Redd for å føde???

steinbukken

Glad i forumet
Gjennom hele svangerskapet fikk jeg servert mange skrekkhistorier som gjorde meg kjemperedd til selve fødselen.. Men på slutten gikk det ikke inn på meg lenger..
Det å grue seg var bortkastet tid for meg.. fødselen min gikk over all forventning :-)

Jeg ble satt på kur kl. 12.00, og i 15-16.00 begyndte riene å bli vonde, jeg satt 1 time i badekar, noe som gjorde at jeg fikk slappe av.. når jeg var ferdig fikk jeg prøve lystgass, den hjalp utrolig mye!! Deilig rus...hehe! jeg fikk konsentrert meg om pusten..
i 20.00 tiden på kvelden fikk jeg epidural, noe som tok bort 95% av alle smertene,, da hadde jeg 4-5 cm åpning... Etter det var resten av fødselen himmelsk..

De skrudde ikke ned epiduralen når jeg skulle presse, så jeg hadde full bedøvelse når jeg presset.. Jeg kjente godt når hodet kom, og når det var ute datt resten av kroppen ut også...Og da var all smerte borte..og all glede kjempestor..kl. 00.28 var gutten ute!
Nå er det 6 uker siden fødselen, og jeg vil gjærne føde igjen..

Poenget mitt er at mange vil føde sine barn MED smerte..
Hva er vitsen i å ha det verre enn en må?
Vi lever i 2006 og har fantastiske sykehus med masse muligheter for smertelindring..

Jeg er glad jeg tok i mot alt det de hadde å tilby av smertelindring, jeg sitter IKKE igjen med en kjip og skremmende opplevelse..men en positiv og god opplevelse som jeg gjærne vil gjøre igjen:-))

Så lykke til alle fødene, og ta imot den hjelpen de har å tilby!!  Min lille prins var overvåket under hele fødselen pga. smertelindring..og han hadde det bra hele veien, sugerefleksen var helt topp når han kom ut..

Ikke hør på hva alle andre sier, snakk med jormødrene og legene..det er de som vet best!!

Klem fra kjempestolt mamma

En hører som regel skrekkhistoriene, og det er kjempesynd.. for de aller aller fleste går det som regel bedre enn forventet..

Gled dere til fødselen, det er den største opplevelsen jeg har hatt i hele mitt liv:-))

Og nå koser jeg meg med babyen vår som er kjempe-snill og go!!

Noen har lavere smerteterkel enn andre..noen har videre bekken enn andre.. Spiller en god del inn på hvordan opplevelsen av fødselen blir. Jeg for min del har ett rommelig bekken, og rimelig høy smerteterkel.. Var helt andre smerter enn jeg hadde forestilt meg. Fødte uten bedøvelse jeg, og gjør det gjerne igjen! Godt å høre at det er andre også som ikke synes det var helt på trynet å føde.. hehe[;)]

Jeg skal ikke føde, men er redd for når samboer skal føde at noe skal skje med henne, rett for at noe skal gå galt, men det er vel sikkert vanlig paranoia. Vet jo at alt går somregel bra.

så fint du hadde en positiv opplevelse.. lever i den tro at jeg skal klare det uten epiduralen, er litt redd sånne store nåler.. men det er vanskelig å si nå.. aner jo ikke hvordan jeg takler "smertene", får jeg vondt nook tør jeg helt sikkert å ta bedøvelse[:D]
tenk på alle damene i landsbyene sørover... som er pent nødt til å sette seg på huk i åkern å trykke den ut uten noe hjelp i det hele tatt.. vi er ganske heldige her i norge ja[:)]

Jormødrene overvåker babyen under hele fødselen med registreringsbelte og elektroder..
Er det noe i veien med barnet som er truende er det rett på operasjonsbordet og forløser barnet med keisersnitt...
De har FULL kontroll, og både mor og barn er i beste hender på sykehuset!!

Gled dere til den store dagen, og tenk at det blir som det blir uansett hva dere tenker om fødselen..
Jeg tror faktisk samboeren min hadde det verre enn meg ei periode under fødselen..

Psykisk smerte som redsel er mye verre enn den fysiske smerten som jenta har under fødselen:-))

Fint at du hadde en fin fødselsopplevelse. Jeg valgte å ikke få annen smertelindring en akupunktur. Ønsket ikke epidural og iallefall ikke lystgass. Vil bare si at man kan ha en positiv opplevelse uten bedøvelse også. Selvfølgelig var det vondt, men hadde ingen problem med å takle disse smertene.[:)]

Vi er alle forskjellige og har forskjellige smerteterskler, men allikevel....tippoldemora mi fødte 15 unger...Uten smertestillende, da skal jeg oxo klare det, neitakk ingen smertestillende her i gården...[:D] synes faktisk det er spennende å få se hvordan kroppen min jobber av seg selv:)

Når jeg skulle ha så var det sete fødsel. Hadde ikke hørt så mange skrekk historier om det. Men flere om vanelig fødsel. Jeg vile ta ks men når jeg lå der så blei det vanelig fødsel. Og angrer ikke ett sek. 5 min etter fødslen så var det en som spurte meg om jeg ille fødeigjen.. Og det var ett klart JA.. sÅ er sant det. Ikke hør på alle andre.. Ungen må ut og opplevelsen er forskjellig for alle.....

ja, på slutten er en ganske så lei og vil få det overstått!

Men en vet ikke hvordan en reagerer på smertene...så det er betryggende å vite at en kan få noe, hvis en trenger det...håper dere får en fin opplevelse

Det er verdt hver en smerte!!

heldig du hvor smertestilliende fungerte[8|] her funka kun epiduralen i 10 min og så sank smertene lenger ned og satt i gang igjen.Lystgassen var jo rene vitsen fordi de hadde koblet den feil[:@] Så jeg måtte føde med smerter og hadde gitt alt for å slippe[;)]

mine to fødsler har vært alt annet en smertefrie, så jeg har søkt keisersnitt denne gangen:))))

Jeg håper jeg får en fin fødsel også, har foreløpig tenkt til å prøve uten "kunstig" smertelinding. Heller bruke badekar, massasje (hvis jeg liker det da) og muligens sterilevannpapler(eller hva det heter) Men hvis jeg merker at det her blir alt for ille eller at fødselen blir veldig lang, kommer jeg til å spørre om noe mer. ( det værste som skjer er at jeg blir flyttet til en annen avdeling i så fall ) Syns det er så vanskelig å forestille seg hvordan det blir når jeg aldri har gjort det før, så jeg får vel egentlig bare kaste meg ut i det, og se hva som funker eller ikke for meg[:)]

[:)]Har sagt fra at jeg skal "dopes ned" fra det øyeblikket jeg ser sykehuset.... Smertelindring? JA TAKK- MYE!!!![:D]

når jeg gikk gravid fikk jeg oxo høre mange skrekk historier, men når jeg føda så var det like vondt som  folk sa det ville være.
jeg ville gjerne ha bedøvelse, og det var vel det som holdt oppe mote mitt for å føde oxo, men når jeg kom på føden med 3-4 cm opning så fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få noe siden det var fortidlig, og da tokk jeg et bad i steden for, når jeg var ferdig der var det vakt skifte og jeg fikk en utrolig flink og snill jordmor, når hun skjekket åpningen min da var det 7 cm, og da tenkte jeg at da var det kansje på tide å få noe mot smerten, men nei da nå var det liksom forsent nå [:@] og hun spurte meg hvorfor jeg ikke fikk noe istenden for å gå i badekaret, og når jeg sa at jeg hvorfor så sa hun da må du nok klare deg uten [&o] så jeg hadde blitt lurt jeg [&o] hadde en fødsel uten bedøvelse men når jeg tenker tilbake på fødselen så var det nok til det beste [:)] jeg er kjempe stolt å føde uten bedøvelse og det bygger lit på selvfølsen oxo [;)]
men lykketil jenter [:D]

Det var jo bra du har en sånn opplevelse! Jeg fikk bare lystgass og synes det var helt greit! Men jeg grudde meg mer til å få smertestillende...

Så jeg også har lyst til å føde igjen![:D]

Back
Topp