Rask fødsel nr 1.

Nicoline90

Elsker forumet
Februarbarna 2023
Jeg er så spent på fødsel. Var 3 timer på sykehuset sist før hun var ute.. Jordmor som jeg var hos nå mente det kunne være lurt å dra inn når første riene melder seg.
Gleder meg skikkelig til å føde igjenn, det er så godt å få den lille kroppen opp i armene :Heartred Dere som har fler, hvordan var fødsel 1 vs 2? Vet jo at det kan gå både fortere og tregere.
 
Nr 1 tok 8 timer fra første rie (igangsatt 16 dager på overtid), nr 2 tok 1 time og 53 min fra første rie (var heldigvis på sykehuset og ventet på igangsetting 1 uke på overtid og 1.5 døgn siden vannavgang)

Veldig spent på denne gangen! Reiser nok inn ved første rie jeg også!
 
Nr 1 tok 8 timer fra første rie (igangsatt 16 dager på overtid), nr 2 tok 1 time og 53 min fra første rie (var heldigvis på sykehuset og ventet på igangsetting 1 uke på overtid og 1.5 døgn siden vannavgang)

Veldig spent på denne gangen! Reiser nok inn ved første rie jeg også!
Åj flaks du var på sykehuset da ja :laughing002 Hvordan syns du nr 2 var i forhold til nr 1 når det gikk så fort?
 
Åj flaks du var på sykehuset da ja :laughing002 Hvordan syns du nr 2 var i forhold til nr 1 når det gikk så fort?
Synes det var helt fantastisk! Men det var nok mye pga at jeg allerede var på sykehuset! Riene kom uten pause, men så lenge jeg lå heeeelt i ro og kun tenkte på å puste var det helt overkommelig! Men om jeg feks hold bf i hånden ble smerten helt grusom. Jeg kunne ikke bruke en eneste muskel, kun tenke på å puste. Etter hun var ute var jeg helt fin i formen! Som en 2 timers fjelltur
 
Synes det var helt fantastisk! Men det var nok mye pga at jeg allerede var på sykehuset! Riene kom uten pause, men så lenge jeg lå heeeelt i ro og kun tenkte på å puste var det helt overkommelig! Men om jeg feks hold bf i hånden ble smerten helt grusom. Jeg kunne ikke bruke en eneste muskel, kun tenke på å puste. Etter hun var ute var jeg helt fin i formen! Som en 2 timers fjelltur
Jeg lå å helt i ro, det hjalp veldig på å gjøre riene levelig :laughing002 Krysser fingrene for at vi er like heldig denne gangen!
 
Her var nr en en lang fødsel. Så håper nr to blir bedre
11 timer aktiv fødsel og det tok 4 timer fra 9 cm åpning til 10 cm åpning. Men lite pause mellom ri og høy intensivitet.. pressing tok 40 min ca
 
Spent på hvordan det blir denne gangen - med nr 1 tok det 30 timer fra første rie til han var ute, gikk ikke mange timene fra 4cm til han var ute. JM trodde ikke på meg da jeg sa at "nå kommer han!", mente jeg kunne ta det helt med ro da det var vanlig at det tok noen timer første gang. Pressingen tok kun 4 minutter.. Så fikk streng beskjed om å dra med en gang jeg fikk rier om jeg skulle ha flere barn :shy: Har en time å kjøre til sykehuset
 
Jeg lå å helt i ro, det hjalp veldig på å gjøre riene levelig :laughing002 Krysser fingrene for at vi er like heldig denne gangen!
I min første fødsel var det mest smertefulle å ligge i ro på ryggen. Så tida de justerte epiduralen og jeg måtte ligge i ro sånn at væska skulle fordele seg riktig var helt grusomt.
 
Første fødsel ble jeg satt i gang etter tidlig vannavgang et par dager før. Da varte riene i kanskje tolv timer og utdrivningsfasen i over en time, muligens fordi jeg var så sliten.

Andre gang hadde jeg uregelmessige rier i førtiåtte timer før jeg nærmest insisterte på å få komme på sykehuset for en sjekk. Etter å sjekke rieaktivitet ville de sende meg hjem igjen, men etter jeg nok en gang måtte insistere på at de sjekket åpning var det rett inn på føderom med 6 cm. åpning. Babyen kom tre timer senere. Utdrivningsfasen varte i et lite kvarter.

Har lært at jeg skal lytte mer til kroppen enn til helsepersonell, og være veldig tydelig på hva jeg ønsker. Har også lært at ikke alle får regelmessige rier og at neste gang venter jeg ikke to døgn før jeg reiser til føden.
 
Spent på hvordan det blir denne gangen - med nr 1 tok det 30 timer fra første rie til han var ute, gikk ikke mange timene fra 4cm til han var ute. JM trodde ikke på meg da jeg sa at "nå kommer han!", mente jeg kunne ta det helt med ro da det var vanlig at det tok noen timer første gang. Pressingen tok kun 4 minutter.. Så fikk streng beskjed om å dra med en gang jeg fikk rier om jeg skulle ha flere barn :shy: Har en time å kjøre til sykehuset
Sniker
Mener du 30 min?
 
Sniker
Mener du 30 min?
Det begynte med regelmessige tak på 1min, med 4 minutter mellom fra første tak jeg kjente. Ringte føden og fikk beskjed om å komme med en gang, måtte puste meg gjennom i bilen til
sykehuset. Jordmor kalte dette regelmessige rier, men tok likevel 30 timer fra første tak til han var ute. Fikk epidural, så dette påvirket hvor effektive riene var ifht åpning (fortsatt i følge jordmor). Men da det var 4cm gikk det kort tid til 10cm, jordmor fikk det svært travelt da jeg sa at jeg trodde han krabbet ut av seg selv, hun sa det enda tok flere timer siden jeg var førstegangs, 4 minutter senere var han ute.
Uansett hva man velger å kalle det, maserier, modningsrier etc, så gikk den aktove fødselen ekstremt raskt :)
 
Back
Topp