Rask fødsel

2vilbli3

Blir kjent med forumet
Hei!
Jeg bare lurte på om det er andre som har hatt rask første/andre fødsel og som forbereder seg på at det kan gå fort denne gangen også?

Jeg merker at jeg tenker mer og mer på det for hver dag som går. Og ser for meg ulike scenarier i hodet hvor vi ikke skal rekke frem til sykehuset i tide. Prøver å snu tankene over på at det sikkert kommer til å gå helt fint, men det er ikke så lett.

Noen som har tips eller erfaringer å dele?

Hei!
Jeg bare lurte på om det er andre som har hatt rask første/andre fødsel og som forbereder seg på at det kan gå fort denne gangen også?

Jeg merker at jeg tenker mer og mer på det for hver dag som går. Og ser for meg ulike scenarier i hodet hvor vi ikke skal rekke frem til sykehuset i tide. Prøver å snu tankene over på at det sikkert kommer til å gå helt fint, men det er ikke så lett.

Jeg er forberedt på rask fødsel denne gangen også. Har to styrtfødsler bak meg. Siden jeg denne gangen bør føde på sykehus med barnelege, blir fødselen igangsatt på sykehuset som ligger en time unna.
Har du født fort før, siden du er bekymret for å ikke nå frem?

Hei!

Bare født en gang før og hun kom 1,5 time etter vi kom inn på føden. De ville egentlig sende oss hjem igjen fordi jeg bare hadde 2cm åpning (som jeg hadde hatt i 2 uker) og riene ikke var helt tette og regelmessig. Heldigvis dro vi ikke hjem. 1 time etterpå målte hun meg til 8 cm og de fikk ganske sjokk. 40 min senere var det 10 cm.
Presset bare i ti min med første…

Veldig spent denne gang på om det går fortere og kjenner jeg er litt nervøs for om jeg skjønner når jeg skal dra på føden. Vil liksom ikke komme alt for tidlig å bli sendt hjem heller. Også tror jeg at jeg vil ha epidural denne gangen… Men veldig usikker.. Så må jo i så fall ha litt tid til å sette den.

Føler ikke JM eller lege har noe godt svar, ei heller tar helt bekymringen min for ny rask fødsel på alvor:p Blir liksom bare litt avfeid med «Det går nok bra. Er ikke sikkert det går fort denne gang. Bare reis tidlig til føden.»

Men jeg tror jo uansett det skal gå fint. Har ikke lang reisevei.

Har du hatt rask fødsel før? Har du lang reisevei?
Har ikke så mye tips dessverre. Men kanskje heller reise opp på sjekk med en gang du føler noe er på gang? For å være på den sikre siden.. Har du delt dine bekymringer med JM?

Uff, ja... jeg gruer meg veldig og livredd for at samboeren er på jobb f.eks og ikke får gått med en gang :eek: og hva om jeg er alene hjemme på dagtid og brått ikke rekker ut døra en gang :bag: mange tanker...

Nr 2 var ute 1,5 time etter at vi ankom sykehuset, og planen min var egentlig å være hjemme litt til.. startet veeeeldig rolig med småtak som jeg var usikker på om var ordentlige rier eller typ modningsrier noen timer før, men de var tette typ 2-3 min i mellom.. mamma og samboer tvang meg omtrent ut i bilen og underveis begynte det å gjøre ganske vondt :yuck:

Tja, mr 1 var styrtfødsel, nr 2 brukte 5,5timer, nr 3 brukte 53 timer og siste kom med planlagt ks 1 uke før opprinnelig ks dato :)

Hei!

Sniker.
Fødsel nr. 1 aktiv fødsel 2 timer. Nr 2 aktiv fødsel 7 timer☺️
Forklar bekymringene dine for jordmor og prøv å legge en plan. Var redd for å ikke rekke sykehuset jeg også, bor 2 1/2 time unna.

Forstår godt bekymringen din. Min siste var styrtfødsel. 1,5 time fra første svake rie. Og bare 10 min fra 4 cm til ungen var ute. Han kom på to pressrier. Bor 45 min unna sykehuset, så i mitt hode er jeg forberedt på at fødselen kan skje hvor som helst. Sist fødte jeg alene med JM da barnefar ikke rakk frem i tide. Heldigvis var jeg da på sykehuset sist. Denne gangen blir jeg satt i gang på termin om fødselen ikke har startet før. Prøver å ikke tenke for mye på det, men kjenner det ikke er så lett jo mer termin nærmer seg. :)

Fødsel nr 1 var rett i underkant av 6 timer hvor 3 timer var aktiv fødsel.
Nr 2 var en styrtfødsel på 2,5 time.

Denne gangen er jeg alene, pluss at jeg har guttene mine annen hver uke.
Kjenner litt at jeg er småredd for at fødselen skal starte på natta når jeg har guttene, for da er jeg redd for at jeg får litt dårlig tid. Spesielt hvis fødselen starter med at vannet mitt går, for da har jeg fått stormrier begge gangene.

Min forrige fødsel startet med rier hjemme på natten 01:30. Var på sykehuset kl 05 og hadde da 10cm. Viste seg at baby var stjernekikker og brukte dermed litt vel lang tid på å komme ordentlig ned i bekkenet. Ble født kl 10:20. Hadde han ikke vært stjernekikker, så ville fødselen gått myyyye raskere. Ved ultralyd for et par uker siden fant vi ut at også denne babyen er stjernekikker. Håper han snur seg, men da kommer nok fødselen til å gå fort. Skal på ny kontroll 5.januar.

Styrtfødsel på forrige (første). Under to timer fra vannet gikk til han var ute. Jeg hadde ingen forvarsel. Dramatisk og ugrei opplevelse. Jeg ble derfor henvist til sykehuset for ekstra fødselsforberedende samtaler dette svskapet. JM henviste med én gang jeg fortalte om opplevelsen og frykten fra forrige gang:Heartred fortsatt livredd, særlig for å ikke rekke frem, men vi bor nære stort sykehus og samboer skal jobbe hjemmefra opp mot termin.

Min forrige fødsel startet med rier hjemme på natten 01:30. Var på sykehuset kl 05 og hadde da 10cm. Viste seg at baby var stjernekikker og brukte dermed litt vel lang tid på å komme ordentlig ned i bekkenet. Ble født kl 10:20. Hadde han ikke vært stjernekikker, så ville fødselen gått myyyye raskere. Ved ultralyd for et par uker siden fant vi ut at også denne babyen er stjernekikker. Håper han snur seg, men da kommer nok fødselen til å gå fort. Skal på ny kontroll 5.januar.
Sniker

Finnes videoer på youtube med tips til stillinger for å få baby i optimal posisjon for fødsel. Mye fremoverlent slik at ryggen til baby snur seg mot din mage. Kan finne link hvis du trenger:)

Back
Topp