redd etter JM time - SFmål

enliterkjærlighet

Flørter med forumet
Har vært hos jordmor for andre gang i dag. Er 23 uker på vei og var der første gang i uke 13. Når hun målte SF målte hun det til å være akkurat på normalen, men legen min har målt meg til å være over normalen. Det er en stor forskjell på det de har målt. Og ikke nok med det, men så sier jordmora "altså om det er legen og jeg som måler forskjellig eller om ungen har sluttet å vokse vet jeg ikke, men det er nok ikke noe å bekymre seg for!". Hva F***?! Her er jeg redd og usikker nok som det er også får jeg en sånn beskjed. 4 uker til neste kontroll 
emoticon

Er det flere som har fått store forskjeller på SF målene til lege og jordmor??

Ja, forrige svangerskap var jeg til forskjellige leger, og var spes en som målte helt forskjellig fra de andre. Han var ny og det var første gang han hadde sv.skapskontroll. Turte såvidt å ta på magen min. Men altså, jordmor kan jo ikke si sånn til deg?! Da hadde jeg også blitt bekymret. Tror faktisk jeg ville ringt til sykehuset og hørt med de. Si hva hun sa, gi de målene og si du bli veldig redd! "kanskje ungen har slutte å vokse, god sommer og ses om 4 uker liksom". IKKE greit! Håper du klarer å slappe av uansett hva du velger å gjøre.

Jeg merket at jordmor og legen gjorde det på forskjellige måter, så jeg kommer til å følge det jordmor gjør.

Jeg sniker litt fra oktober 12:) Men akkurat det samme skjedde med meg, legen målte godt over det grønne feltet og jordmor målte litt under streken på det grønne. Jeg ble veldig bekymret, så jeg bestilte en legetime i etterkant. Da fortalte legen min at det ofte blir målt forskjellig og at jeg ikke skulle bekymre meg. Jeg var ca 23 uker da. Er 27 uker nå og magen vokser godt og det er mye med liv:)

Ja, det stemmer at det er forskjell på hvem og hvordan de måler. Ellers tror jeg ikke det er så mye å være bekymret over.
Jeg lå under på symfysemålet nå hos jm, men har en viss følelse av at babyen i magen er stor (fordi el-terminen min er en uke senere enn ul-terminen).
Sist gang så lå jeg over ved fødselen, mens ho hespetre-legen som jeg hadde spurte meg "er du sikker på at du er på overtid? du har så liten mage".... Da var jeg 8 dager over termin, lå på fødestua og hadde rier....

"Alle" måler på sin måte, så ideelt bør kun en person måle hele svangerskapet gjennom om man vil være sikker på at det blir gjort etter samme mal. 
Om jeg skal driste meg til å anslå noe, ville jeg ha holdt en knapp på jordmors målinger, da det er hennes spesialfelt på en måte. Har også hørt noen leger si at de ikke er så gode på dette med sf-mål.
Men - enig i at hun ikke bør gi deg en så usikker tilbakemelding. Uproff uttalelse der, syns jeg.

Tusen takk for svar jenter! Det hjalp veldig :) Jeg skal allikevel ringe legen min i morgen, også vurderer jeg å slutte å gå hos JM.. 

Back
Topp