Rask fødsel, logistikk ...

Mamsol

Betatt av forumet
En stund siden jeg har vært her inne nå, ser det har kommet noen babyer allerede, så spennende!:)
Jeg gleder meg veldig til lillejenta kommer, men har liksom flere tanker/bekymringer omkring det med fødselen og alt rundt den denne gangen. Skulle jo tro at når man har vært gjennom det før, så er man roligere, men føler erfaringen er både på godt og vondt.

Jeg bekymrer meg ikke for selve smerten, det jeg tenker på denne gangen er heller at det skal gå veldig fort. Forrige gang tok det 8 timer fra første tegn, og det tok bare 1 time fra 4 cm åpning. Tenker at det plutselig er for seint å komme seg til sykehuset liksom. Jeg kjenner faktisk flere som har født hjemme pga. det, så det bekymrer meg litt. Og nå når vi har en toåring i hus som må plasseres et sted når fødselen starter, er det liksom ikke bare seg selv å tenke på.

Ble kanskje litt rotete dette innlegget, men er det noen som kjenner seg igjen, ev. har noen gode råd når det gjelder eldre søsken som må "settes bort"?

Det høres veldig kjent ut ! Hadde også veldig kjapp fødsel sist, og denne gangen har vi planlagt og ringe etter barnevakt med en gang det starter med noe tegn.. I tilfelle det går enda raskere. I tillegg har jeg lest meg litt opp på hva man bør gjøre hvis man ikke rekker fram:-) 

Hei, ja kjenner meg igjen. Hadde fødsel på 1,5 timer fra første rie og tenker mye på hvordan det skal gå denne gangen. Fikk beskjed fra sykehuset om å komme med en gang jeg trodde det skjedde noe og å ta med storebror om barnevakt ikke kom raskt nok. Det var bedre at barnevakt kom å hentet på sykehuset da. Så tenker mye på det.

Kjenner meg veldig igjen, ja. Stresser en del med logistikken. Forrige fødsel hadde jeg laaaang latensfase, og uten forvarsel endte det hele i styrtfødsel, så jeg føler meg ikke litt klokere enn sist på når jeg skal dra på sykehuset osv. Vi bor nært sykehuset, men alle potensielle barnevakter bor minimum 1/2 time unna, hvis trafikken flyter. Vi kommer nok også til å skaffe barnevakt med en gang, og tar det lengre tid så får det heller være...

Ja, jeg tror bare vi får ringe barnevakt med en eneste gang, er jo bedre at han er der i god tid enn at det blir stress! Svigers skal være barnevakt og de bor ca. en halvtime unna, så håper jo det skal gå fint. Vi har sagt at de må holde seg hjemme iallfall fra to uker før termin. Førstemann kom 8 dager før, så tar ingen sjanser.
Det er liksom umulig å planlegge en fødsel helt, kjenner jeg. Jeg får bare pakke for både meg selv og toåringen i god tid.
Det verste som kan skje er vel at vi må ta han med på sykehuset og at mannen min ikke får vært med på fødselen. Regner ikke med at de ansatte der stiller som barnevakter for storesøsken...

Skjønner godt hva du mener! Jeg hadde en veldig lang fødsel sist, så ser ikke for meg noen styrtfødsel denne gangen heller. Men, storesøster skal plasseres, håper nesten fødselen starter på dagen, slik at barnevakten kan hente den kommende storesøsteren i barnehagen!

Skjønner godt hva du mener, uten at jeg er bekymret for noen form for styrtfødsel. Men vi har 2 barn som skal plasseres og hvis vi er skikkelig uheldige så er de 2 alternativene som er rundt oss ikke tilgjengelig og da er det 1 time til de neste, så noe nervepirrende er det. Om han bestemmer seg for å komme på dagen så kan jo far både levere og hente unger, det hadde egentlig passet best. ;-)

Var på samtale på sykehuset i dag, og det var i grunn veldig beroligende. Vi avtalte at jeg skulle komme inn når det var 10 min mellom riene, og at jeg ikke skulle sendes hjem uansett hvor kort jeg var kommet i fødselsforløpet:) Veldig greit å vite at jeg får komme tidlig, da vet jeg at jeg er der hvis det plutselig skulle gå kjempefort igjen:) Får bare satse på at barnevakta er tilgjengelig.. Hvis ikke får jeg bare klare meg selv.

Back
Topp