raske karbohydrater og hvetemel

lucillen

Elsker forumet

Hvilke matvarer bør en være obs på , som har raske karbohydrater ?
      [hr]

Leste et innlegg rett før jeg la meg i natt og ble liggene å tenke lenge på dette , kanskje jeg lurer kroppene hele tiden med raske karbohydrater....
Jeg ønsker å gå ned i vekt på en sunn måte og legge om hele livsstilen. Men jeg tror dessvere jeg spiser mye raske karbohydrater og derfor står vekten bare stille... Som igjen gir meg ustabilt blodsukker , og jeg er små sulten hele tiden. Jeg forstodd i natt hvorfor jeg har begynnende livsstilsykdommer ! ( flere sykdommer rettet mot fett og det i alt for ung alder ! )

Hva bør en spise slik at blodsukkert holder seg stabilt hele dagen ? ( trenger gode tips )
[hr]

Hva kan jeg bytte bort med det kjære rosinene mine ... HELT AVHENGIG AV ROSINER !!!!! ( kanskje et 1 / 2 eple .... )
[hr]

stemmer det at viss en spiser banan , druer , vannmelon til dømes ( tenker frukt med raske karbohydrater ) ... og har litt cottage chees eller noen usaltet nøtter så stiger ikke det raske karbohydratene så fort ?
[hr]

hvilke fruker kan spises helt med god samvittighet ?
[hr]

Leser ofte her at en bør ikke spise brød og annet med hvetemel. Det inneholder vel det farlige fettet...

hvilke korn kan spises ?

[hr]
      Har begynt å spise fullkorn ris og pasta , det er vel bra ?
      [hr]

kanskje jeg skal begynne å lage hjemmelaget brød , hva vil dere anbefale ?

[hr]

Jeg som trodde det bare var å kutte bort min værste sunder ! Som jeg i over 3 månder har faktisk vært flink å holde meg unna !

• Cola er bare litt , ca 2 ganger i månden ( tidligere 6 - 9 l i uka [:@] )
  • Kakao har sluttet nå - men ble brukt på lange søndagsturer ( tidligere flere ganger i uka [&:] )
  • har ikke spist 1 vafle , muffins, sjokoladekake , hvetebolle siden 22 . 02 . 2010 ( tidligere flere ganger i uka av hvert slag [:@][&:][:'(] )
  • Ingen milkkshake [:D]
  • 2 små stykker eplekake ( tidligere hver uke [&:] )
  • Smågodt er begrenset meg veldig mye [:D] Nå jeg kjøper det , har jeg bare oppi noen få biter til meg [:D] Spiser bare kanskje 2 lørdager i månden 1 troika og 1 bocca , kanskje noen stratos biter ( tidligere kjøpe stor pose smågodt som ble spist av daglig [:@][&:][:'(])

Men innser at blodsukkeret trenger nok lang tid , til å lære seg den nye livsstilen [8|] 

Jeg skal bli friskere , gladere , sterkere !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

For å holde blodsukkeret mer stabilt er nok det beste å kutte sukker så mye som overhode mulig.
Ellers har jeg ikke noe tips desverre, men jeg kan fortelle at jeg som går på ketolyse aldri har hatt så stabilt blodsukker som jeg har nå. Spiser ikke sukker, brød, pasta, ris, rotgrønnsaker eller frukt.

Bananer har raske karbohydrater. Om du spiser en banan kan det lønne seg å ha en håndfull nøtter ved siden av(uten salt). Gjelder også de andre fruktene du snakker om[:)]
Hvitt brød. Hurtigris. Hurtig pasta. Potet.
All mat som er hurtig er egentlig raske karbohydrater(mulig til en viss grad, men jeg har det som en "regel", bruk tid på å lage maten).
Såklart sjokolade og andre søtsaker.
Potetgull.
Pommes Fritez.
Boller og alle sånne kjekser, kaker, skolebrød ol
Ville egentlig bare tenkt: sukker og hvitt mel for det er de verste syndebukkene.[:-]

Om du vil holde blodsukkeret stabilt bør du spise balansert. Altså få i deg både proteiner, karbohydrater(de sunne) og fett(det sunne).
Du bør spise mest karbohydrater, som grønnsaker(rotgrønnsaker bør spises i små mengder siden det er mer stivelse i de) Proteiner får du fra ting som har hatt et ansikt. Altså dyr[:)] Er vel noe med linser også, men dette vet jeg ingenting om, for spiser det ikke..hehe
Proteiner er det du bør få i deg nest mest av i et måltid, og siste delen er fett. Sunt fett er etter min mening animalsk fett, altså det fettet som genetikken i kroppen er laget for å få i seg(tåle).
Jeg tenker steinalderkost når jeg spiser for det meste. Rent kjøtt, grønnsaker, generelt rene produkter med minst mulig tilsettningsstoffer.
Tror det er vanskelig å holde det stabilt heele dagen, men allfall pass på å få minst mulig "toppinger" på blodsukkeret.
Om du mot formodning vil spise noen raske karbohydrater så pøs på med litt proteiner ved siden av(børr ikke gjøres ofte, men KAN)[;)]

Ta en titt på denne linken: http://www.kk.no/371643/10-tips-til-karbokutt

Frukter med helt god samvittighet...hmmm.. eple tror jeg går helt bra, om jeg ikke tar feil[:)] Avokado kan du også spise, inneholder masse sunt fett også.

Hvitt brød bør du holde deg unna, uansett. Rugbrød, havrebrød,fullkornsbrød.. ja.. det er ganske mange brød du kan spise, i "små" mengder. Men helst LITE eller ikke noe hvetemel i brødet du spiser. Jeg spiser glutenfrie brød:) Har også spist endel havrebrød. Ellers vil jeg anbefale proteinbrød :) Har ikke oppskrifta i farta, men kanskje noen andre har, eller jeg kan legge ut senere :)
Det er kjempebra at du har begynt å spise fullkornsprodukter[:)] Er ikke heeelt "ufarlig" det heller, men bruk en håndfull av det,og MASSE grønnsaker ved siden, så går det nok bra[:)]

Vil forøvrig si at jeg syns du har vært kjempeflink! Er hardt nok å kutte ut det du har kutta ut allerede, er mange som ikke klarer det engang[:)] Vær stolt av det! Les på nett om karbohydrater, fett og proteiner. Gjerne også om GI(glykemisk index) og blodsukker generelt[:)]
Er nok som du sier, kroppen behøver litt tid til å legge om. Husk vi har levd som vi har gjort før nå i maaange år, så kroppen må bli vant til noe helt nytt. Ta tida til hjelp, vær sterk og husk, det er lov å skeie ut en gang i blandt, sålenge man har kontroll[:)]

Det er ikke hva man spiser en gang i blandt som teller, men hva du spiser hver dag[:D]

ORIGINAL: ^Milla^

Bananer har raske karbohydrater. Om du spiser en banan kan det lønne seg å ha en håndfull nøtter ved siden av(uten salt). Gjelder også de andre fruktene du snakker om[:)]
Hvitt brød. Hurtigris. Hurtig pasta. Potet.
All mat som er hurtig er egentlig raske karbohydrater(mulig til en viss grad, men jeg har det som en "regel", bruk tid på å lage maten).
Såklart sjokolade og andre søtsaker.
Potetgull.
Pommes Fritez.
Boller og alle sånne kjekser, kaker, skolebrød ol
Ville egentlig bare tenkt: sukker og hvitt mel for det er de verste syndebukkene.[:-]

Om du vil holde blodsukkeret stabilt bør du spise balansert. Altså få i deg både proteiner, karbohydrater(de sunne) og fett(det sunne).
Du bør spise mest karbohydrater, som grønnsaker(rotgrønnsaker bør spises i små mengder siden det er mer stivelse i de) Proteiner får du fra ting som har hatt et ansikt. Altså dyr[:)] Er vel noe med linser også, men dette vet jeg ingenting om, for spiser det ikke..hehe
Proteiner er det du bør få i deg nest mest av i et måltid, og siste delen er fett. Sunt fett er etter min mening animalsk fett, altså det fettet som genetikken i kroppen er laget for å få i seg(tåle).
Jeg tenker steinalderkost når jeg spiser for det meste. Rent kjøtt, grønnsaker, generelt rene produkter med minst mulig tilsettningsstoffer.
Tror det er vanskelig å holde det stabilt heele dagen, men allfall pass på å få minst mulig "toppinger" på blodsukkeret.
Om du mot formodning vil spise noen raske karbohydrater så pøs på med litt proteiner ved siden av(børr ikke gjøres ofte, men KAN)[;)]

Ta en titt på denne linken: http://www.kk.no/371643/10-tips-til-karbokutt

Frukter med helt god samvittighet...hmmm.. eple tror jeg går helt bra, om jeg ikke tar feil[:)] Avokado kan du også spise, inneholder masse sunt fett også.

Hvitt brød bør du holde deg unna, uansett. Rugbrød, havrebrød,fullkornsbrød.. ja.. det er ganske mange brød du kan spise, i "små" mengder. Men helst LITE eller ikke noe hvetemel i brødet du spiser. Jeg spiser glutenfrie brød:) Har også spist endel havrebrød. Ellers vil jeg anbefale proteinbrød :) Har ikke oppskrifta i farta, men kanskje noen andre har, eller jeg kan legge ut senere :)
Det er kjempebra at du har begynt å spise fullkornsprodukter[:)] Er ikke heeelt "ufarlig" det heller, men bruk en håndfull av det,og MASSE grønnsaker ved siden, så går det nok bra[:)]

Vil forøvrig si at jeg syns du har vært kjempeflink! Er hardt nok å kutte ut det du har kutta ut allerede, er mange som ikke klarer det engang[:)] Vær stolt av det! Les på nett om karbohydrater, fett og proteiner. Gjerne også om GI(glykemisk index) og blodsukker generelt[:)]
Er nok som du sier, kroppen behøver litt tid til å legge om. Husk vi har levd som vi har gjort før nå i maaange år, så kroppen må bli vant til noe helt nytt. Ta tida til hjelp, vær sterk og husk, det er lov å skeie ut en gang i blandt, sålenge man har kontroll[:)]

Det er ikke hva man spiser en gang i blandt som teller, men hva du spiser hver dag[:D]

Takk for mange gode råd [:)][:)][:)] 

Back
Topp