Rastløse bein

Midnattssol

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Mange som har det? Kun i graviditeten eller før/etterpå også?

Hva hjelper for deg?

Jeg har hatt det siden jeg gikk på barneskolen. I allefall da jeg kan huske de første helt klare symptomene. Det har har blitt værre og værre med årene, noe som vistnok er vanlig til man runder 60 :( er gravid nå og føler jeg blir gal av disse beina (og armen!!). Noen netter lindrer det ikke engang når jeg står og tramper på stuegulvet :( samme greiene første svangerskap, men heldigvis ble plagene mildere igjen etter svangerskapet.

Tror ikke folk skjønner hvor dårlig livskvalitet man kan få av det. Når jeg prater med folk om det, høres det ut som om de syns det høres morsomt ut. Hos meg er plagene mest utpreget når jeg legger meg, sovner jeg ikke raskt nok kan det gå mange timer (eller hele natten) før jeg får ro nok til å legge meg å sove. Når det er veldig ille våkner jeg også av det om jeg skulle være så heldig å ha sovnet.

:meh::meh:

Kanskje dumt spørsmål,men pleier man ikke å ha mangel på magnesium når man føler det slik,eller er dette noe annet og enda verre/mere smertefullt?

image.jpeg Ok leste litt om dette akkurat nå og det hørtes jammen meg ille ut!
Tenkte jeg skulle legge ved hva som evt.kan hjelpe selv om du sikkert har lest deg ihjel om emnet.

Kanskje dumt spørsmål,men pleier man ikke å ha mangel på magnesium når man føler det slik,eller er dette noe annet og enda verre/mere smertefullt?

Ingen dumme spørsmål. Du tenker nok på det samme, men det er veldig ulikt hvor kraftige plaget man har. Jo tidligere det debutere jo kraftigere kan man regne med det blir ettersom plagene blir værre med årene.

Noen mener de har bedring ved bruk av magnesium, men effekten er udokumentert og det er heller ikke funnet noen sammenheng mellom lite magnesium og rastløse bein. De som har hatt effekt er personer med milde symptomer og da er det ikke så godt å si om det er placebo eller en god periode man er kommer inn i, uavhengig av magnesiumstilskudd.

Vis vedlegget 166972 Ok leste litt om dette akkurat nå og det hørtes jammen meg ille ut!
Tenkte jeg skulle legge ved hva som evt.kan hjelpe selv om du sikkert har lest deg ihjel om emnet.

Hehe. Ja ingenting er uprøvd. Jeg er kandidat for dopaminagonister/parkinsonmedisin. Det eneste som har dokumenter effekt mot rastløse bein. Men det er som regel en livslang behandling og medisinene er kraftig med mange bivirkninger. Så her står det litt på vennt til vi er sikkre på at vi i allefall er helt ferdig med graviditeter og amming.

Kort forklart, det som man tror gir rastløse bein er en dårlig dopaminutskillelse eller en "feil" mellom synapsene som sender nervesignaler. Når man slapper av eller sover produsere kroppen mindre dopamin. Av en eller annen grunn har de med rastløse bein for lite dopamin eller synapsene kommunisere ikke godt nok (disse har også sammenheng med dopaminet), og rastløse bein oppstår. Det er rett og slett en feil et eller annet sted. Og ved å bevege seg, eller å gjøre hjernetrim (kryssord, Soduko e.l.) produsere kroppen mer dopamin og symptomene blir mildere/borte.

Sist jeg var gravid kjørte vi 80 mil etter å ha hentet ny bil. Vi kjørte på kveld/natt og etter en stund måtte vi begynne å stoppe. Stoppet hver halvtime, men likevell satt jeg å trampet i dørsken, ropte og gråt mellom stoppene. Trodde aldri vi skulle komme frem. Hadde tatt inn på hotell hadde vi ikke vært midt i gokk :p

Uff så leit,ja skjønner at det går over livskvaliteten ja.Håper de finner en kur for det i nærmeste fremtid!

Ja det håper jeg også :confused: men slike ikkedødelige tilstander/sykdommer blir lite prioritert for forskning :( selv om de heldigvis gjøre litt.

Arvelig er det også :eek: så håper bare jeg ikke har gitt det videre til poden eller babyen i magen :wideyed:

Back
Topp