Rask vektoppgang

Mams1987

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Oktoberbarna 2021♡
Hei! Her veier lille 6 kg ved 7 uker. Han har gått opp i snitt nesten 500 gram de siste 5 ukene.. fortsetter det slik vil han jo veie nesten 9 kg ved 3 mnd. Aner ikke hva jeg kan gjøre? Har hatt veldig overproduksjon jeg prøver å få kontroll på, i tillegg øver vi med smokk. Noen som har råd? Han var nesten nede i 3000 gram når vi forlot sykehuset etter fødsel.
 
Vektøkningen vil flate ut etterhvert som ukene går :)

Lille økte i rekordfart fra uke 3 til uke 9. 3350 gr til 5400 gr. Nå har det flatet ut til ca 100 gr i uken. Vi praktiserer selvregulert amming og amme-jordmoren vår er veldig fornøyd med økningen både før og nå og anbefaler selvregulering.
 
Mine to første raste også opp i vekt, ganske like mønster som din, altså 500 g i uka... Det var tykke og gode i starten, men så flatet det ut begge gangene! Han eldste tok smokk, men så ikke sånn ut på vekta :p I dag er han en sunn, spinkel og særdeles aktiv femåring ;) Likedan snart 2-åringen :) Sistemann ser ut til å følge i sine søskens fotspor, men har ikke giddet å veie henne etter helsesøster var på hjemmebesøk 6 dager etter fødsel - da hadde hun allerede passert fødselsvekta si med 200 g, gått opp 350 g på fire dager... Så, vet alt om rask vektoppgang, det er ingenting å få gjort noe med! Annet enn å pakke bort klær og sørge for å nyte hver eneste dag og det at man slipper å tenke på det motsatte :)
 
Ville ikke bekymret meg for det. De regulerer seg godt selv. Min første var sånn, men han fikk mme. Vokste noe voldsomt i lengden også han.
 
Min har også vokst fort, 8uker i morgen og veier litt over 7kg :p Som de andre sier så vill det flate ut etter hvert.
 
Vi har fått kommentarer på sykehuset på vår gutt på dette. Når han var 10 uker var han 7,5 kg og 63 cm lang. Så lenge du kun gir morsmelk skal du ikke gjøre noen tiltak. Det ordner seg selv :)
Vi fikk beskjed om at vi måtte forvente at det ikke stabiliserte seg før rundt 6 måneder.
Her har gutten vår reflux, så vi har fått medisiner for det. Da trenger han gjerne ikke like mye melk for å lindre i halsen, så skal bli gøy å se hva vektoppgangen har blitt siste uken nå.
Det er uansett som de andre også sier: ikke noe å stresse med. :)
 
Back
Topp