Reagerer ikke på navnet Sitt, autisme?

Snusmumrikk1

Bli kjent med forumet
Var hos helsesøster, og hun reagerte på at barnet mitt ikke reagerer på sitt navn under timen. Må komme tilbake for hørselstest.

som alltid, googlet jeg en del, lest masse. Og da kommer det opp autisme. Noen som har vært borti det samme? Blir selvfølgelig veldig bekymret, og gruer meg veldig til neste time hos helsesøster, da jeg er redd dette blir et tema..

Hilsen en veldig bekymret mamma

Var hos helsesøster, og hun reagerte på at barnet mitt ikke reagerer på sitt navn under timen. Må komme tilbake for hørselstest.

som alltid, googlet jeg en del, lest masse. Og da kommer det opp autisme. Noen som har vært borti det samme? Blir selvfølgelig veldig bekymret, og gruer meg veldig til neste time hos helsesøster, da jeg er redd dette blir et tema..

Hilsen en veldig bekymret mamma

Hvor gammel er barnet?
Reagere det ellers på lyder?

Ville sjekket hørsel og trenger ikke å være autisme

Jeg vet lite om hos barn autisme, men det er mange varianter og jeg tror ikke en ting er nok til å stille en slik diagnose. Hvis det kan være noe sånt blir det skikkelig utredet, og dere får sikkert masse informasjon. Hvis du er bekymret kan du også snakke med fastlegen til barnet og få mer informasjon der. Mine gutter er 3 og 5, og reagerer bare på navnet sitt hvis de føler for det :p Jeg tror at med så små barn kan det være alt eller ingenting, men hvis det er autisme er det fint å finne ut av det så tidlig. En venninne har barn med autisme, og hun har beskrevet at barnet ikke likte å bli båret av foreldrene, hadde tilsynelatende ingen behov for kos, og unngikk blikkontakt, men jeg tror sånt varierer veldig. Lykke til :) Håper dere finner ut av det :Heartred

Uff da ❤️ det er så vondt når en begynner å Google sånn. Google gir ofte både kreftdiagnose og autismediagnose dessverre :arghh: jeg tenker at hvis barnet ditt er 1,5 år og er autist ville du ha begynt å lure innen denne tiden. At h*n ikke reagerer på navnet sitt er ikke nok. Er dette noe du har reagert på før, at h*n ikke hører på navnet? Hvordan er samspillet med dere og med andre barn? Mest sannsynlig er det bare selektiv hørsel og det er HELT normalt. Min 4 åring hører etter når ho selv vil. Jeg kan si navnet hennes 10 ganger før ho svarer fordi ho er opptatt med sine ting, føler at situasjonen er ubehagelig osv. ❤️

Tenker det er mer sannsynlig med hørsel, men det trenger ikke være noe.
Begge mine hører det de selv vil, og har lurt på om de hører dårlig, men det kommer mer an på humøret virker det som. De er nå 2,5 og 5,5

Hei :) hvor gammel er barnet? det er veldig lurt att sjekke hørsel først så tar dere det derifra.følger barnet med blikken?snakker barnet?
Jeg har vart gjennom det prosedyren. Har vart innom hørselavdelnig før test men han var liten og ikke samarbeids villig.hva det en sko vær så vil dere få god hjelp vidare:) Du må ikke Google da blir man sprø.
hilsen mamma til en med barn autisme:Heartred

Synes ikke man skal overproblematisere ting. Det kan jo være tusenogen grunner til at barnet ikke reagerte på navnet sitt der og da. Vet barnet hva det heter, har dere «trent» hjemme på å si navnet og at barnet reagerer på det? Hvis ikke du har merket at barnet konsekvent ikke reagerer på navnet sitt og når du snakker til hen, så er det jo ikke noe galt med hverken hørsel eller utvikling.
For eksempels skyld, så vet mange hunder godt hva de heter, de hører bra og de har ikke autisme, men de reagerer likevel ikke alltid når eieren roper... Iblant er det sånn med folk og :hilarious:

Uff da ❤️ det er så vondt når en begynner å Google sånn. Google gir ofte både kreftdiagnose og autismediagnose dessverre :arghh: jeg tenker at hvis barnet ditt er 1,5 år og er autist ville du ha begynt å lure innen denne tiden. At h*n ikke reagerer på navnet sitt er ikke nok. Er dette noe du har reagert på før, at h*n ikke hører på navnet? Hvordan er samspillet med dere og med andre barn? Mest sannsynlig er det bare selektiv hørsel og det er HELT normalt. Min 4 åring hører etter når ho selv vil. Jeg kan si navnet hennes 10 ganger før ho svarer fordi ho er opptatt med sine ting, føler at situasjonen er ubehagelig osv. ❤️
Har ikke reagert på det før, før helsesøster påmerket det. Er mer at overser, har jeg følt. For han reagerer og kommer når vi roper som regel. ❤️ Han er nysjerrig på andre barn, leker med dem. ( så langt det lar seg gjøre ) tusen takk for svar❤️

:Heartred:Heartred:Heartred
Hei :) hvor gammel er barnet? det er veldig lurt att sjekke hørsel først så tar dere det derifra.følger barnet med blikken?snakker barnet?
Jeg har vart gjennom det prosedyren. Har vart innom hørselavdelnig før test men han var liten og ikke samarbeids villig.hva det en sko vær så vil dere få god hjelp vidare:) Du må ikke Google da blir man sprø.
hilsen mamma til en med barn autisme:Heartred
Jepp! Hørsel blir testet i februar. Noen ord blir sagt, hei, hade, mamma, pappa, mer. Følger godt med blikket og øyekontakt er bra. :Heartred:HeartredTusen takk for svar!

Har ikke reagert på det før, før helsesøster påmerket det. Er mer at overser, har jeg følt. For han reagerer og kommer når vi roper som regel. ❤️ Han er nysjerrig på andre barn, leker med dem. ( så langt det lar seg gjøre ) tusen takk for svar❤️

Kjære deg ❤️❤️ noen helsesøstre setter virkelig griller i hodet på folk altså. Jeg skjønner ikke at fagfolk kan lire ut av seg dumme ting uten å i det hele tatt tenke over hvordan mottaker takler det. Dette høres for meg HELT naturlig ut. Ville ikke bekymra meg i det hele tatt. Hadde han derimot avskydd andre mennesker, stadig gått på tå, ikke hatt øyekontakt osv, så hadde jeg skjønt at helsesøster stilte noen spørsmål. Men herlighet..jeg blir bare oppgitt. Prøv å ikke tenk på det ❤️

:Heartred:Heartred:Heartred
Jepp! Hørsel blir testet i februar. Noen ord blir sagt, hei, hade, mamma, pappa, mer. Følger godt med blikket og øyekontakt er bra. :Heartred:HeartredTusen takk for svar!
Så bra :Heartred jeg syns du ska hellre slappe av og nyte tiden sammen med barnet. Google ikke

Vil si at det er ganske naturlig og ikke minst sunt at de er skeptiske til fremmede. Noe som synes å være ganske så tilstede rundt 1,5-2,5 års alder.

Når det gjelder autismespekterforstyrrelse så synes jeg barnet er altfor ungt til at det skulle bli nevnt. Veldig mange barn viser "normal" utvikling frem til 1,5-3 års alder, før det så stagnerer eller reverseres for en kort periode ved autisme.
Det er helt innafor for en på helsestasjonen å spørre om hvordan dere opplever utvikling, men å nevne dette er hårreisende! Ta heller en prat med de i barnehagen. De er tett på, står barnet nært og har et skikkelig sammenligningsgrunnlag.

I bhg min tok en kollega av meg et skikkelig oppgjør med helsestasjonen på vegne av noe de hadde tatt opp i barnets nærvær som satte skikkelige spor i barnet.

Back
Topp