Redbull og nyfødt baby som ammes

Ser at flere gleder seg til å nyte en energidritt (type redbull) etter babyen er født. Men de aller aller fleste babyer ammes jo. Er det ikke slik at disse drikkene frarådes når man ammer?

Ref. til denne tråden f.eks http://forum.babyverden.no/threads/energidrikke-og-amming.1877417/

Hei Tamara.

Man kan fint drikke litt energidrikk når man ammer, men man skal være veldig forsiktige med mengdene.
En energidrikk inneholder ofte mye koffein, og det er koffeinet ammende anbefales å begrense inntaket av. Det er fordi nedbrytningen av koffein hos nyfødte og små barn går veldig sakte. Koffein går over i morsmelken, så og jo mer koffein mor drikker, jo mer får barnet i seg. Høyt inntak av koffein kan medføre at barnet kan bli irritabelt og urolig og det kan gi søvnvansker.

Det anbefales at ammende ikke bør ha et inntak av koffein som er høyere enn 100-200 mg koffein per dag. En typisk energirdikk på 250 ml inneholder cirka 80 mg koffein. Det betyr jo at man kan velge å drikke en energidrikk om dagne, men at man da skal være forsiktig med å drikke andre koffeinholdige drikker, som for eksempel kaffe.

Håper dette ga svar på spørsmålet ditt.
God påske!
 
Hva med Coca Cola, Pepsi Max osv? Hvor mye koffein inneholder et glass av disse drikkene?
Slo meg nettopp at jeg kanskje har drukket litt mye av dette innimellom og at det kanskje derfor er at vesla er litt mer urolig og sover dårligere på dagen...
 
Jeg ble så satt ut av svaret til ernæringpersonen her at jeg bare må si noe. I redbull og andre energidrikker er det syntetisk taurin, taurin er et næringsstoff som trengs i hjertet, men den syntetiske taurinen i redbull og aspartamen i light brus kan gi hjertekramper, sammen med koffein så er dette direkte helseskadelig. Det er en grunn for at produsenten advarer gravide og ammende om å drikke dette. Jeg har ikke noe formell utdannelse, men jeg har studert ernæring i nærmere 5 år, og det viser seg at disse syntetiske tilsetningene kan gi alvorlige helseplager så små babyer bør absolutt skjermes fra disse stoffene.
 
Jeg ble så satt ut av svaret til ernæringpersonen her at jeg bare må si noe. I redbull og andre energidrikker er det syntetisk taurin, taurin er et næringsstoff som trengs i hjertet, men den syntetiske taurinen i redbull og aspartamen i light brus kan gi hjertekramper, sammen med koffein så er dette direkte helseskadelig. Det er en grunn for at produsenten advarer gravide og ammende om å drikke dette. Jeg har ikke noe formell utdannelse, men jeg har studert ernæring i nærmere 5 år, og det viser seg at disse syntetiske tilsetningene kan gi alvorlige helseplager så små babyer bør absolutt skjermes fra disse stoffene.

Hei Bruker841lis.
Du har rett i at redbull inneholder noe taurin, men så vidt jeg vet er det ikke konkludert med at dette utgjør en fare ved inntak av små mengder? Og at det derfor er koffeinet som uansett blir den begrensende faktoren når det kommer til mengdene man kan innta når man ammer. Dette omtales av både Mattilsynet og Helsedirektoratet, og det er det jeg har forholdt meg til.

I denne artikkel fra Mattilsynet har de blant annet også vurdert taurin, men ikke kommet til en konklusjon: http://www.matportalen.no/matvaregr..._ungdom_bor_vaere_forsiktig_med_energidrikker

Hvis du har noen nyere kilder eller annen informasjon rundt energidrikker og bruk av taurin, så må du gjerne sende de over så jeg kan se på de. Jeg er selvfølgelig opptatt av å gi fra meg riktig informasjon og vil veldig gjerne lære :)
 
Hva med Coca Cola, Pepsi Max osv? Hvor mye koffein inneholder et glass av disse drikkene?
Slo meg nettopp at jeg kanskje har drukket litt mye av dette innimellom og at det kanskje derfor er at vesla er litt mer urolig og sover dårligere på dagen...

Hei Smurfelykke.

En desiliter cola inneholder ca 15 mg koffein, så litt mindre enn energidrikker. Men det er som med barn som med oss voksne at noen kan reagere kraftigere på koffein enn andre, så du kan jo eventuelt prøve å trappe litt ned på inntaket for se om barnet får det bedre da :)

Her står det litt mer om hva ulike drikker inneholder av koffein, hvis det skulle være av interesse: http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/mye_koffein_kan_gi_helseproblemer

Lykke til med den lille :)
 
Back
Topp