Raynauds fenomen..??? Noen med erfaring?

Enhjørningen

Glad i forumet
Er det noen som har erfaringer med Raynauds fenomen/ kramper i brystknoppene/ hvite brystknopper?

Jeg sliter med dette, klarer ikke amme...
Det er fryktelig smertefullt... [:(]

Anybody??  Hvordan skal jeg slutte å få melk i brystene???

Hadde det på ene brystet når jeg fikk vesla i 2007.
Ja det er dritvondt!! Du har min fulle medlidenhet!

Jeg trumfet meg gjennom det da, det gikk nemlig over til slutt. Husker ikke hvor lang tid det tok[:)]

Å, heter det noe, altså? Det visste jeg ikke, men jeg kjenner veldig godt igjen symptomene.

Det gikk over etterhvert, virket som det var mest de første ukene, men jeg hadde det sånn begge gangene. Jepp, kjempevondt, men det var ikke grunn til at jeg sluttet å amme, så det er nok forskjellig fra person til person.

har det dessverre enda [&o]
men smertene er mindre nå.
om det er pga vanen eller nivået vet jeg ikke.

prøv de tablettene ammehjelpen snakker om før du gir opp ammingen [:)]

Kjør på med masse B-vitamin, varme omslag, ullinnlegg alltid og hold puppene varme. Ring ammehjelpen, få sytocinon nesespray hos legen og pump når det er verst. Jeg fikk disse rådene for sent, begynte å ta b-vitamin, men da den begynte å virke var det fritt for melk...

Det er veldig vondt, men du kan klare å amme hvis det er det du vil. Hvis ikke kan du få tabletter hos legen som stopper melka. Lykke til.

ORIGINAL: dumidalia

Kjør på med masse B-vitamin, varme omslag, ullinnlegg alltid og hold puppene varme. Ring ammehjelpen, få sytocinon nesespray hos legen og pump når det er verst. Jeg fikk disse rådene for sent, begynte å ta b-vitamin, men da den begynte å virke var det fritt for melk...

Det er veldig vondt, men du kan klare å amme hvis det er det du vil. Hvis ikke kan du få tabletter hos legen som stopper melka. Lykke til.

Jeg koser meg ikke noe særlig med ammingen, er så smertefullt. Har prøvd det meste her....
Ikke B-vitamin, men ellers er alt annet prøvd....
Har masse melk....det renner over.....flere ganger om dagen.... Men som sagt...klarer ikke amme....etter 5 minutter med suging fra vesla så er knokene mine hvite av smerte og jeg må skrike i en pute...
Kvir meg til hver gang vesla skal våkne....for da vet jeg at jeg må frem med puppen... [:(]

ORIGINAL: Enhjørningen

Jeg koser meg ikke noe særlig med ammingen, er så smertefullt. Har prøvd det meste her....
Har masse melk....det renner over.....flere ganger om dagen.... Men som sagt...klarer ikke amme....etter 5 minutter med suging fra vesla så er knokene mine hvite av smerte og jeg må skrike i en pute...
Kvir meg til hver gang vesla skal våkne....for da vet jeg at jeg må frem med puppen... [:(]

Jeg hadde det akkurat likt som deg. Jeg fikk som sagt tips om b-vitamin, da var mini ca 4 måneder. Det tok noen uker før jeg merket effekt, og da var det nesten fritt for melk. Klarte å opprettholde det som var i to måneder til, men når han var 6,5 mnd var det helt tomt.

Er det bedre hvis du pumper? Det funket for meg. Når jeg da i tillegg fikk nesespray var det liksom greit å amme. Men når det var som verst pumpet jeg og ga gutten flaske. Jeg hadde aldri hørt om dette før, så jeg ante ikke hvorfor jeg hadde så vondt. Det hjalp å pumpe, og jeg fikk i tillegg en liten pause fra smertene..

Jeg gruet meg til hver gang han skulle spise, hvert måltid hver dag i fire måneder. Stor klem til deg. Sjekk om det er ammehjelper i nærheten av deg, de kommer også på hjemmebesøk.

Er det på begge brysta?
Har du prøvd og pumpe?
Jeg syntes det var mindre vondt med pumpe iallefall.
Kansje du kan pumpe deg, og gi på flaske en periode?

For og bli kvitt melka har jeg tidligere gjort egentlig ingenting, bare kuttet og amme.
Får du skikkelig spreng, så håndmelk til sprengen er borte.
Funket for meg iallefall [:)]

oi, nå gikk det opp ett lys for meg. Jeg har nettopp funet ut at det jeg sliter med heter raynauds. Men jeg har det i fingre og tær nå jeg fryser Blir fri for blod[X(] MEN jeg sleit noe inni granskauen med amminga pga det var så hinsides vondt. Men kan ikke huske at jeg var hvit på puppen da. Men kan jo ansett være en sammenheng. Så takk for opplysninga[:)]

Det er vel ingen som koser seg med amminga etter knapt ei uke??? Jeg gråt meg gjennom de første 2 månedene jeg..! [:)] Hadde store sår på brystvortene.. Avlastet meg litt med flaske og brukte ammeskjold. Du kan ikke sette deg et mål da? Det gjorde jeg.. Lovte meg selv at jeg skulle holde ut til hun var 4 mnd i allefall..Og nå delammer jeg litt enda faktisk. SÅ DET BLIR BEDRE[:D]

Jeg var så heldig at jeg bare hadde det når jeg var gravid og ikke etterpå når jeg ammet. Om jeg frøs bare bittelitt, så ble det enorme smerter i brystene og de ble helt hvite. Trikset var å holde brystene varme, så jeg gikk rundt i enorm dunjakke hele vinteren og våren. Har du prøvd å ha på varme kluter eller noe når du ammer?

Hei igjen alle... [:)]

Ja, jeg har prøvd det meste...
Varme kluter på, nesesprayen, pumping...gjør vondt selv ved pumping.. Ikke noe moro..
Jeg sliter jo med "LIKFINGRE" (raynauds fenomen) når det er kaldt.....men trodde ikke
dette gjaldt brystene mine.....

Fikk svar fra ammehjelpen at dette er trolig noe som ikke bedrer seg med det første, så jeg
har kuttet ut ammingen jeg nå... Det er mye bedre for både meg og den lille... [:)]
Hun er mye roligere og jeg har det bedre med meg selv.. [;)]
Følte det har vert nok smerter og negative opplevelser i forbindelse med svangerskapet,
så nå skal jeg bare kose meg som mamma...[:)]

Takk for gode svar fra dere!!  *klem*

Hei igjen alle... [:)]

Ja, jeg har prøvd det meste...
Varme kluter på, nesesprayen, pumping...gjør vondt selv ved pumping.. Ikke noe moro..
Jeg sliter jo med "LIKFINGRE" (raynauds fenomen) når det er kaldt.....men trodde ikke
dette gjaldt brystene mine.....

Fikk svar fra ammehjelpen at dette er trolig noe som ikke bedrer seg med det første, så jeg
har kuttet ut ammingen jeg nå... Det er mye bedre for både meg og den lille... [:)]
Hun er mye roligere og jeg har det bedre med meg selv.. [;)]
Følte det har vert nok smerter og negative opplevelser i forbindelse med svangerskapet,
så nå skal jeg bare kose meg som mamma...[:)]

Takk for gode svar fra dere!!  *klem*

Bra du har funnet en løsning som fungerer for deg. Kos deg videre[:)]

Back
Topp