Reaksjon på grøt eller melkeintoleranse?

nuttakanutta

Forumet er livet
Junibarna 2015
Har baby på 6 mnd som ble fullammet i 6 fulle mnd.. Startet med grøt når hun var 6 mnd og en uke gammel.

Gjennom ammeperioden hsr hun i perioder hatt magevondt grønn og slimete avføring..

Startet med en 4 mnd grøt fra nestle.. Etter få smaksprøver begynte hun å gulpe mye mer, diaree og grønn avføring..

Har nå tatt pause på grøt og kjøpt en annen sort som vi skal prøve fra i morgen.

Men begynte å tenke på at hun kanskje reagerer på kumelk? I såfall hva er alternativene på grøt? Kun sinlac?

Hvis du går på helsekost får du kjøpt holle grøt! De er uten melk! Kan lages med mm, mme, fruktmos eller vann!

Prøv en melkefri grøt, Holle fra helsekost for eksempel. Bruk den i 2 ukers tid. Om hun blir bedre i magen iløpet av to uker kan du igjen forsøke med Nestlé eller lignende med melk i for å se etter reaksjon.

Det kan være to ting: enten en reaksjon på introduksjon av fast føde generelt, mange barn får magetrøbbel inntil magen blir vant til mat. Eller en reaksjon på melkeprotein.

Vår jente plagdes med å fordøye grøt, derfor begynte vi med grønnsaker da det er mildere for magen og kan gi mindre problemer.

Du kan jo koke opp grøt selv, av havremel og vann eller andre meltyper man har i kjøkkenskuffen. Da kan du koke nok til 4 dager og ha det stående i kjøleskap, bland gjerne inn fruktmos for smak, pluss fett. Ellers trenger ikke babyen grøt, grønnsaksmos er mye snillere for magen og tarmene, og inneholder så mye bra. Her startet vi med søtpotetmos og litt sånne søte grønnsaker. Lagde også en del fruktmos og blandet chiafrø eller havremel i :-) Den lille her reagerte på melkepulveret i mme og kjøpesgrøt, men det gikk over etter et par måneder

Min jente reagerte på melk i grøten ved rødt utslett rundt munn mens hun spiste. Jeg ga så kun melkefri grøt i 2-3 uker. Så testet jeg med "vanlig " grøt igjen, og hun reagerte igjen på samme måte. Da henviste helsestasjonen henne til barnelege.
Anbefaler forresten ikke Holle sin grøt, da den ikke er tilsatt jern, noe de trenger påfyll av fra 6 måneders alder.

Min jente reagerte på melk i grøten ved rødt utslett rundt munn mens hun spiste. Jeg ga så kun melkefri grøt i 2-3 uker. Så testet jeg med "vanlig " grøt igjen, og hun reagerte igjen på samme måte. Da henviste helsestasjonen henne til barnelege.
Anbefaler forresten ikke Holle sin grøt, da den ikke er tilsatt jern, noe de trenger påfyll av fra 6 måneders alder.

Hirsegrøt og havregrøt inneholder naturlig mye jern! Og hvis man i tillegg lager grøten med aprikos så får man ekstra jern og c-vitamin. C-vitaminene bidrar igjen til økt jernopptak!

Melk som er tilsatt til andre grøttyper bidrar faktisk til hemmet jernopptak så at de er jernberiket hjelper egentlig ikke så mye når de er tilsatt melk. Går litt opp i opp!

Det beste er hirsegrøt og havregrøt enten hjemmelaget eller fra feks holle! Fordelen med holle er du slipper å koke :p

Holle grøt tilsatt f.eks aprikos er bra. Jeg mente grøten alene har fått mindre bra skår grunnet manglende tilsatt jern. Men, jeg har skjønt at de lærde strides :p

Gav annen grøt i dag.. Ikke mye jeg fikk i henne men fryktelig urolig unge! Sover lite og nekta sovne i kveld.. Usikker på om det er sammenheng.. Kan hun bli sånn av bare et par små skjeer liksom? Får det ikke helt til å stemme heller...

Back
Topp