Reaksjon på pære?

Bollebaker87

Elsker forumet
Septembergull'17
jeg har så smått begynt med små smaksprøver (mindre enn en teskje) til jentungen på 4 mnd.
Foreløpig har hun kun fått mos av kokt pære.
Mesteparten kommer ut igjen, så er ikke mye hun får i seg.

Jeg har lagt merke til at alle tre dagene hun har fått pære har hun fått røde prikker på kinn og i tinningen.
Hun har fått mosen tidlig på formiddagen og til kvelden er prikkene borte igjen. Det virker ikke som de plager henne.

Tyder dette på at hun ikke tåler pæremos og jeg bør slutte å gi det?
Bør jeg ta en pause fra pære og prøve senere?
Eller er det vanlig at de kan bli prikkete ved introduksjon av mat?

Noen som har erfaring rundt dette?

Du bør unngå det da ja, for sånne reaksjoner er ikke normalt når de tåler maten.

Da rydder vi bort pære og prøver oss på noe annet :)
Det er mye allergier i familien, mer og mindre alvorlige, så vi får være litt forsiktige og prøve oss frem.

Lurt. :)

Potet/søtpotet eller gulrot f.eks. er søtt og godt å begynne med. :)

Jeg har laget porsjoner med gulrotmos som jeg har i fryseren, så får prøve oss på de i stedet :)

Kjempesmart å fryse ned ja. Jeg brukte isbitformer/poser i begynnelsen, for det var så geniale porsjoner for smaksprøver. :)

Hvis barnet er klart for maten vil man stort sett ikke oppleve reaksjoner som prikker i huden, treg mage etc, hvis det oppstår er det bare å vente en liten stund før man prøver igjen :) Mange barn er ikke klare for fast føde før de er 7-8 måneder gamle, så det er ingen hast, bare følg babyen din og hvordan den håndterer det :)

Jenta mi er allergisk mot eple og pære (og melkeprotein), men da får hun både utslett, oppkast og diare

Back
Topp