kanskje det hadde vært veien å gå i første omgang? At de eldre på institusjoner fikk lov å få besøk av sine pårørende, med de reglene som følger selvfølgelig.

Ett sted må en begynne. Jeg lurer veldig på hvor lenge som er lurt å skulle holde alt stengt før det ender med et smell til høsten/vinteren igjen:shy: for et smell kommer det, en eller annen gang. Vi i helsevesenet går bare på vent, stille før stormen kan man si:banghead:

Men da snakker du om å åpne gamlehjem, sykehjem eller institusjoner - ikke skoler og barnehager. Altså er jeg litt usikker på hvorfor kortene blandes når vi snakker om skoler og barnehager og at yrkesaktive voksne utsettes for smittefare?

Det er utelukkende til beskyttelse for de svakeste og de som har ekstremt høy sjans for å dø at man har stengt ned sykehjem/gamlehjem/sykeinstitusjoner. Det vil alltid kunne komme en ansvarsløs idiot som kommer innom og er pasient 0. Og plutselig sprer dødsfallene seg som ild i tørt gress på slike sårbare institusjoner. Da kan det hende at gamletante olga på 100 dør lenge før hun i det hele tatt får tid til å se familien sin igjen, fordi nabodamen fikk besøk av sin skjødesløse sønn som ikke tror at corona er noe verre enn en forkjølelse. Altså har vi en catch 22-situasjon okke som. Her i mitt land har særlig gamlehjem vært de verste stedene hvor sykdommen har spredt seg og menneskeliv har gått tapt i et mye større antall enn ellers i samfunnet.

Man får vel ikke sykemelding om man ikke er syk?

Man kan vel si man blir syk av stress og angst, eller er psykiske tilstander ikke lenger en sykdom mener du?
Forøvrig er jeg for å utnytte systemet og lyve om at man er syk når systemet driter så ekstremt i din egen sikkerhet at de bare kaster deg ut i ilden. Da sier jeg: meld dere syke. Alle mann og kvinner. Vis fingeren tilbake.
 
Det er ikke skoleplikt i Norge, men man må ha hjemmeskole eller privatskole om man ikke går i den offentlige. Å få innvilget hjemmeskole grunnet risikogrupper i vår bør være uproblematisk.

Sykemelding alle som en som var antydet er derimot både ulovlig og usolidarisk

Ikke agerer regjeringen mot spesialistene råd heller, tvert imot åpner de saktere enn de råd de får fra helsedirektoratet tilsier.

Og ansatte som er i risikogruppene? Hva skal de gjøre?

Det er etter min mening svært usolidarisk å gå mot vitenskap og fornuft og åpne alt slik regjeringen gjør - og ingen har sagt at vitenskapens fasit ligger hos helsedirektoratet. De har gjort mye "ymse" og hatt mye "ymse" uttalelser som har vært i strid med det WHO og andre forskningsinstanser har anbefalt og/eller beskrevet. Mitt syn er at det burde være ulovlig å hive arbeidstakere slik foran seg på togsporet fordi man er lei av trykket fra foreldre som ikke gidder å ha unga sine hjemme mer. Streik og ulovlige tiltak er helt ok når usolidarisk og umoralsk handling blir påført en av maktinstitusjoner.
 
Og ansatte som er i risikogruppene? Hva skal de gjøre?

Det er etter min mening svært usolidarisk å gå mot vitenskap og fornuft og åpne alt slik regjeringen gjør - og ingen har sagt at vitenskapens fasit ligger hos helsedirektoratet. De har gjort mye "ymse" og hatt mye "ymse" uttalelser som har vært i strid med det WHO og andre forskningsinstanser har anbefalt og/eller beskrevet. Mitt syn er at det burde være ulovlig å hive arbeidstakere slik foran seg på togsporet fordi man er lei av trykket fra foreldre som ikke gidder å ha unga sine hjemme mer. Streik og ulovlige tiltak er helt ok når usolidarisk og umoralsk handling blir påført en av maktinstitusjoner.

Ditt syn har jeg fått med meg, og jeg er ikke enig i dine bastante meninger og uttalelser.
De åpner ikke skolene fordi foreldre er lei, de åpner skolene fordi det er anbefalt, fordi det fakrisk ikke er bevist at det var nødvendig å stenge det helt heller. Og de åpner slett ikke hele skolen.
Og jeg er ikke uenig at streik er greit i visse tilfeller. Jeg er bare helt uenig med deg i at dette er en slik situasjon.
 
Back
Topp